Lön över brytgräns är inte så dumt trots allt?

På större företag tycker jag också att det är en hygienfaktor, det finns nästan ingen legitim anledning att inte ha det (med tanke på hur svensk arbetsmarknad fungerar), att förhandla enskilt med varje person blir en omöjlighet. På mindre företag kan jag förstå att man undviker kollektivavtal då det kan kännas begränsande och byråkratiskt, och på ett mindre företag är det lättare att förhandla förmåner själv eftersom man ofta har en närmare relation med ägare och ledning.

Är det verkligen så begränsade och byråkratisk? Som jag förstått kan man signera ett hängavtal och ingenting hindra arbetsgivare att begränsas till de förmåner som kollektivavtal innebär, det går bara inte att erbjuda sämre. Är själv inte 100% insatt hur det funkar men att signera ett hängavtal till ett kollektivavtal mot att förhandla och skriva kontrakt med pensionsförmedlare, försäkringar, etc. själv - vet inte vad är mer byråkratisk.

“Ungefär 9 av 10 anställda i Sverige har kollektivavtal på sin arbetsplats.” enligt Unionen, så de flesta små och medelstora bolag är väl med också där.

Skulle vara intressant att höra erfarenheter av någon företagare hur det funkar.

Det är inga problem att ta ut föräldraledighet för att dra ned lönen utan att det påverkar antalet semesterdagar. Är man över gränsen för statlig skatt kan man ju också tänka sig att det blir lite lättare att sjukskriva sig och vabba då det inte slår lika hårt på inkomsten. Jag har dock hittills bara justerat lönen med hjälp av föräldraledighet. Ta en månad med lägstaersättning och man har i princip raderat en hel månadslön.

Jag svarade nog allmänt istället för till dig förut.

Är du egenföretagare eller anställd i extern organisation?

Hur ser du på att du får lägre ersättning vid långtidssjukdom eller arbetslöshet och lägre tjänstepension? Kanske inte något du oroar dig för?

Det är ett argument för 90% marginalskatt.

För att gå tillbaka till den ursprungliga frågan. Givetvis är det en enorm fördel att ha en lön över brytpunkten.

De (tyvärr allt för) få åren som jag låg över brytpunkten trots löneväxling var enormt lyckosamma. Tack vare dem kunde jag självfinansiera reoveringen av villan, vilket jag kommer att ha nytta av intill min död.

1 gillning

Men du skriver ju att du sökt dig ner mot brytgränsen mha löneväxling :slight_smile:

Kanske det. Om det netto ger mer så är det fortfarande positivt.

(Hur högt/lågt skattetryck som är rimligt var inte frågan här. Inte heller hur dessa medel ska användas. Hursomhelst, jag personligen känner mig mycket mer finansiellt stabil med en lön över brytpunkten än under. Men det kanske är olika för andra?!)

Självklart vill jag minimera min skatt, men att få behålla 50 procent av min lön är betydligt bättre än att inte få någon lön alls.

1 gillning

Nu har jag inte den exakta statistiken på detta, men någon kanske vet vart den går att hitta.
Jag har hört något i stil med att 10% mer jobb ger 30% högre total ersättning osv.
Den som tjänar dubbelt så mycket jobbar ju nästan aldrig dubbelt så mycket som den som tjänar hälften.

Förskolepersonal jobbar 40 timmar i veckan, på plats. De har ingen chans att fuska, jobba hemma osv.
Samma sak med personalen på ICA, eller om du jobbar bandet på volvo.

Kontorspersonal, typ tjänstemän däremot, fuskar hej vilt numera med hundar som skall tas hand om på dagtid, till barn som hämtas kl 15 på förskolan osv. Få “normala” människor kommer upp i sina 40h arbetsveckor, inte ens genomsnitt. Folk kan säga vad de vill, men lämnar de jobbet kl 14.30 för att hämta på förskolan, så jobbar de minsann inte igen 2.5h på kvällen, inte ens chans. De kanske svarar på 3-5 mail, that´s it.

Däremot finns det folk som faktiskt tar i lite hårdare, lämnar hemmet kl 07 på morgonen, jobbar till 18.
Utöver de reser de i jobbet och går up 05 och kommer hem 22. De skrapar ihop 50h i veckan låt säga, jämfört med de max 35h som den vanliga kontorsarbetaren i bästa fall skrapar ihop.
15h, eller cirka 40% mer, år ut och år in, kommer leda till en betydligt högre total ersättning över tid.
Förmodligen inte bara de 40 procenten mer, utan det kommer att öka exponentiellt, till kanse 100 procent ökning då den som jobbar mer lär sig mer, har mer kontakter, mer erfarenhet och kan därmed också bli effektivare för varje given arbetad timme.

1 gillning

Hej allihopa!

Utan att gå inpå för mycket men jag är i denna situation lönemässigt. Jobbar för ett globalt tech-bolag och har efter 15 år kommit till att ha lön som är avsevärt över brytgränsen för statlig skatt i Sverige. Jag har förmåner som tjänstepension, livförsäkring, 35 dagar semester, möjlighet till löneväxling, mm.

Eftersom vi nyligen flyttade tillbaka till Sverige så är vi högt belånade då vi köpt en bostadsrätt i Stockholm. Jag tycker det har varit jätte intressant att följa RT forumet då jag lärt mig mycket om hur man ska göra i Sverige men eftersom jag är tillsvidare anställd (driver inte AB som konsult) så skulle det vara extra roligt för mig att diskutera/lära hur vi som höginkomsttagare kan göra för att få mer för våra pengar. Finns det andra förmåner eller möjligheter?

Det är möjligt att det är en väg till högre ersättning, men det går ju att kombinera tjänstemannametoden och “ta i lite hårdare” metoden och disponera sin tid så att man leverar när det behövs.
Jag skulle inte orka jobba 50h veckor år ut och år in. Ett par veckor med 16-18h/dag klarar jag dock ungefär vartannat år när så krävs.

1 gillning

För att inte tala om alla som på en torsdag eftermiddag spenderar sin dyra tid på RT.

(sneglar på klockan och stänger ned webbläsaren)

Låter inte som du har kollektivavtal med tanke på din semesterrätt och bransch, stämmer det?

Vad innebär din tjänstepension (avsättning i procent för lön under respektive över 7,5 IBB)?

Hur beräknas värdet av en semesterdag? Till exempel 4,6% av månadslönen plus 0,8% av månadslönen i semestertillägg?

Jag har jobbat/rest 60-80 timmar per vecka de senaste 10 åren innan Corona. Det går när man är yngre men skulle inte rekommendera. 200+ hotellnätter per år.

Jag har också jobbat/rest mycket (ca 180 hotellnätter/år) under ett par hundår med, men som du säger, inget att rekommendera i längden.

1 gillning

Inget kollektivavtal nej.

Jag får XY% i tjänstepension. Vet inte om jag svarat på din fråga?

Jag har ingen aning om värdet på semesterdagen.

Omöjligt att hjälpa vidare om jag inte vet mer detaljer tyvärr.

Gällande semesterdagar undrar jag mest för att det kan vara en bra affär att spara semesterdagar för den som har god löneutveckling. Det beror dock på hur värdet beräknas.

Råkade svara dig i fel inlägg