Min man tjänar under brytpunkten för löneväxling till pension, strax under 35 KSEK/månad. Jag och andra sidan är riktig höginkomsttagare och därför har en förmånlig ekonomisk situation tillsammans där min man önskar gå i tidig pension om cirka 10 år (plan inte bestämt). Våra barn är över VAB-åldern, han är frisk och typ aldrig sjuk men kan såklart hända. Frågan jag har nu är om det ändå kan vara lönt att han löneväxlar för att på så sätt höja sin pension och skatteutjämna några år innan han går in i ålderspension. Vi kan verkligen välja här, är inte alls beroende av hans lön för att täcka några löpande kostnader eller så utan jag täker strickt skattemässigt.
Knappast lönsamt. Han kan inte tjäna skattemässigt på att löneväxla då han inte kommer att få lägre skatt när han ska ta ut pensionen före riktåldern. Det är bättre att ta ut den fulla lönen och sätta av stora delar av den på ISK-sparande i global indexfond. Det kommer att vara mer lönsamt skattemässigt. Dessutom så är de pengarna mer lättillgängliga utan att hindras av krav på att han inte får arbeta eller någon definitiv åldersgräns.
löneväxling under brytpunkten är inte finansielt lönsam, varför inte bara sätta av i en ISK för honom istället och kalla den “pension” ?
Tack för svaren
Jag brukade också tänka så innan men nu är jag inte säker längre.
Jag tänker att eftersom vi har progresiv skatt iom jobbskatteavdrag så blir skatte vid uttag lägre sålänge pensionsutbetalningen är lägre än hans löneutbetalning + att han får lägre avgift på sparandet och löneväxklingspremien (5-6%).
Varför är löneväxlingen inte finansielt lönsam? Kan du ge mig något mer konkret än bara “flat skatt borde vara samma” @besj och @zervez
Nej, det är inte lönsamt. Det enda sättet som det skulle kunna vara lönsamt är om hans pension blir så låg att han inte ens kommer upp över grundavdraget på sin pension. Ovanför det är marginalskatten = kommunalskatten vilket är hans marginalskatt idag också.
(löneväxlingspremie kan ge viss vinst, men här tycker jag man även ska se det i ljuset av likviditetspris)
Det kan säkert bli lönsamt om man kan få ut av grundavdraget alla år och pricka de nivåer där man får mest pengar per skatt. Räkna på det:
Han tappar ju avsättning till den allmänna pensionen och premiepensionen när han gör löneväxling under brytpunkten. Det gör ju en kostnad som åtminstone delvis äter upp löneväxlingspremien.
Vad gäller skatt så har jag stoppat in en inkomst på 35 000 kr i månaden i skatteverkets beräkningsprogram. Se bilder nedan. Utan löneväxling får man betala ca 82000 kr i skatt.
Med löneväxling på 100 000 per år får man betala 58 000 i skatt. Skillnad i skatt är 24 000, dvs du har inte en progressiv skatt i det spannet i alla fall. Marginalskatten är ju bara 24 % samtidigt som du tappar avsättning till pension. Så det är definitivt INTE lönsamt att göra löneväxling. Sätt istället pengarna på ett ISK som jag skrev tidigare.
Tack för väldigt relevant svar, visar sig att det kan bli lönsamt, annars får han ju lägre pension totalt sett, ska tilläggas att han tidigare jobbat cirka 10 år utomlands utan pensionsavsättning
Tusen tack, verkligen bra förklaring.
Inte värt att löneväxla under brytpunkt.
Ta ut lön och avsätt privat istället.