Hej!
Jag provar att lägga frågan här för ni brukar vara så kunniga. Ska naturligtvis också kontakta en jurist. Är det lönt att försöka ogiltigförklara i tingsrätten ett testamente i detta läge?
Person A och B har skrivit ett testamente. Person B dör.
Person C har utfört otillbörlig påverkan på A och B.
Vittnesmål finns där C erkänner detta.
Medicinska journaler finns på psykisk sjukdom hos Person A. Dessa medicinska journaler är inte utskrivna.
Är Person C den som har vinningen av testamentet och du själv bröstarvinge?
Generellt så finns det väl inte så mycket nackdel med att försöka ogiltigförklara testamentet, förutom om det skapar nya släktfejder? Hör med ditt försäkringsbolag om hemförsäkringens rättsskydd skulle kunna vara aktuellt.
Ett alternativ är ju att ni (?) som skulle tjäna på ett ogiltigförklarande försöker jämka fram en överenskommelse med Person C. Typ “Du skulle ärvt 50% enligt testamentet, det är sant att Person B skrivit på testamentet, men det finns en massa oklarheter, vi dödsbodelägare, inklusive Person C, kommer därför överens om att Person C får 25% av arvet”.
Jobbig situation förstås.
Jag tänker såhär: om du är legal arvinge och du misstänker att testamentet påverkar din laglott så kan du begära jämkning istället för ett ogiltigförklarande.
Om testamentet uppfyller formella krav och det inte finns några tvivel om B:s intellektuella status / rättskapacitet så verkar det för mig helt lönlöst att överklaga testamentet. B har bara utnyttjat sin rätt att fördela det som inte är laglotter.
Ska jag lägga en moralisk aspekt så tycker jag också det vore fel av dig att överklaga om du inte har något på fötterna i frågan. Om du har något konkret att visa på som “otillbörlig påverkan” så borde du diskutera det med en jurist innan du går vidare. Det kan ju faktiskt vara B:s vilja att göra just så här av något personligt skäl.
Tack för fint svar. Efterlevande make har inte rätt att testamentariskt förfoga över denna del av kvarlåtenskapen. Antar att den formuleringen styr att inget nytt testamente kan skrivas av A.