Lönt ha Rika tillsammans OCH mellanriskhinken?

Är det lönt ha båda?

Det känns för min del som buffert + rikatillsammans är stabila pengar som kommer ge mig tryggheten att sova gott.

Är det då lönt ha mellanriskhinken innan passiva hinken? :thinking:

Eller ska man ha Buffert, Rikatillsammans (all weather portfolio om någon undrar.) och sen resten i passiva hinken?

Man ska inte ha för mycket buffert fast heller inte ha för hög risk. :face_with_monocle:

Hej Carl,

Det är nog helt upp till dig hur du vill göra.
Du kan även se Rikatillsammans-portföljen som din mellanrisk, det enda som egentligen bestämmer vad som är din mellanrisk är du själv. Du kan ha hur hög eller hur låg risk som du vill i en sådan portfölj, så länge den passar dig och din ekonomi! :slight_smile:

1 gillning

Köp en bostad och kalla kontantinsatsen för mellanriskhinken, om den känns jobbig att vara utan :slight_smile:

1 gillning

Jag ser det lite som att Rikatillsammans är en portfölj som har sin plats i mellanriskhinken som ett alternativ till nybörjarportföljen. Min personliga uppfattning är att det är en bättre portfölj för syftet, men man måste vara lite mer avancerad eftersom den innebär handel med ETF:er. Läs på om Harry Brownes Permanent portfolio, som RT-portföljen bygger på, så att du förstår vad du investerar i och kan avgöra om det är en portfölj för dig.

1 gillning

Då jag är relativt ung borde jag ha högre risk. Får kolla avsnittet på söndag och bli klokare. ^^

Fast då blir det ju inga pengar över! :joy:

Och jag har nånstans att bo och gillar att vara i princip skuldfri. :star_struck:

Man kan inte sälja av några kvadratmeter bostad om den går upp i pris. Det kan man med aktier. :smiley:

Det här med mellanriskhink tycker jag är mindre viktigt om man är relativt ung. Bättre att satsa på en buffert som man känner sig trygg med och lägga resten i passiva hinken. Kör man på det i 10-15 år så har man förhoppningsvis byggt upp en del kapital, och då kan det kanske beroende på riskvilja vara rimligt att bygga upp en mellanriskhink.

1 gillning

Det kommer en artikel om fyra hinkar om ca två veckor. Vi har diskussion om den redan nu här:

1 gillning