Luft/luft rör gick sönder inomhus

Hej.
Ett koppar rör från utedelen (luft/luft) till innedelen gick sönder inne i huset och började pysa som bara den när vi skulle nedmontera den. Det slutade efter någon minut. Vad är det för luft/gas som kom ut? Tänker mest om det är något farligt att andas in?

2 gillningar

Ping @Jimmy, @Andre_Granstrom, @Rikkitikkitavi och ni andra som brukar hjälpa mig med sådant som är mer av praktisk karaktär… :slight_smile:

1 gillning

Köldmediet. Står säkert en dekal på den vilket köldmedie det handlar om. Typ R290 eller nån med annat nummer. Då kan du ta reda på exakt vad det var.

2 gillningar

Det beror på vad det var för pump. Olika former av fluorerade gaser finns i både gamla och nya pumpar. De är miljöfarliga och inte heller superbra att andas in i stora mängder. Kolla vad det är för gas (kan t ex stå R32 på pumpen) och googla vidare. Ring Giftinformationscentralen om ni är osäkra. Men en rimlig gissning från min sida är att det är lugnt om ni inte sög i er direkt från läckan eller fick kondenserad gas direkt på huden, ni kan ju vädra ordentligt iaf.

För övrigt kan det vara bra att veta att det här är precis varför man inte får installera värmepumpar själv, om man inte är certifierad kyltekniker.

10 gillningar

Tack för svar! Ska kolla om jag hittar någon märkning när jag kommer hem. Den är relativt gammal från märket ivt.

1 gillning

Det kan vara köldmedia, dvs det som snurrar inne i kompressorns kretslopp eller köldbärar-vätska (oftast en blandning av destillerat vatten och etanol, eller husets vatten som går till elementen). Troligen är det köldmediat i och med att det kom ut i gas-form. Dock låter det lite konstigt i mina öron, överföringen från ute-del till inner-del bör inte ha kompressor-gas i ledningen?

Ring en kyltekniker och säg att du behöver påfyllning samt reparation.

Som de tidigare skrivit så är dessa rätt giftiga, ju äldre modell desto värre generellt. Det ska stå på kompressorns faktablad vad för gas som den ska drivas med, de brukar börja på “R” (R134a, R407c, R410a etc etc).

Är ca 10 år sedan jag studerade kraft & värmeöverföringssystem, så ta allt jag skriver med en nypa salt :rofl:

2 gillningar

Har ingen aning vad det var. Ingen som var synligt. Utan det bara kom “luft” med ett jäkla tryck. Sen om det bara var luft eller någon gas har jag ingen aning om.

1 gillning

Det stod mellan byggahus.se och rikatillsammans.se och du valde RT för denna fråga? :grinning:

4 gillningar

Notera att svaret kom även här och jag upplever det ändå som kvalificerat… :rofl:

1 gillning

Låter som det är köldmediet / freonet som strömmat ut.

Jag skulle inte säga att freoner är giftiga som att de har långsiktiga hälsoeffekter, utan snarare kan skapa andnöd. Länk till Giftcentralen nedan. Känner du minsta symptom så ring dem. Dygnet runt. Vädra ut gasen ur bostaden såklart.

Freoner är väldigt stabila kemikalier och det är problemet med dem. När de väl är fria så ansamlas de i atmosfären och bryter ner ozon under lång tid. De är också mycket starka växthusgaser. Det är därför man bytt ut gamla freoner som innehöll mycket fluor och klor.

Moderna freoner är inte kända för att vara karcinogena (cancerframkallande) annat än man är utsatt för dem mycket och under lång tid tex i jobbet. Men det handlar det ju inte om här.

De värsta typerna (både klimat och hälsomässigt) förbjöds redan på 90talet och det är väldigt osannolikt att ditt aggregat år så gammalt. De brukar väl hålla en 15-20 år.

Med det sagt, följ upp eventuella symptom :heart:

1 gillning

@JFB Blanda inte ihop köldmediet med freoner! Det finns många köldmedier som inte är freoner!

1 gillning

Varför utesluta det ena? :wink:
Känner att jag får fler och snabbare svar här.

2 gillningar

Verkar vara R410A som den innehåller.

2 gillningar

Bästa forumet för alla frågor :heart:

Ja det var lite slarvigt. Freon är ju egentligen Duponts produktnamn. Internationellt använder man rätt ofta freon även för moderna HFC varianter som fortfarande är det vanligaste i värmepumpar och AC i hem. I Sveriges används mest begreppet köldmedier. Tanken är väl att lämna HFC medier och gå över på naturliga köldmedier som koldioxid men kräver mycket högre tryck. Ammoniak har sina egna problem.

1 gillning

En hyfsat modern HFC. Säkerhetsdata nedan. ”Bara” klassad som risk för andnöd och i värsta fall kvävning / syrebrist vid höga koncentrationer (alltså man andas gasen inte tillräckligt med luft). Men såklart ska man inte sniffa det kontinuerligt :grinning:

2 gillningar

Ni skulle ha sugit ned gasen i utedelen, är en enkel operation.
Borde vara runt 1kg R410a och det motsvarar 2088kg koldioxid ut i atmosfären.
Har man bara normal ventilation är det ingen fara för egen hälsa.

4 gillningar

Värt att nämna är att detta är olagligt att göra själv. just anledningen att gasen som är extremt miljöfarlig kan läcka ut.

“Privatpersoner påverkas också av EU 517/2014 om fluorerade växthusgaser. Det är till exempel förbjudet att som privatperson själv installera, demontera, genomföra läckagekontroll och utföra service av kyl- luftkonditionerings- och värmepumpsutrusning. Detta måste göras av någon som är certifierad.”

1 gillning

Sent svar men ja, R410 är ofarligt som kvävgas eller koldioxid. Man kan kvävas men det är inte brandfarligt eller giftigt.

Det som du gjort när du försökt montera ner den är dock olagligt. Det skall vara en certifierad kyltekniker som gör det och då brukar de köra ut gasen i utedelen och stänga de ventiler som finns där. Alternativt suger de ut gasen och lagrar i en skräptank. Just för att inte gas skall läcka ut.
Kompressorn kan skapa vacuum och tömma systemet.

Hade det varit ett brandfarligt köldmedia (R290) , förvisso används inte R290 i sådana här installationer, men R32 är vanligt och det är lätt brandfarligt kunde en situation uppstått.

Jag skulle inte kalla R410 “Extremt miljöfarlig” för dess miljöpåverkan är dess GWP , alltså växthuspotential. Som alla andra sådana gaser (metan, koldioxid, vatten osv osv)

2 gillningar