Lunar och barn under 18år

Någon som har erfarenhet om vad som är möjligt med Lunar och barn som är under 18år?

Har idag Revolut och är överlag nöjd, främst med deras junior-konto som funkar riktigt smidigt där man som förälder har lite koll.
Tyvärr höjer Revolut priserna, iaf på Metal, och funderar på gå över till Lunar. Hittar ingen information om vad som gäller för barn under 18 och undrar om det ex. går att lösa genom kontodelning?

Vad är det fel på alla gratis bankkort för barn under 18 år? Helt gratis. :person_tipping_hand: . Varför ska man krångla till det med andra kort som oftast kostar pengar?

1 gillning

Det kostar inget att ha bankkort för barn, utan snarare vilka funktioner som erbjuds dig som vuxen. Revolut är supersmidigt att ha koll på vad ens barn köper, spärra kort, återställa pin-kod mm.
Kan inte hitta något motsvarande på Lunar så undrar om någon annan har erfarenhet av att hantera sina barns bankkort med Lunar, om det ens går?

Mig veterligen finns inte det du efterfrågar alls hos Lunar. Man lär vara 18 där. P.F.C har sin juniortjänst för en slant per månad. Annars lär det funka riktigt bra hos Swedbank och Sparbankerna att administrera barns kort och konto. Har jag hört.

Även på de andra planerna, jag har Premium.

Jag vet inte hur Revolut löser det rent juridiskt, alltså om en användare är under 18 år. Men jag vet hur Lunar gör ( i allmänhet) med delade konton, till skillnad från t.ex. storbankerna. Och denna skillnad borde* man kunna nyttja hos dem på ett smidigt och billigt (“utan extra kostnad”) sätt.

En storbank kräver att alla går dit, gärna med mormor och morfar också och tragglar sig igenom en flerveckoprocess där man behöver ta med sig både pass, körkort och idkort, både fysiskt och digitalt, samt FrejaID. Skriva på massa papper och så tar det en vecka och så får man komplettera med nya uppgifter fysiskt på plats alla inblandade. Jag raljerar, men så har det känts tidigare när jag försökte öppna ett delat konto i en storbank.

I Lunar? Blipp i appen å så är det klart; med reservationen att det inte är ett juridiskt delat konto utan det är du som initierar det som äger kontot och är 100% är ansvarig. Men på samma sätt lär det ju vara med barnkonton då de ändå inte är ansvariga?

* borde, som i antagligen tekniskt möjligt, men om man får göra så låter jag vara osagt.

Gissningsvis har väl barnen en smart telefon, givet att de är vuxna nog att ha ett betalkort. Då borde du lätt kunna skapa separata (bank-)konton hos Lunar, och även skapa ett separat kort kopplat till respektive konto. Sedan lägger du in dessa kort i ApplePay i barnens telefoner och så har de ett betalkort där som de kan använda, men bara upp till så mycket pengar som finns på respektive konto - och du kan ju se vad som händer på dessa konton och vad saldot är i din app. Eventuellt kan du ju ge dem kortet också, men det kommer ju stå ditt namn på det (därav friskrivningen om man verkligen får göra så här).

Jag har själv 4st kort kopplat till 4st olika konton på Lunar. För olika syften och olika budgetar. Och det ingår i den prenumeration jag har, vilket inte är deras dyraste med metallkort. Ingen skulle ju märka om jag gav ett av dessa kort till någon annan. Men med det sagt, så vet jag inte om du får göra så.

Tack Erik för utförligt svar :slight_smile:

Det var något sådant jag tänkt om jag går på Lunar-lösningen men känns som ett stort steg ner från Revoluts juniorlösning.
Tror det blir till att gå ner ett steg i deras plan, vilket räcker, men bibehålla Revolut då det löser så mycket annat och barnen har det redan uppsatt, med egna fysiska kort.

Hej! Vad valde du till slut? Jag står i vägskälet mellan att välja konton till barnen hos Nordea eller t.ex. Lunar och funktionerna jag söker är att kunna föra över vid behov, veckopeng, blockera internet- och utlandsköp, möjlighet till Swish och eventuellt sparande.