Lysa Bred - falsk marknadsföring med den svenska delen i en relativt smal Sverige-fond?

Min kommentar ovan var kring att Lysa inte bör kopiera AP7, trots att AP7 hyllas som en väldigt bra global indexfond. Lysa har aldrig hävdat att deras produkt är en global indexfond. De säljer en produkt som ska täcka hela portföljen, dvs både global indexfond, svensk fond för home bias, samt räntedelen.

6 gillningar

LYSA :wink:
10 tecken

Hittade detta i Lysa Community på Facebook:

Som tidigare nämnt i din frågeställning från den 17 augusti här i Lysa Community har vi ett aktivt arbete kring exponeringen mot Sverige för bred inriktning. Ditt likväl alla våra kunders förtroende betyder allt och vi har lyssnat på era synpunkter då vi hoppas just nu på att kunna kommunicera mer kring Sverige-exponeringen runt årsskiftet.

Återigen tack för din feedback och förståelse. Vi är öppna för fler frågor och tills dess önskar vi er alla en lysande söndag!

Bästa hälsningar,
Oskar @ Lysa

4 gillningar

:+1: Kanske blir en återgång till till Lysa i julklapp då. Vore skönt så jag slipper grubbla om portföljer på dagarna :joy:

1 gillning

Det ser ut som du har Julafton varje dag i portföljen :joy::joy::joy::joy::hugs::grin::+1:.:ant:

Inte helt topic men kändes som rätt tråd att dela i ändå.

”Samtal med Patrik (Lysas VD)” 6 december klockan 12-13. Går att skicka in frågor i förskott också.

4 gillningar

Ställde tre frågor som vore intressant att få svar på:

1. Är alla underliggande fonder som Lysa investerar i UCITS? Om inte, varför och planerar ni att ändra på det?

2. Kommer den smala Sverigefonden bytas ut i närtid så ert breda erbjudande följer den forskning i refererar till?

3. Vilken forskning bygger den automatiska rebalanseringsfunktionen på? Varför just rebalansering vid 3% avvikelse i 5 dagar?

2 gillningar

Är detta viktigt? För mig är en fördel med fondroboten att de kan nå och utvärdera fonder som jag inte kan nå. Borde det vara enbart UCITS i en fondrobot/fond-i-fond?

Det är väl upp till var och en att avgöra tänker jag? Jag investerar iaf bara mina pengar i UCITS fonder.

Saxar in lite info om UCITS:
UCITS är ett EU-direktiv som är införlivat i svensk lag. Det ställer en mängd hälsosamma krav på fonder som väljer att följa det. Bland annat ska en UCITS-fond ha en viss grad av riskspridning, vara likvid och endast använda derivat och belåning i begränsad utsträckning. Att en fond valt att följa UCITS ger därför en viss trygghet rörande fondens struktur och (begränsade) frihet – saker som annars är svåra att kontrollera dagligen.

1 gillning

Kan läcka att Patrik kommer och hälsar på om ett par dagar. Lägger inom kort ut en tråd som gör att vi kan ställa frågor till honom. :+1:

13 gillningar

Kan meddela att Lysa nu har gett förhandsinformation på facebook-livesänding 16:30 minuter in att dom har ett prioriterat projekt att byta ut Öhman Sverige Hållbar i Bred portföljen, och att mer information om när den lanseras kommer komma inom en snar framtid.

Nu pågår det ett stort projekt, och en stor satsning från vår sida för vi lyssnar och tar till oss detta. Där vi arbetar mot att lansera ett alternativ med 200st bolag vilket skulle täcka in 97% av hela Sverige börsvärld om man tittar till marknadsvärde. Sen finns det många väldigt små bolag ungefär 200st, dom planerar vi inte att ta in helt enkelt för att kostnaden för att handla dom överstiger nyttan. Men det finns ett projekt som är väldigt prioriterat för oss som vi hoppas kunna berätta mer om i närtid.

36:30:

Därför håller vi på att arbetar fram ett alternativ som kommer vara bredare med 200 bolag, och som kommer vara billigare.

Jag ser detta som en fantastisk förbättring och kommer när det lanseras flytta över allt mitt privata sparande till Lysa. Är det någon mer som går i samma tankar?

6 gillningar

Jag trodde du var helt nöjd med Nordnet portföljen!?:joy::hugs::tada::+1:

Jo gillar min Nordnetportfölj. Men när Lysa gjort denna förbättringen så kommer jag få en betydligt bredare portfölj till en aningen högre kostnad. Sen gillar jag starkt den helautomatiska tjänsten med rebalansering då jag har 90/10, och möjlighet till att göra större bankgiro insättningar med automatisk investering. Så i praktiken kommer jag inte behöva logga in förrän det är dags för uttag eller justering av risknivå.

Det finns kanske någonstans i denna tråd, men vilken portfölj kör du på Nordnet, @Anonym?

70% LF global
10% LF tillväxt
20% NN Sverigefond

Avgift under 0,2%

Skulle vilja se videon men fb hittar den inte via länken.
Är den fortfarande tillgänglig???

Japp ligger kvar, man kanske måste gå med i deras grupp. Sök på Lysa community.

1 gillning

Glöm för allt i världen inte att tacka för insläpp bara

11 gillningar

Jag hade nog stannat hos Lysa oavsett men i och med detta så är det inget att ens fundera över för mig. Jag vinner så mycket på att ha lejonparten på en plattform som ökar tröskeln för detaljpillande. :laughing:

Det jag eventuellt funderar på nu är väl om jag ska skrota Spiltan Investmentbolag och köra 100% av mina 10% lekhink mot småbolag istället. Där får man ju pilla med gott samvete. :slight_smile:

För tillfället ser den ut såhär:

Plattform Fond Andel Avgift
NN Länsförsäkringar global 62% 0,22%
NN Länsförsäkringar tillväxt 10% 0,45%
NN Nordnet Sverige index 18% 0,00%
NN AMF räntefond mix 10% 0,12%
Totalt 0,193%
Lysa avgift 90/10 0,305 - 0,345%

Är i princip identisk med Lysa Bred, men utan globala småbolag men bredare Sverigefond.
Har hoppat lite mellan att ha AMF räntefond mix och sparkonto.

2 gillningar