Löneväxling ändring av uttagsålder

Hej!

Just nu är tidigaste uttaget på pensionen 55 år. Hur sannolikt är det att det ändras? Har man ett avtal som gäller när man betalar in eller kan det ändras helt utan förvarning? Jag funderar på att löneväxla för att brygga pensionen, det skulle vara illa om pengarna inte går att ta ut vid 55. Det är en dealbreaker på att löneväxla då, skulle inte vilja löneväxla isåfall.

4 gillningar

Detta kan ändras och görs så med stöd av Inkomstskattelagen

Ajdå. Hur sannolikt är det att det sker en förändring kommande 30 år?

Ska man tro ”pensions-Monica” så är väl svaret: Mycket!

1 gillning

Som jag förstått det är det svårt att ändra på befintliga avtal retroaktivt. Avtalslagen bör gälla. Alltså om tidigaste uttagsålder ändras så skulle jag tro att det gäller framtida insättningar och inte det som redan är insatt.

Men man kan aldrig veta garanterat så bygger din plan på att ha pengar tillgängliga vid 55 så hade jag valt att spara det privat istället

2 gillningar

Tror du inte villkoren är i stil med att tidigaste uttagsålder följer av inkomstskattelagen, för närvarande 55 år? Lite svårt att ha kvar villkor som bryter mot lagen.

De ändrade för övrigt tidigaste uttagsåldern i kommunala tjänstepensionsplanen även för befintliga försäkringar.

3 gillningar

Jo det är olika lagar som står mot varandra - inkomstskattelagen, avtalslagen, medbestämmandelagen- så vad som händer är väl okänt och beroende på avtalsområde

Att Kommunal ändrade för premiebestämd pension visar att det går om arbetsgivare och fack absolut vill

Så jag vidhåller att om man absolut ska ta ut pengar från 55 så ska man nog hålla det privat och inte mer i TJP än nödvändigt

3 gillningar

Man får nog ta höjd för att behöva brygga med eget kapital om man har en specifik ålder i åtanke. AKAP-KR - som jag tillhör - höjde från 60-62 nu 2026. Man kan ju anta att denna siffra höjs fler gånger innan undertecknad når den anrika åldern.

Det enda jag vet säkert om mitt pensionsuttag är att jag ska bränna av tjp:en så snart det går och under fem år.

1 gillning

Inom regionen har man ändrat från 55 år till numera 62. Jag löneväxlade i flera år i tro att det möjliggjorde tidigt uttag utifrån 55 år som gällde då. Den löneväxlade premien läggs ihop med den premiebaserade tjänstepensionen. När uttagsåldern höjts på den gäller det även det som löneväxlats. Konstigt att facket/facken gått med på det. 7 års höjning är mycket!

4 gillningar

ITPK går ju ta ut på 2år som kortast och vissa mindre summor (<1 PBB?) går ju ta ut i en klump om jag minns rätt. IPS tror jag 1/2 PBB gäller.

Så finns ju en del som går ta ut på mindre än 5 år om du vill.

Njae, nu funkar ju inte det eftersom min tjp inte är som nästan alla andras. :smiley:
IPS:en dödade jag förra året, men min tjp är TPA 18…

Så, det kvittar vad jag vill. Jag har nio år kvar innan första möjliga uttag.

Ta det från en som levt, men inte nödvändigtvis nerdat ner sig, eller har ett intresse för lagar och förordningar.

Jag hade som avsikt att löneväxla för att gå i pension vid 55. Det är förstås fortfarande möjligt men förutsättningarna har ändrat under resans gång. Det är inte längre lika förmånligt efter de politiska målen att styra massan av människor att jobba längre (lägre skatt på arbete jämfört med pension).

Som konkret svar på frågan går det (iaf de fall man inte är bunden till kollektivt avtalade villkor) att sätta första utbetalningen från ett visst datum.

Jag har satt en del av min tjp att betalas ut från det jag fyller 55.

I efterhand hade jag inte valt att lägga då mycket pengar i tjp, utan delat upp det i olika sparformer.

En fördel med tjp är att pengar som löneväxlats inte förvinner bort i lyxkonsumtion.

Något som kanske kan kännas lockande kanske om man har pengarna tillgängligt privat.

Om man får gissa så borde väl ändringen om den sker vara begränsad. Kanske liknande antal år som den höjda riktåldern. Om du tänkt ta ut pension redan vid 55 kanske det blir en reduktion med 3 år ? .
Då får du väl spara skattade pengar på ISK istället för de första 3 åren.

ViIll man KUNNA lämna arbetslivet tidigare finns nog inte så många effektiva alternativ till löneväxlingen. Att 55 kommer att höjas i framtiden är väntat, men takten kommer nog följa alla andra höjningar och därmed blir nettoeffekten nog inte så dåligt. Jag löneväxlade en bra slant och skulle nu kunna pensionera mig idag - tack vare den. En otroligt bra känsla att ha möjligheten och friheten nu. För att lägga in en hävstång i avkastningen funderar jag över att ta bort återbetalningsskyddet. Om du lever på ditt ISK har du ingen ‘inkomst’. Pensionen är en. Man vet inte om man behöver lån i framtiden eller annat som kräver ‘inkomst’. Stirra dig inte blind på en ålderssiffra. Man vet ju inte hur man mår och tänker när man når dit.