Lysa Bred - falsk marknadsföring med den svenska delen i en relativt smal Sverige-fond?

Kör du inget med denna portföljen längre? :slight_smile:

Nae, skrotade den när jag sålde lägenheten och köpte hus. Kör allt i 90/10, den ovan nu.

2 gillningar

Själv är jag inne sedan igår i 100% Spp aktiefond global :hugs::+1::tada::joy::blue_heart:. Tyckte att det var på tiden följa den breda global index :hugs::+1::tada:.

4 gillningar

Äntligen ett bra tajmat fondbyte med dagens uppgång :joy:

1 gillning

Hade ett samtal med Patrik om det idag också. I korthet kommer de att utnyttja möjligheten de har som fondbolag och sätta upp en egen fond och därmed direktinvestera i den svenska marknaden i ca 200 bolag. Det ger en täckning på ca 97 % av market cap, vilket är bra. Problemet med de ca 3 % är framförallt likviditet och den lilla storleken på bolagen. På detta sätt slipper de dessutom all overhead. Jag tycker genuint det är bra jobbat. :slight_smile:

11 gillningar

Vet du om det kommer gälla både för Bred och Hållbar, eller bara för Bred?

Lysa Nästan Alla Bolag. :slight_smile:

Edit//
Då förstår jag hur de lyckats sänka kostnaderna jämfört med Öhmanfonden också. Riktigt bra!

2 gillningar

Håller med, ett otroligt lyft från dagens läge. Kommer definitivt bli en

för min del när detta är sjösatt.

6 gillningar

Så gött. Äntligen känns portföljen Bred komplett. Nu slipper vi grubbla och analysera mer.

LYSA BRED:
-Bra global spridning, svårt att göra bättre själv.
-Homebias 20%, jag köper argumenten för detta och nu blir Sverigedelen tillräckligt bred. De 3% som man inte plockar upp spelar mindre roll och gör även Sverigedelen funktionell för större kapital.
-Bra avgift, 90/10 landar på ca 0,32%. Har ju smygsänkts ett par gånger. Perfekt. Min egna kopierade portfölj för pension kostar 0,31%. Det bjuder jag på (0,01%).
-Bra räntedel?! Jag kan definitivt inte göra det bättre själv.
-Allt automatiserat. Snabbt, effektivt och ingen risk för att beteendemisstag om man bara inte skruvar på fördelning eller plockar ut pengarna. Perfekt.
-Enkel hemsida, passar mig som inte gillar sitta med teknik, dator och annat tråkigt :slight_smile:

Jag var ju den som startade diskussionen om home bias och har varit ganska gnällig om Sverigeexponeringen får nu bara säga grattis till LYSA som gjort en fantastiskt portfölj (BRED).
Nu får jag bara försöka sälja av annat sparande, saker och kanske även kattjäveln för att kunna dunka in mer kapital på LYSA!
Idag ska vi fira!

6 gillningar

Du är härlig Jacke.
Man kan nästan tro att du är en daytrader på indexfonder! :wink:

5 gillningar

Halvårstrader på Global indexfonder :joy::+1:.

3 gillningar

Dagens boktips: 101 Uses of a Dead Cat by Bond Simon | Fruugo SE

3 gillningar

SPP Global 5 år - 93.46&, LYSA 5 år - 81.33%. Det är för stor skillnad för att jag skulle ha ro i kroppen att ha LYSA. Om det skulle skilja någon procent så är det väl OK men 12 % på fem år? Det är ju skapligt enkelt att bara köra SPP global.

1 gillning

Sverige utgör 1% av global index. Då man har ökat risken till 20% på totalen undrar jag hur mycket bättre blir Lysa nu när man har bredare Sverige index jämfört med Spp aktiefond global :joy::thinking:? Blir Lysa bredare än Spp aktiefond Global att det ska kännas 100% rätt efter breda forskningen global spridning :thinking:? Riskjusterad avkastning!? :thinking:

91,38% har SPP avkastat om du väljer samma tidsperiod (2016-12-31 - idag)
För kort tidsperiod för att dra några slutsatser i min mening.

Tycker du att det är bättre riskjusterad avkastning i Lysa eller Spp aktiefond global? :+1:. I mina ögon om man avviken i från breda global index höjer man bara risken och ev avkastning. Kan knappast sänka risken med 20% Sverige :joy::+1:. Säger inte att det är fel efter historisk synpunkt då Sveriges index har varit utmärkt.

Finns en lång annan tråd om Home-bias, tycker 20% home-bias känns motiverad även om det kanske sänker riskjusterad avkastning något. Om riskjusterad avkastning är ett så viktigt mått, varför kör du inte 90/10 istället för 100/0 ? :slight_smile:

LYSA har homebias, jag gillar detta. Ingen konsensus enligt forskningen.
LYSA är väl bredare än SPP global?!!
Alltså vinner LYSA. :metal:

Historisk avkastning är ingen…

1 gillning

Bredare haha. Ok. :+1::joy::rofl:. Kul att alla är nöjda nu :joy::rofl::+1::tada:. När jag är missnöjd själv brukar jag byta ut global indexfonden till en ny global indexfond haha :joy::+1::tada:.