Lysa Bred - falsk marknadsföring med den svenska delen i en relativt smal Sverige-fond?

Helt rätt :joy: Något måste man ju lägga hjärnkraften på när man inte får vara på jobbet :smiley:

Ser mig själv lite som moralens väktare och vill göra det jag kan för att vi småsparare ska få det bästa vi kan :wink:

3 gillningar

Hahaha… tack för dagens garv… :joy::folded_hands:

(Du får ju inte avslöja sådant, då räcker det ju för att @LYSA att prokrastinera tills du är tillbaka på jobbet… :rofl:)

3 gillningar

:joy: skit också..
Men det är lugnt, när jag tagit ut pengarna så kan jag ha semester några år.

1 gillning

Om du frågar mig vill jag också påvärka Lysa att vi ska få det så bra som möjligt. Mina krav är enkla och då flyttar jag alla pengar till Lysa.

Max 0.30% i total avg.

20% Sverige i en bred Sveriges indexfond.

:+1::joy::tada:. Hoppas på det bästa. :tada::+1::hugs:

2 gillningar

Som det ser ut nu kommer jag få vänta till Julafton innan jag har mina pengar i LF isk :tada::joy:.

Det är så skönt att man inte har möjligheten ändra i portföljen. Haha. Då slipper man göra dummheter tro mig. :joy::joy:. Då är det bara flytta Isk fram och tillbaks med samma fond innehav då blir de låsta men du får avkastning på de som vanligt :tada::joy::joy:.

1 gillning

Haha ja :sweat_smile: Drömmen vore om man fick med Vanguardfonderna till Lysa avgift när man gör ISK flytten :+1:

1 gillning

Även då kunde vi hitta något som kunde varit bättre. :joy::joy::+1:. Tyvärr finns det inget perfekt värld. Därför är det bäst göra det själv då får man exakt så som man vill ha det. :+1::+1:

Perfekt kommer det aldrig att bli, men det kan alltid bli bättre. Om det inte fanns människor som strävade efter att vi ska få det bättre så hade vi ju fortfarande bott i grottor…

1 gillning

Håller med helt. Lysas tjänst är inte tänkt för sådana som vill ha absolut kontroll på varje innehav. Dessa kan som du säger även ändras i framtiden.

För övrigt gissar jag att tracking error på Öhmanfonden nog mest beror på hållbarhetskriterierna snarare än för få innehav. Har man senaste åren uteslutit Evolution så kommer det märkas. ”Hållbara” fonder kan ju utesluta rätt många bolag baserat på rätt underliga kriterier, tex ”governance”, alltså G:et i ESG

Hur fungerar det med månadssparande vid en sån flytt?
Lägger man bara in det hos nya banken och att det slås ihop sen eller hur löser man det?

Hej @Anonym!
Tyvärr kan jag inte ge några utfästelser gällande detta då det flera aspekter som vi inte styr över som påverkar.

4 gillningar

Den nya sparandet lägger jag in automatisk månadsvis i de nya Isk på den nya banken. Då jag sparar allt i LF Global indexnära blir det så att alllt slås ihop när det blir flyttat. :+1:

Finansinspektionen skulle kunna planka Spelinspektionens nationella självavstängningsregister. Inga fondbyten får ske hos något godkänt finansinstitut de närmsta 12 månaderna. Den som betalar extra för Kavastu Premium Edition kan spärra sig i 2 år, och får dessutom sitt namn och slutskattebesked publicerat på finansministerns Instagram. :rofl:

9 gillningar

Annars får man gå med i AF, Anonyma Fondsparare. Finns redan en kontoform för dessa (AF-depå) där man beskattas på 30% av vinsten vid fondbyte :rofl:

6 gillningar

Håller med!

Alternativt att de inkluderade en fråga kring det, typ “Vill du ha en större exponering mot den svenska aktiemarknaden än vad ekonomisk teori föreslår? Home Bias” sen kanske liten faktaruta eller vidare läsning kring detta med pros och cons.

Svarar man ja får man 20% Sverige, svarar man nej får man knappt 1%.

Jag kör för tillfället:
35% egen portfölj med svenska investmentbolag
15% Avanza Emerging
10% Handelsbanken Gl småbolag
40% Avanza Global

Om Lysa hade haft en global exponering med 1% Sverige så hade jag kunnat ha mina 35% Sverige på Avanza och lagt in resten på Lysa. Det vore en önskedröm…

2 gillningar

Jag har frågat detta tidigare o tror tom jag fick ett svar av Jan. Denna fond rekommenderas ju inte i Rika Tillsammans. Jag ringde Lysa o fick också av dom ett svar att detta var en bra fond o att dom hade rabatt på den höga avgiften osv. Känns så meningslöst som liten sparare att höra av sig. Jag valde att inte sätta mina pengar i Lysa efter det samtalet. sparar i Global fond istället

4 gillningar

Vi får se, det kanske kommer en ändring snart :facepunch:
Dom har ju trots allt meddelat att dom jobbar på att få en bredare fond:

När den dagen kommer åker allt in på Lysa utan att passera gå.

Kanske Lysa fixar en fond med 500st aktier/innehav i breda Sveriges index att vi blir helt nöjda :joy::joy::joy::face_with_hand_over_mouth::+1:.

Så länge den följer SIXRX (eller motsvarande) till låg aktiv risk och rimlig avgift är jag nöjd :smile:

2 gillningar

Skönt. Hoppas att du blir helt nöjd. :joy::hugs::+1:.