Löneväxling: sammanfattning och diskussion

Fast löneväxlingen behöver inte gå via valcentralen. Jag löneväxlar till Länsförsäkringar och jag betalar inte någon premieavgift.

Aha, intressant. Tack för upplysningen @ErikJ och @joakim99 :+1:

Jag håller helt med @Balance

Jag löneväxlar främst för att kunna ha möjlighet att sluta jobba tidigare än riktålder.

Jag tror att många gör det?

Blir ju en lite annan situation då.

Skulle önska mer fokus på den aspekten då jag tycker att det verkligen är där det saknas tydliga och enkla tips och trix.

ITP har ett tak för premieavgiften på 450kr/år så det du skriver är en sanning med modifikation.
Förmodligen är det liknande med de andra kollektivavtalade tjänstepensionerna.

Vissa ej kollektivavtalade lösningar tar 0kr premieavgift. Den ej kollektivavtalade löneväxlingstjänsten min arbetsgivare valt kostar 0kr bortsett fondavgifterna där billigaste indexfond kostar ca 0,2%. Så total kostnad för mig är 0,2-0,3% per år beroende på fondmix.

Håller med, framförallt kan man välja vilken/vilka förmånstagare som helst och välja belopp själv.

Med återbetalningsskydd är det allt eller inget samt att om man inte har barn och så blir man singel så har man betalat för noll och ingenting om man plötsligt dör och så går pensionen ändå till kollektivet som arvsvinst istället för övrig familj som inte är partner eller barn.

Med en livförsäkring kan pengarna i värsta fall gå till föräldrar, syskon eller någon annan man specificerat.

Ok. Men även om 450 kr/år låter lite innebär att de flesta ändå betalar full avgift. Antag tex en lön om 50 000 kr/mån, 5% tjp-avsättsättning och 1% premieavgift. Det blir 50000x12x0,05x0,01=300 kr/år.

Trevligt för dig som har avgiftsfritt :ok_hand: