Hej Christopher
För att hitta storleken på buffert i Buffert- och Mellanriskhinken har jag försökt titta på vilka olika scenarion (typ arbetslöshet, långtidssjukdom, dödsfall) som kan tänkas drabba familjen och vilken tid vi i varje scenario skulle behöva ha på oss för att ställa om ekonomin till nya förutsättningar och även i grova drag hur det skulle gå till (mindre boende på sikt osv).
Nästa steg blir sedan att räkna ut de garanterade intäkterna i respektive period, 1-3 år och 4-10 år, som varje scenario väntas pågå. Genom att ta den sammanlagda genomsnittliga månadskostnaden och sedan dra av de garanterade intäkterna så hittade jag storleken på buffert jag behöver i Bufferthinken (1-3 år) och i Mellanriskhinken (4-10 år). I Bufferthinken har jag valt att köra bankkonto med insättningsgaranti men med lite högre ränta för större delen av pengarna (tar 30 dagar att få loss) och i Mellanriskhinken kör jag, som du är inne på, en RikaTillsammans-portfölj för att åtminstone inflationssäkra och få lite ytterligare avkastning. Jag kan då räkna med att ha upp till 3 år på mig att hitta en lämplig tidpunkt att hämta hem de pengarna om det värsta skulle hända.
Utifrån min erfarenhet blir man inte helt utan inkomster i 6 månader med de trygghetssystem och avtal som fins i Sverige. Jag skulle inte bli förvånad om du när du räknar på de olika scenariona ser att en del av de pengar du nu har på bankkonto kan flytta över till Mellanriskhinken. Men att avgöra hur mycket, för det krävs det att du gör räkneövningarna. I denna tråd har jag skrivit ytterligare lite om hur jag tänkt kring detta.
Hoppas dessa tankar kan vara till nytta för dig och familjen.
Lycka till!