Lysa Bred - falsk marknadsföring med den svenska delen i en relativt smal Sverige-fond?

100% aktie index känns rätt långsiktigt. Brukar inte köra bilen med handbromsen på :rofl::joy::tada::+1:.Kortsiktigt får man klara sig med sparkonto :+1:.

Precis. SPP tänker väl inte 8000 bolag.
Snart är du inne och kladdar på LF global indexnära igen bara för att småspararna lockat dig igen.
Ska du ha bredd och passivt måste du ha kontinuitet också. Att hoppa mellan indexfonder är inte passivt Jacke, detta borde du kunna!

Tack för gratis ekonomikursen :joy::+1::tada:. Öka ett litet land med 20% och göra ändå totala portföljen bredare kan man bara läsa här på RT :rofl::joy::tada::+1:. Men om du frågar mig har jag inga problem att köra 100% breda Sveriges indexfond långsiktigt. Det är det mest ekonomiska långsiktigt pga källskatt och andra kostnader köra globalt. Högre risk men vad då :+1:. Globalt är ett slags tryggare försäkring som kostar pengar och avkastning långsiktigt :+1:. Alla extra försäkringar är inte gratis. Det vet vi väl alla :joy::+1:.
Ang.småspararguiden locka i LF global indexnära är säkert rätt till 99% av småsparare och knapppast dåligt val ! :+1:. Vi borde vara tacksama att det finns sådana gratis utmärkta råd :tada::+1:.

Det kostar även extra pengar ha Spp istället för LF 0.11% i avg. Det är inte lite pengar långsiktigt. Ingen garanterar att Spp kommer ge lite extra avkastning för att täcka extra kostnad. Det vad vi vet idag är avg ingetting annat :+1:.

Det är härligt att ekonomi och börsen inte är någon vetenskap, så vi kan ha alla dessa diskussioner utan att komma fram till ett “rätt svar” som backas upp av naturlagar. :joy:

2 gillningar

Varsågod, vi lär så länge vi lever.
Hur många bolag täcker SPP?
Varför bytte du bort LF indexnära?

1 gillning

Lagom många för att få skaplig global spridning inkl. Tillväxtm :+1:

Mest för att inte avvika i från Er som har Lysa vill jag betala lika mycket i årsavg :joy::tada::+1:.
Korta svaret är att få lite bredare geografisk täckning alla länder och världsdelar och betala 50% mer i års avg för att få 10% extra tillväxtm i portföljen :joy::rofl::+1:.
Om jag skulle vilja en likvärdig fondrobot som Lysa då får man det för 0.03% extra i Avanza Auto 6. Men det är redan för dyrt med 0.33% vad Spp aktiefond global kostar. Riktigt dyrt jämfört med 0.22% i avg :+1:.

1 gillning

Och lagom många är enligt vad du bara tycker eller finns nåt belägg?

Så du har ändå insett att bredd är bra. Klarar du hålla dig ifrån fondbyte i 1 år nu då? Eller kommer du köra LF indexnära efter jul igen? :wink:

1 gillning

Vem vet ? Det är långt till Jul :rofl::joy:. Det tar bara 3 dagar att byta till LF Global indexnära haha. Det blir ändå ca. 7000 sek extra i års avg att ha Spp Aktiefond Global. Det gillar jag inte :thinking::face_with_hand_over_mouth::grin::joy::+1::tada:. Det är ett månadssparande på 583 sek som går bort i extra avg :-1:. På 20 årssikt blir lite pengar.

1 gillning

Varje byte står du utanför marknaden i tre dagar och missar 0,03% * 3 = 0,09% avkastning i snitt. :scream:

2 gillningar

Du menar att historisk avkastning är ett bra mått på framtida avkastning?

Nu vill jag inte fucka upp din nya plan men jag har landat i att ha både LF Global och SPP Global. På så vis blir jag inte sur på mig själv för att ha valt “fel” index att följa… Har 60% i SPP och 40% i LF.

2 gillningar

I så fall är det bättre,billigare,mer rätt kombinera LF Global indexnära 85%+Tillväxtmarknad index 15% och slippa Spp aktiefond global helt. :+1: Om du ska ha både LF och Spp. Men det finns inget rätt eller fel. :+1:

Ja, det är mer bara för mig själv så att jag inte känner att jag valt fel global index fond…

2 gillningar

Det skiljer tex 3% mellan LF och SPP det senaste året…

Kan nog främst bero på att Asien och tillväxt har gått sämre i år.

1 gillning

Ja det är det garanterat, då både SPP och LF har extremt låg tracking error och 0,11% skillnad i avgift.

1 gillning

Jag har säkert missat det i tråden.
Har man informerat om vilket datum förändringen träder i kraft?

Inte sett någon info om det än, ”mer information i närtid” är det jag sett hittills.

1 gillning

Nästa steget är att Spp tar in 20% Sverige i Spp aktiefond Global för att ha samma bredd som Lysa :joy::tada::+1:. Det är bara det som fattas för att få den optimala global indexfond :joy::face_with_hand_over_mouth::+1::tada:. Inte omöligt om Spp råkar läsa den här tråden :hugs::dolphin::+1:. Några % globala småbolag och då är vi i hamn :joy::+1:. Alltså Global index fond i fond :+1:.

Tror du inom ett halvår också kommer ha gått över Lysa :slight_smile: