Lurad på bolånet?

Hej, jag har lite av en dispyt angående räntan på mitt bolån med banken. Jag ska ta det från början:

I november 2024 lyckades jag förhandla ner räntan på mitt bolån till 3,30 över telefon med banken. Bolånet är uppdelat i 2 delar varav den ena löpte ut 1dec och den andra 1jan. Banken hade dock inte tid för ett möte innan Dec så mötet blev 11dec och det skulle lösa sig så att det första lånat endå fick den nya räntan. Fram tills hit är allt frid och fröjd.

Men sen kommer riksbanken med en räntesänkning den 19dec som banken går ut offentligt att dom kommer att matcha. Vi pratade om detta på mitt möte och kom fram till att mitt lån skulle få denna sänkning med (om den nu blev av, vilken den blev).

När jag sedan gick in och kollade i min internetbank i början av januari såg jag att båda mina lån hade 3,30. Kände att det här var lite konstigt efter det ena lånet villkorsändrades 1jan och det varit en sänkning mellan mitt möte och villkorsändringen.

Ringde och kollade detta med banken som nu påstår att den ränterabatten jag förhandlade till mig i november bara gällde 1december och då stämmer det ju, då fick jag mycket riktigt 3,30 i ränta. Men detta betyder också att jag på något sätt suttit på banken och förhandlat ner halva mitt bolån och har nu olika ränterabatter på mina 2 rörliga bolån.

Svaret jag fått av banken nu är att det ena lånat automatiskt kommer gå ner till 3,05 i mars och det andra kommer ligga kvar på 3,30 efter ändringen i april.

Banken försvarar detta beteende med att dom i november visste att en sänkning skulle komma i december och att detta var medräknat i min rabatt.

Känner mig dock ganska lurat och tycker att medvetet vilselett mig.

Någon som varit med om liknande eller har något tips på vad jag kan göra?

1 gillning

Byt bank om du känner dig lurad och vilseledd.

Har du inte möjlighet att byta bank, släpp detta och försök få tydligare besked nästa gång.

7 gillningar

Prova begära amorteringsunderlag. Det har tydligen hjälpt andra att snabbt få en bättre ränta.

Välkommen till forumet! :smiley:

Min erfarenhet när det blir missförstånd med banken: De pratar om ränterabatten. Vi pratar om den faktiska räntan vi betalar i varje givet ögonblick. Jag har lärt mig att tänka ränterabatt eftersom det underlättar, oavsett hur ointuitivt det är. Med ett avtal (helst skriftligt då) om rabatten så kvittar det sedan om utlåningsräntan åker berg- och dalbana efter det.

6 gillningar

Tack för det! Ska verkligen tänka på det till nästa gång. Men stör mig på att dom vilseleder folk.

1 gillning

Ungefär det jag gjorde för att få den till 3.3. Är ganska nöjd med dessutom dom här sista procenten har mer blivit en principsak nu​:grin::grin: haha

2 gillningar

Jag är inte säkert på att de gör det med avsikt. Jag tror att många sifferryttare är så kalkylblinda att de inte riktigt tänker på att den med räkningen inte funkar som de gör.

Lätt hänt! :joy: Men om jag var du skulle jag notera det på erfarenhetskontot och gått vidare i vardagen. Troligen handlar det inte om så mycket pengar (om du nu inte har mångmiljonlån).

Det är därför jag har SBAB, slipper man förhandla och får ändå bland de lägsta räntorna.

Jag hillar verkligen tanken med sbab och har varit väldigt sugen på det men jämnför jag SBAB med att förhandla med en av storbank så skiljer det ändå 0.50%. Tycker det är påtok för mycket för att låta passera…

Jag är lite halvdålig på politik och grejer men går inte staten på flera håll ut och säger att bankerna tar för höga låneräntor och ger för lite inlåningsränta? Tex regering, FI med mera… Men tittar man på SBAB är dom ju inte direkt bättre själva. Eller har jag fel?:rofl:

Nej, det skiljer sig inte 0,5%, inte för mig i alla fall. Jag betalar 3,22% just nu, tror inte man kan få 2,72% någonstans.

Ser ut som att det ändras endel beroende på belåningsgrad osv. Men när jag knappar in mitt bolån hamnar det på 3.55 och just nu har jag ju 3.05 (och 3.30) :rofl: Så billigare kan det ju bli om man förhandlar, även för dig det känner jag mig säker på. Men visst jag förstår att det är smidigt och man blir ju inte blåst.

Jag har gjort det till lite av en hobby att få ner min bolåneränta, för att jag starkt ogillar storbankernas beteende. Men det är jag det😅

2 gillningar