Arbetar som fysioterapeut. Ingångslön 2018 på 25 000. Har därefter, på ca 8 år, ökat lönen med 75% och är alltså på god väg mot 45 000 i lön. Ingen vidareutbildning, inga extra ansvarsåtganden på arbetsplatsen.
Att regioner i princip agerar kartellartat vad gäller lönesättning är en stor del av problemet.
För min del har det hjälpt att hoppa mellan region, kommun, bemanning- vilket jag kommer fortsätta göra. Jan nämnde i en video att det är viktigt att fortsätta söka jobb även om man har ett jobb man trivs med. I min värld ett MYCKET bra råd.
Slutligen- inom vårdyrkena tror jag inte det är vidaretubildningen eller den formella kompetensen som främst avgör lönen- utan din förmåga att under 2-4 år få så god procentuell revision som möjligt och därefter söka ett nytt jobb för att få ett ytterligare lönehopp. Det är viktigt att förstå utbud och efterfrågan och att det i princip alltid är till den anställdas fördel. Det är viktigt att veta sitt värde- och inte lägga för för stor vikt vid att visa arbetsgivaren/chefen lojalitet- vilket vårdpersonal, som i sin natur ofta är lojala lagspelare, tyvärr ofta gör.