Hej Vill gärna höra lite varierande tankar kring det här med löneväxling. Jag byter just jobb och går upp 10K / månad till 68K. Samtidigt flyger ungarna ut och huslånen är låga. Jag är 54 och vill gärna gå i pension tidigt alternativt tjäna mindre men göra saker jag finner mer meningsfulla än lönearbete. Bör jag maxa löneväxlingen enl systemets regler?? Ska jag istället ta ut pengarna nu och betala statlig skatt?? Hur har ni gjort och varför?
Med din löneutveckling och din önskan att kunna gå i pension tidigt så gissar jag att riskerna för statlig skatt på din pension är låga. Stämmer detta så skulle i alla fall jag inte tveka att löneväxla. Den kanske största fördelen är den ekonomiska vinsten att just kunna slippa statlig skatt på dessa pengar.
Om du gör en pensionsprognos på minpension.se, med uttag vid åldern du vill gå i pension vid, hur långt ifrån statlig skatt är du då?
Vid vilken ålder får du enligt avtal starta utbetalning av löneväxlingen?
Får du den extra avsättningen på ca 5,7% på löneväxlingen?
Tänk även på att om du tar ut pension innan riktåldern så får du inte jobbskatteavdraget, vilket ökar marginalskatten
Jo det är nog där jag landar i det här. Att inte hamna över brytgränsen som pensionär blir det viktigaste målet. Om man får behålla jobbet och/eller hälsan vet man ju inte. Det snurrar mycket i skallen för tillfället, därför bra att höra andras reflektioner
Jobbar jag fullt till riktåldern 68 får jag högre pension än vad jag har i lön de första 10 åren, det är ju rejält tokigt. Taskig statistik på ålder i släkten gör att jag inte ser det som attraktivt att jobba in i kaklet
Så minska ner i tid strax efter 60 är nog mitt första val. Om man får behålla jobb o hälsa
Får du lov att plocka ut löneväxlingen vid 60 till 30isch% skatt så är ju det bättre än att ta den nu vid 50%. Dock kan vissa saker äta upp vinsten.
Jobbskatteavdraget gör nästan 10% vid en pension på 400 tkr innan riktåldern då grundavdraget höjs för att täcka effekten. Får du de 5,7% extra av arbetsgivaren täcker detta en del av effekten. Sen är ju frågan, hur löneväxlingen placeras. Får du den på ett konto med låga avgifter och tillgång till bra billiga fonder är det bra. Blir den låst via ett dåligt avtal i ett skal som kostar pengar med dåligt utbud så hade jag tagit pengarna idag…
Alternativet pga jobbskatteavdrageffekten kan vara om du har ett frihetskapital på isk som du kan nyttja fram till det att du kan plocka ut pensionen billigt.
För: du kan flytta inkomsten till ett år då du inte jobbar lika mycket
För: Bättre beskattning
För: möjliggör fenomenalt låg beskattning om du flyttar utomlands under pensionen
Emot: pengarna låses och du kanske inte lever så länge, eller vill hellre investera i bostad
Emot: pengarna kan delvis låsas i försäkringsbolag med höga avgifter eller traditionell försäkring med låg avkastning
Emot: många jobbar ända in i kaklet även om de inte hade planerat det
Emot: Tjänstepension är inte pensionsgrundande för allmän pension
Kloka ord, precis det jag sökte med inlägget.
Känner att jag inte har full koll på villkoren på nya jobbet där jag ännu inte börjat. Idag löneväxlar jag 2K på nuvarande jobb. Då hamnar pengarna hos SPP där jag kan välja fonder själv. Hoppas nya jobbet har samma möjlighet. Styrs det av vilket avtal man har ?? Jag byter delvis bransch och går från pappersindustrin mot gruvindustrins avtal. Tillhör Unionen
Jag ser en stor fördel med att löneväxla eftersom det innebär att du får en fast inkomst utifrån bankens perspektiv. (Dvs i uttagsfasen) Det kan vara en fördel om du ska ta lån, leasa bil etc.
Ett stort belopp på sparkontot som man tar av eller lever på avkastningen av räknas inte som samma säkerhet.
Utan att ha varit i närheten av någon av dina branscher så om du är tjänsteman inom de branscherna så skulle jag tro att du går under ITP avseende tjänstepension. Finns säkert medlemmar här inne som också har ITP och kan detaljerna kring löneväxling enligt avtalet.
Jag själv löneväxlar då jag har många år kvar att arbeta och kom in ganska sent i arbetslivet pga många roliga år på universitetet… bättre att sätta av tidigt och kunna sluta i tid än att behöva arbeta kvar för att ha råd att gå i pension. Sen gäller det att upplägget är gynnsamt, så förhoppningsvis kommer någon med erfarenhet av ITP in i diskussionen och kan svara om det är gynnsamt
Jag var i din situation när jag började löneväxla rejält ett antal år. Blev en bra summa.
Jag ville dra ner motsvarande ca 2 år tidigare pension genom reduceringar av arbetstid bland annat. Det hjälpte växlingen till att möjliggöra. ( Din riktåldern ligger högre än min )
Om man har ett läge där man nu betalar statlig skatt och inte kommer göra det som pensionär är det rejält förmånligt att löneväxla.
MEN om man samlat ihop pension redan så man kommer betala statlig skatt som pensionär skulle jag ta ut pengarna nu som lön och förvalta dom väl istället. Du har troligen 30 år kvar till sista kronan går åt. Med den horisonten är värdeökningen på fritt valda indexfonder rimligen bra.
Bra att komma ihåg om man tänker gå i förtid är den extra beskattningen på alla tidigt uttagna pensioner. Som exempel tas ca 3500 Sek/månad extra skatt ut på en pension du tar ut på 35000 per månad före riktåldern. Sänker ditt netto med häraden 11% .
Har man en massa ISK Sparande kan man överväga att ta av detta delvis innan riktåldern.
Har du ITP2: Då kan du lägga växlingspengar som Xtra i din ITPK. Billig lösning om AG skulle erbjuda bara dyra alternativ annars. Men ha det skriftligt att lön före växling rapporteras till Avtalat.
Jag vill inte ha mina pengar låsta. Jag litar inte på att skatten kommer att vara lägre i framtiden i Sverige, speciellt med perspektivet “vad får jag för mina skattepengar”. Hur ser du på framtiden för Sverige?
Pensionärer är den starkaste väljargruppen och majoriteten av all politik de senaste 20 åren har gått ut på att försämra för arbetare, barnfamiljer osv för att försöka förbättra för pensionärer.
Ja, det ser tufft ut för nationen, men det verkar vara pensionärerna som mjölkar ut fördelarna på de andras bekostnad när landet går på dekis.
- pensionärer får jobbskatteavdraget utan att jobba
- höjd grundpension så att majoriteten får grundpension även om de inte har jobbat
- avskaffad ränta på uppskjuten reavinstskatt, gynnar främst äldre villaägare
- maxtak i fastighetsavgift
- tandvård infört i högkostnadsskyddet
Det har också förbättrats för höginkomsttagare på senare år, med slopad avtrappning av jobbskatteavdraget och avskaffad värnskatt.
Är det något som har gått dåligt för pensionärer så är det snarare att de får för mycket pengar så att pensionsåldern måste höjas.
Rent politiskt har jag inte hört något parti som ens har vågat tänka tanken att höja skatter för pensionärer, det enda jag har hört är det omvända. I min erfarenhet så brukar framtiden likna gårdagen, så det är vad jag förväntar mig ska hända.
tack jo jg har nog tänkt vänta med tjänstepensionerna en del. Dels har jag en hel del i ISK jag kan tulla på, sen kanske man gör en del småjobb trots allt eller konsultar lite. Bra att samla på sig kunskap och skapa sig en situation där man kan göra medvetna val i god tid när rätt läge i livet uppstår
ja ITP 2 har jag, så det jag löneväxlar idag får jag investera själv hos SPP
Hej. Jo, jag hr min funderingar likt du om landets framtid. Än så länge känns det hanterbart för mig och det är runt 6 år kvar till jag vill gå. Jag hoppas det inte ballar ur innan dess. Jag ser att jag gärna skulle vilja bo några av de kalla månaderna per år utomlands senare i livet. Det är ju inte lika skattemässigt gynnat som tidigare tex i Portugal, men jag tror mitt allmänna mående skulle gynnas av lite mer ljus o värme
Det är alltid svårt att extrapolera fram en framtidsvision, trodde man för 10 eller 20 år sedan att vi skulle ha gangsterrappshjärntvättade barnsoldater som åker och sätter ut en bomb om dagen trots att de bara får en normal månadslön för jobbet?
Själv känner jag att man lätt kan tappa sitt sammanhang i utlandet, även om så klart ljus och värme inte låter fel så här i början av februari!