Lönerevision nyexaminerad

Jag ska ha min första lönerevision i början av 2024 och funderar på vad en rimlig ökning är.

Jag har gått ett halvår långt traineeprogram på ett stort industribolag. Gick in på 36 tkr, vilket är en bit under Sveriges ingenjörers rek ingångslön på 39500 kr. Är civilingenjör.

Det jag hade tänkt ha som utgångsbud är 40 tkr. Får jag 39 tkr är jag nog ganska nöjd. Standardhöjning på företaget verkar vara 2-3 %. Är det verkligen rimligt att argumentera för 11 % ökning?

Jag funderar även om det är korrekt att få revidera lönen direkt nu efter traineeprogrammet, eftersom jag börjar en fast position och inte längre är trainee. Eller om jag får vänta på den ordinarie revisionen.

Tacksam för tips!

Klart det kan vara rimligt att argumentera för 11%.

Frågan blir då vilka är dina argument?
Tillför du något idag som är mycket bättre än när du började?

Förutom att nu vara mer varm i kläderna

2 gillningar

Av din text antar jag att du är nyexad 2023 och hoppat på traineeprogrammet direkt? Eller har du yrkeserfarenhet inom samma bransch sedan tidigare?

Som trainee är det ju rimligt att ha en lägre lön, själv skulle jag absolut argumentera för vad SI säger om rek. ingångslön för din yrkeskategori. Det är nog det starkaste argumentet du har, om du inte presterat över förväntan under traineeperioden, då har du ett argument till. Hamnar du inte på rek ingångslön löper du risk att halka efter år efter år vid konstant 2-3% ökning. I år har ju industriavtalet sagt ~4% ökning, många branscher/företag som följer det riktmärket.

Antar att du tittat på just ditt arbetsområde för statistiken, inte bara generellt för civilingenjör? Det kan ju skilja en del beroende på vilken bransch/yrke du är civilingenjör inom.

Att begära löneförhandling vid förändring av anställning tycker jag är rimligt. Står det något i traineeavtalet om att detta ska utföras eller inte? Annars är det bara att be din chef om ett samtal.

Grattis och lycka till med jobbet!

1 gillning

Värdet jag kan tillföra jämfört med de andra i gruppen är väl att jag har en bra helhetssyn genom att ha varit på olika avdelningar och även kan komma med input kring nya arbetssätt. Hoppas kunna få 11% även om det låter lite skrämmande mycket :smile:

Har viss relevant erfarenhet sedan jag jobbade vid sidan av studierna. Tack för bra svar!

2-3% höjning är inte rimligt som nyexaminerad. Se om du kan hitta statistik ifrån någon fackförening, jag vill minnas att medianen de första åren i karriären ligger någonstans runt 8%, så 11% är inte orimligt om du känner att du presterar bra.

4 gillningar

Nu var 20+ år sedan jag var nyutexad men för 20 år sedan var det vanligt och normalt att man som nyutexad fick 8-15% löneökning de första åren eftersom produktiviteten ökar starkt med några års arbetslivserfarenhet och arbetsgivare är beredda att betala för erfarenheten. Om du är medlem i ett fackförbund kan det definitivt vara värt att ringa/maila och be om statistik för din examenstyp, examensårgång och stad/län.

Jag gick ut från D Chalmers 2001 vilket var lite som väg och vatten under 90 talet. Jag var personligen glad att ha ett civing jobb för många av mina kursare jobbade på ICA.

1 gillning

Du har väl enats med arbetsgivaren om vilken tjänst du ska ha nu efter traineeprogrammet? Du hade en lön som trainee och nu blir det ju aktuellt att diskutera på nytt. Vad du hade som trainee är mindre intressant.

Jag har haft traineer under mig tidigare som chef där de fått följande tre utfall:

1. Vi ser ingen riktig potential, men erbjuder en lagom roll på ingångsnivå. Lön ungefär som trainee.
  2. Vi ser en fantastisk potential och kan erbjuda en fortsatt strategisk roll inom ett område där lönen är relativt hög. Lön upp med 30% mot traineeprogrammet.
  3. Vi har ingen möjlighet att erbjuda fortsatt anställning. Lön noll kr.
1 gillning

Tack! Intressant att läsa. Har det varit provanställning under traineeprogrammet på din arbetsplats?
För mig är det fast från början och den tilltänkta rollen stod i avtalet redan från början. Vet inte om det förändrar något. @Denkmal

Ja, det är rimligt. Du lär dig mycket i början. Men du behöver utgå från hur det gick på ditt traineeprogram. Samla löpande ihop anteckningar och grafer över dina framgångar under året.

Det är också vanligt att behöva byta jobb vartannat år i början av karriären för att få upp lönen. Se till att din linkedin och ditt cv är uppdaterat! Använd fackets tjänst för granskning av linkedinprofil, den är bra!

2 gillningar

11% behöver inte vara för mkt. Det beror ju på om utgångspunkten var fel och du vill hamna rätt. Jag har en ökning i år på 10,3%. 4% vid ordinarie revision och resten då jag menade att jag ligger efter snittet.

Sen tycker jag att du ska lyssna till SI. Men du ska nog också göra jobbet och kolla mer lokalt. SI vill pressa upp priserna och bor du i Småland så kanske inte deras rek ingångslön på 39500 är rätt.
Kolla lönestatistiken i området där du bor (saco lönesök). Är det för din grupp medel på 35000 så kanske det blir tungt att begära 39500? Vet inte… Lycka till!