Den allmänna rekommendationen på detta forum är att man inte ska löneväxla lönesummor under statlig inkomstskatt. Men när jag räknat på vad som händer med löneväxling om 30% på en lön på 50000 kr, är att redan skatterabatten (och ränta på ränta) verkar vara värd att spara in på.
Förutsättningar: Jag räknar med att arbeta i tio år till. Löneväxlingspengarna kan dock förränta sig i tjugo år pga reasons.
Löneväxling 30%=15000 kr/mån
Skatterabatt 30% av löneväxlingen=5000 kr/mån=60000 kr/år
Total skatterabatt inklusive ränta på ränta (9% om året)=1,84 miljoner när jag fyller 70
Med delningstalet som gäller året jag fyller 70 får jag ut 7240 efter skatt (räknar med 33% skatt). Nuvärdet är 5135 kr/mån.
Enligt minPension.se förlorar jag ca 3000 kr/mån före skatt (nuvärde) på att gå ned i lön 15000 kr/mån i tio år.
Förutom att jag alltså kan vinna pension på löneväxlingen finns fördelen att tjänstepension kan ärvas om jag dör i förtid vilket inte händer med inkomstpensionen.
Om jag betalar skatt är pengarna borta för evigt. Om jag behåller skatten i inkomstpensionen tjänar jag ränta på skatterabatten. Så visst finns det en vinst.
Om du löneväxlar 15000 denna månad så är detta värt 15000 (1 + 0.09)^{10} om 10 år. Av det får du ut 70% när du betalat din inkomstskatt som pensionär (antaget 30% kommunalskatt som blir din marginalskatt) och har alltså 15000 \cdot (1 + 0.09)^{10} \cdot 0.7 .
Om du tar ut 15000 denna månad innan skatt, och har en marginalskatt på 30 % i kommunalskatt så är detta värt (15000\cdot 0.7)\cdot (1 + 0.09)^{10} om 10 år.
Du måste ha olika marginalskatter för att det ska bli skillnad.
Det är därför ingen rekommenderar att man löneväxlar under ett visst belopp.
Skatten måste bli lägre när du tar ut för att det ska vara lönt.
Samt att du låser pengarna och måste vänta på dem, vilket innebär att hamnar du i en kris så finns inte pengarna tillgängliga.
Enda positiva är att du inte kan slösa bort dem innan pensioneringen samt att det du löneväxlat inte ingår i bodelningen vid skilsmässa. Men pengarna på ditt ISK gör det om ni inte har äktenskapsförord.