Lösa lån eller satsa i Indexfonder och hoppas avkastningen är högre än räntan

Hej

Jag har fått ny tjänst på Volvo som innebär tjänstebil.
Har en Toyota C-Hr 2019 Hybrid som jag köpte i våras för 247tkr som jag nu måste sälja.
Milersättningen vi får av Volvo täcker bränslepriset men inte så mycket mer, så att köra egen bil i tjänst blir förlust för mig. Så jag kommer ta ut en tjänstbil och det lutar mot en C40 (Elbil)

Till min fråga. Hur ska man tänka ang lånet på min bil? Jag har 194tkr kvar i skuld , Amorterar 2000kr/mån på det lånet (SBAB rörligt 3mån bind, just nu 2.15% ränta)
Ska man lösa lånet eller satsa på börsen i Indexfonder tex.
Jag har god ekonomi så jag lider inte speciellt mycket om räntan skulle sticka upp några procent.
Bolånet är låst till 2026 så dom “stora” pengarna är “safe” Det är just dom 194tusen som kan öka i räntekostnader fram till 2026.

Min tanke var ju att ta pengarna för bilen och satsa dom i Indexfonder och hoppas att avkastningen är högre än vad räntan är.
Är jag ute på djupt vatten eller vad hade ni gjort i mitt ställe?

// Markus

Har du ett lån med bilen som säkerhet tvingas du väl lösa lånet om du säljer bilen?

Hej
Tack för ditt svar.
Nej, det ligger som ett privatlån hos SBAB och dom har fastigheten som säkerhet.
// Markus

Personligen hade jag tyckt det känts otroligt tråkigt att betala av ett lån på en bil jag inte äger även om matten kanske pekar på att det är bättre att investera pengarna. Dock finns det väl ännu billigare lån att ta om du nu vill ha belåning på portföljen - till exempel öka bolån eller använda värdepapperskredit på avanza. Tror inte du kommer upp i 2% ränta där

Den klassiska ekonomfrågan: Skulle du ta ett lån med de villkoren i syfte att köpa fondandelar om du inte redan hade ett?

1 gillning

Frågan är om du kan få högre lön om du istället avstår från tjänstebilen? Skulle så vara fallet är jag inte övertygad om att du tjänar på att sälja Toyotan och ta ut en C40 som tjänstebil. Det beror på en mängd olika faktorer.

Sen om du ska sälja Toyotan och använda pengarna (lånat på huset) för att plocka bort det hyfsat förmånliga lånet eller investera på börsen beror ju på din övriga situation och om du vill spekulera med lånade pengar att börsens utveckling slår kostnaden för lånet.

Man kan ju tänka så här: Hade du inte haft något billån idag hade du då valt att låna 200000kr på huset för att investera på börsen nu?

Hej
Tack för ditt svar.
Det gör varken till eller från i min ekonomi, som det ser ut nu med billånet.
Jag skulle kunna satsa allt på börsen och lätt kunna amortera mina 2000/kr+ ränta tills lånet är slut och förlora allt, utan att jag går under för det. Jag kan fortfarande spara 8-10tkr varje månad.

Men som en annan forum delatgare frågade, hade jag lånat 200000 endast för att investera på börsen, Svar: Nja… Mycket jobb med pantbrev och dyl, nu blev situationen lite annorlunda.

Jag kommer köra en del i min nya tjänst och därför slita mer på bilen. Tror dom beräknar 1500mil i bara tjänstemil, vilket inte är mycket, finns dom som reser betydligt mer i tjänst. Men jag tror Volvo betalar ut 28kr/mil och det räcker ju inte långt på en så ny bil som säkert ligger runt 40kr/mil med värdeminskning och allt annat.

// Markus

På en eldriven tjänstebil blir det antagligen nya regler från årsskiftet. Då får du bara 6kr/mil skattefritt och allt däröver räknas som lön. För egen bil så kommer på samma sätt antagligen beloppet att höjas så det är 25kr/mil skattefritt och resten som lön.

Så då skulle jag tro att kanske Volvo höjer milersättningen också så småningom?

1 gillning

Skogstomten ställde en fråga i slutet av sitt inlägg, svara på den så vet du exakt vad du ska göra.
Bortse från pantbrev och annat krångel. Ligger det verkligen i din personlighet att helt plötsligt låna med din bostad som säkerhet för att spekulera på börsen?