Jag har en kommande anställningsintervju hos ett stort företag som business controller.
Innehar den tjänsten idag. när jag ansökte tjänsten på deras hemsida kom en ruta upp om mitt löneanspråk. Jag skrev 60 000kr (tycker själv det är högt, men har redan ett jobb och inget att förlora) Eftersom jag blev kallad på intervju kan det inte varit helt fel?
Nu undrar jag vad jag ska uppge på intervjun om frågan kommer upp? (Man kan ju ange en annan siffra när man får veta mer om tjänsten)
Jag har tre års erfarenhet som controller (mellanstort företag). Ett år som revisor på big 4 byrå, samt ett år som ekonomiassistent. Kandidatexamen i redovisning och ekonomistyrning. Bra vitsord från tidigare jobb och är en allmänt driven person som gärna tar på mig extra arbete och projekt för att effektivisera mitt arbete och göra livet lättare för min avdelning.
I annonsen skrivs dessa ansvarsområden upp
Förbereda och validera affärsunderlag och investeringsförslag samt driva kostnadsbesparingsinitiativ.
Säkerställa korrekt intern fördelning och rapportering.
Förbättra metoder, verktyg och processer inom affärs- och ekonomistyrning.
Driva finansiella IT-projekt och förbättra rapporterings- och prognosprocesser.
Ansvara för en standardiserad process för sammanställning och rapportering av prognoser.
Dessutom: I den här rollen har du en nyckelposition i att analysera och driva verksamhetens ekonomiska utveckling framåt. Du fungerar som en Finance Business Partner till utvalda kostnadsställen inom IT, Site, R&D och projekt där du stöttar med analyser, rådgivning och verktyg för att optimera resultat. Du ansvarar för uppföljning och analys av utfall, prognoser och mål, och kommunicerar dessa på ett tydligt och affärsnära sätt.
Det låter som en tjänst med mycket ansvar för flera kostnadsställen. Därför tycker jag utefter annonsen och med min erfarenhet, att det är rimligt att ange ett första löneanspråk på 58000-65000.
Vad säger forumet? Är jag ute och cyklar?
Har ni tips och tricks eller inputs att ge mig inför intervjun? Alla tips och kritik på mitt resonemang välkomnas!
Fel bransch och fel kompetens men som anställande chef är det här mina allmänna reaktioner:
Löneanspråk över budget: Bortsållad direkt
Löneanspråk inom budget men som jag bedömer högt i förhållande till erfarenhet/kompetens: Ned i priolistan
Löneanspråk inom budget som jag bedömer som lågt i förhållande till erfarenhet/kompetens: Jag kommer fortfarande att erbjuda en lön som jag anser är marknadsmässig, inte anställa den som “bjuder lägst”, d.v.s. vissa kandidater erbjuds mer än de begärt. Inte det vanligaste men det händer.
Ett säkert sätt att inte ens få komma på intervju i min organisation är att ange ett för högt löneanspråk i syfte att “mötas på halva vägen”. Nästan lika illa är att inte avge ett löneanspråk/svara “marknadsmässig lön” etc. om det inte är en tjänst med få sökande eller man besitter verkligt unika kvalifikationer. Jag har inget intresse av att att lägga min och mina anställdas tid på att intervjua en kandidat som det sedan visar sig att vi inte har förutsättningar att komma överens om lön med.
Edit: Skummade lite väl mycket. Ser vid andra läsning att du är förbi det här första nålsögat som jag beskriver. Då blir det mer en bransch/kompetensspecifik fråga och där kan jag inte uttala mig.
Tack för inputen. Alltid kul att höra hur chefer och parter från andra sidan resonerar. Men exakt som du skrev i din Edit så är jag förbi första steget och blev kallad på intervju Det innebär att mitt anspråk inte resulterade i att min ansökan direkt hamnade i soptunnan.
därför är min strategi nu att fundera på nästa steg, dvs under första intervjun.
Har du andra värdefulla tips välkomnas det. Alltid bra att veta hur motparten resonerar i denna situationen.
Jag jobbade tidigare som HR på ett stort globalt börsnoterat bolag. Jag gjorde en översyn av lönerna för BC för ett par år sen för att se om vi hade marknadsmässiga löner. Vi hade då två BC som jobbade för flera olika länder, dessa var runt 30-35 år och hade mellan 4-7 års erfarenhet. Lönen dom hade var runt 46000-49000 kr. När jag kollade i statistikdatabasen över löner så låg dom till och med lite högt utifrån ålder och erfarenhet men det kändes ändå rimligt utifrån de stora ansvar dom hade när dom ansvarade för flera länder. Så utifrån den erfarenhet jag har så låter 60.000 kr lite högt men du kanske kan hamna runt 50.000-55.000 kr. Men hoppas för din skull att du får det du begär.
När du redan angett ditt löneanspråk i samband med din ansökan så borde utgångspunkten vara att hålla fast vid den siffran. Att på intervjun säga att du kommit på att du vill ändra ditt löneanspråk ger bara intryck av att du inte tagit den ursprungliga frågan på allvar och inte tänkt till ordentligt på en så viktig detalj.
Tvärtom borde du för företagets och din egen skull fokusera på hur du på bästa sätt kan förklara varför du bör få en lön på just 60000 som du tidigare angett.
Naturligtvis kan det under själva intervjun framkomma ny information som gör att du vill berätta att du önskar en högre eller en lägre lön än 60000. Men i min värld borde ett sådant avsteg från ditt ursprungliga lönekrav inte baseras på (och förklaras med) saker som du rimligtvis hade kunnat ta reda på innan du skrev 60000 i ansökan.
Min Head of Controlling med två direktrapporterande ligger kring 60k. Om din roll inte innefattar något personalansvar så är det en bra ingångslön, givet att du får den.