Lönekonto och mobilbank

Danske Bank

Utan betalning (dvs bankgiro osv.) kommer internetbanken fortfarande vara gratis. Men fr.o.m. 1 januari nästa år kommer höjningen till 300 kr/år.
Priset för Nyckelkund kommer vara samma.

Jag har också SHB och har nyligen haft en del frågor angående kreditkort och har fått svar senast dagen efter när jag mailat.
Jag tänkte tidigare byta till länsförsäkringar men jag skulle få betala 300 kr även där trots guldkund så jag orkade inte krångla med ett bankbyte

Kostnaden för att ha en storbank är lika stor som att gå på McDonalds med familjen en gång.

För min del så är det helt okej att betala några hundralappar för att ha alla funktioner jag får av banken.

Vill jag spara 40kr/mån så skulle jag först börja titta på att köpa en snusdosa mindre i månaden.

3 gillningar

Det verkar som att Skandiabanken och Svea Bank är de enda gratisbankerna.

Källa: Jämför avgifter för banktjänster | Konsumenternas

1 gillning

Det går ju fint att kombinera sitt Skandia-konto med externa kort. Exempelvis Klarna, som kopplas mot ett bankkonto och drar varje köpesumma via autogiro från kontot med någon dags fördröjning. Alternativt varsitt avgiftsfritt kreditkort som du och din sambo kan kan koppla till gemensam kredit och betala en sammanslagen månadsräkningen från Skandiakontot.

Jag tycker Swedbank (och Sparbankerna i mitt fall) har en riktigt bra internetbank, svårslagen och jag har testat de flesta. Även ICA Bankens app är suverän (men de har sina andra svagheter). Jag ser inga problem att betala avgifterna om jag ser ett tydligt mervärde. Men synar man t ex försäkringsvillkoren som Swedbank (och Sparbankerna) har om man betalar resa med kortet så finns det andra, bättre kort. Att då höja priserna så mycket retar mig enormt.

Marginalen Bank är helt gratis om man kör deras I’m yours-variant med gratis Mastercard, räkningsbetalningar mm. Vill man ha ett något bättre content finns Lönekontot med ränta på ca 1% och VISA-kort som har försäkringar kopplade till sig. 20 kr/månad (möjligen 25 kr nu, lite osäker). Transparent prissättning och appen blir bättre och bättre.

Kombinerar också med Northmill Bank som bygger nåt riktigt spännande. Allt gratis, bra bankkort, skaplig sparränta men ingen räkningsbetalningsfunktion.

Lunar har nog bästa appen (sett till deras content) av alla enligt mig men saknar räkningsbetalning och så strular det en hel del än.

Har du bolån i samma bank borde du kunna förhandla bort kostnaden, det har jag gjort.