Jag söker lite råd kring kommande löneförhandling.
Idag har jag 50000 och är underbetald. Detta för att jag varit slapp i de senaste förhandlingarna, är för lite motiverad av lönen helt enkelt. Nu vet jag mer om mina kollegors lönebild och mitt värde på företaget och ska ta lite ansvar för mig själv… Jag har goda chanser att öka till minst 60’.
Jag skulle också vilja ha mer semesterdagar. Har 30 dagar idag och tycker det är för lite för att jag ska må bra, helt enkelt.
Min önskan:
10 extra semesterdagar
60 000 i lön
Enligt något beräkningsexempel skulle värdet för 10 extra semesterdagar motsvara ca 2700 kr i månaden (före skatt). Men hur borde jag tänka rent taktiskt kring min önskan?
Ska jag tex begära 65000 och 10 semesterdagar, för att sedan vara beredd att nöja mig med mindre? Kanske både färre dagar och lön, men ändå gå därifrån nöjd?
Finns det nackdelar med att begära så mycket av allt? Känns som det inte är helt vanligt med så mycket semester, men det kanske bara inte pratas om det så mycket.
Borde jag foka på lön först, och begära mer semester nästa års förhandling?
Jag kan argumentera för båda två och vet åtminstone att lönen kommer få support från mina närmsta chefer (sen kan mycket hända, men ändå). Jag vet att man är mån om att jag ska vara nöjd och ha mig kvar osv etc, men en förhandling är ju alltid en förhandling.
Ska man “diversifiera” förhandlingen och ÄVEN lägga till pensionssparande?
Intuitivt känns det som att det försvårar, men man ska ju inte alltid lita på intuitionen…
Just idag tänker jag att det är lika bra att vara rak och säga vad man vill ha, och att det är enda sättet att faktiskt få det man vill ha. Men tar gärna emot erfarenheter och kloka råd härifrån!
Jag skulle börja med att ha en dialog kring lönen baserat på fakta från dina kollegor och marknaden. Och sedan när ni är överens om det be om att få växla lön mot semesterdagar.
Svår diskussion när man redan jobbar på stället. Med så höga förväntningar tror jag söka ett annat jobb och “kolla vad man är värd” är tricket. Då kan du även ge nuvarande företag chansen att matcha det erbjudandet.
Har inte koll på “ditt värde” och vad som är rimligt för dig.
Men om jag var chef och någon kom och begärde vad du begär och inte är värd det, då skulle jag anse att personen inte är verklighetsförankrad och säga tvärt nej.
Så se till att du har koll på vad som är en rimlig lön för just dig och förhandla med det i tanke.
Det är inte ofta någon får igenom 30% lönelyft och samtidigt får extra semester motsvarande 5% till.
Skulle du få det är det bara att gratulera
Man räknat med att en arbetsmånad är ca 20-21 dagar. För att få ett hum tar du din månadslön och delat med 20.
Då får du värdet per dag.
Dela med tolv och du får värdet av en semesterdag utslaget på din månadslön över ett år.
Detta gånger antal dagar du vill ha.
Exempel
65000 / 20 = 3250 kr
3250 / 12 = 270 kr
270 x 10 = 2700 kr
Vill uppdatera om hur det gick! Efter uppmuntran från kollega bad jag i våras om 65000, men inte extra semester. Fick till slut 57000 och 3000 mer i pensionsinsättning. Fick sen höra att vi är på väg mot att de över 40 ska få mer semester from 2024. Så jag är nöjd!
Det var mycket värt att leva med idén ett tag och skriva om det här, för det kändes svårt att be om så mycket i samtalet. En mental tröskel helt klart. Också bra att tänkt igenom min nuvarande pension för då kände jag mig nöjd med vad jag fick. Jag hade skrivit ner min motivation som jag drog sammanfattat i samtalet men kunde skicka på mail direkt efter samtalet.
Sammantaget tror jag det var nyttigt för mig att våga sikta högt för att få igenom en rejäl ökning, om än inte så hög som min önskan var.