Löneförväntningar vid nytt jobb

Hej! Är i början på en anställningsprocess och skulle behöva lite stöd från någon som har varit inblandad i rekrytering från båda hållen. Pratade kort med en rekryterare idag för en tjänst jag sökte för ett tag sedan. Tjänsten är inom IT på ett stort europeiskt bolag, anställande chef är i Tyskland och rekryteraren verkade också vara det.

Rekryteraren bad om ”salary expectations” och jag sa att jag får återkomma med det. Vad svarar man på den frågan?

Tjänar idag cirka 44k på mitt första jobb där jag varit 2,5 år efter en civilingenjörsutbildning. Har halvt blivit lovad en löneökning, ”jag jobbar på det” sa chefen för några veckor sedan och räknar då med ca 10-20%. Är nöjd idag och trivs med arbetsplats, kollegor och uppgifter.

Vad är rimligt att uppge som löneförväntningar med tanke på trolig lönehöjning snart och att jag trivs bra idag? Att anställande chefen är i Tyskland känns även det som att det kan spela in. 55k som känns som gränsen där jag hade bytt jobb? 60k och räkna med att de förhandlar ner? 70k och räkna med att de förhandlar ner ordentligt?

Det låter väldigt väldigt högt. Det tror jag inte du kommer få.

Varför ska du då byta jobb? Verkar dumt.

Ingen här kan svara dig konkret, IT är så stort, ingen vet var du bor, eller hur gammal du är, eller vad du har för erfarenhet eller vad det är för bolag du söker jobb på.

Se det som en resa, begär en lön som du kan tänka dig för att byta, går det inte så ha so what liksom :slight_smile:

100K euro per år

Den löneförhöjningen som det pratas om är egentligen ett rollbyte med liknande arbetsuppgifter jag har idag. Jag byter till en roll som passar det jag gör idag kort fattat. Tror iallafall 10% är att vänta.

Massa info som saknas, ja. Båda jobben är i Stockholm på storföretag. Jag är strax över 30. Jobbar med molntjänster. 2,5 års arbetserfarenhet.

Vet egentligen inte helt varför jag söker nytt, tror jag vill se lite annat även om jag trivs. Annat kontor, andra kollegor osv. Inte för att det är fel på nuvarande men för att jag sett samma sak ett tag nu. Även för högre lön.

Tack för svar. Ska tänka igenom om gräset verkligen är grönare.

När man byter jobb, i synnerhet från ett man trivs med, så ska man be om den lön man behöver för att att motivera ett byte, och alla risker som det medför. Bara du kan veta var gränsen går. Lycka till.

Jag tycker det låter lågt, jag tror vederbörande kommer få det.

Så, nu står det 1-1 i okvalificerade gissningar.

2 gillningar

Jag har inte bytt jobb många gånger, men de gånger jag har, har jag inte svarat på frågan och istället bett om ett förslag. Det har alltid varit högre än jag hade tänkt be om.

Recruiters brukar ha ett span för anställningar. Ett strategi jag använde sist jag blev anställd var att fråga deras lönespan för rolen, som var högre än jag förväntat mig. Sedan hittade jag en anledning för att motivera att be lite till.

1 gillning

Du måste ju se helheten. Inte bara lönen. Hur ser det ut med tjänstepension? Semester? Övertidsersättning? Restidsersättning? Andra förmåner?

2 gillningar