Jag håller med. Kör 100 % Avanza Global och en buffert hos SBAB. Sover gott om nätterna. Varför krångla till det. Det enkla är oftast det bästa!
65% Nordamerika
20% Europa (utan Sverige)
10% Japan
5% Asien och Australian
Om du gillar den fördelning är valet enkelt. Men om du går på senare års statistik varför inte 100% USA? Bättre och ännu enklare, eller hur?
Lästips:
OBS! Läs även de två kommentarerna under artikeln. Mycket viktig info där!
Till de som förespråkar att endast hålla en global indexfond och på så vis få en god nattsömn.
Föredrar ni inte en strategi där maximum drawdown historiskt sett landat på 20-25 % istället för en global indexfond som historiskt har fallit omkring 50% ( Stockholmsbörsen 65% ) ?
Samtidigt genererar detta över tid högre avkastning, och en mycket behagligare resa och nattsömn på vägen.
Bifogar en artikel från Henning Hammar( Investerarfysikern) som driver Börslabbet. För de som inte känner till honom kan jag berätta att Henning har även varit gäst hos Jan. Läs och studera siffrorna.
https://borslabbet.se/global-trendfoljning/
Sedan rekommenderar jag även att läsa en tråd på flashback( ja ni läste rätt). Denna tråd skapades april 2017 och är fortfarande aktiv.
Trådskaparen har gjort(miljontals) och gör kontinuerligt backtester som visar på hur andra strategier fungerar/fungerat jämfört med att bara hålla global index i sin portfölj.
Man måste tyvärr läsa från början och vara noga med att kolla alla tester(och förstå vissa förkortningar och uttryck) som trådskaparen bifogar. Sen finns där inlägg på vägen man kan hoppa över, men läs hellre i omgångar och låt det ta sin tid. Skummar ni bara igenom inläggen kommer ni förmodligen inte hänga med. Beror såklart på läsarens förkunskaper också.
https://www.flashback.org/t2833938
Nu har ni något att pyssla med i helgen…
Håkan
Det kan bli världskrig. Du kan bli överkörd när du passerar gatan. Du kan få en elak virussjukdom.
Det kan finnas många anledningar till att sova dåligt.
Men att varna för ett stort börsfall känns lite som att ropa “vargen kan komma” och ta alla dina pengar! Särskilt som att lite tillväxtfonder, lite guld och någon räntefond inte känns som rätt medicin.
Det Håkan förespråkar här är ju en strategi med dynamisk allokering bland en mängd olika tillgångar där man växlar vad man är investerad i utifrån tekniska indikatorer, t.ex. glidande medelvärden.
Det har åtminstone historiskt fungerat väldigt bra för att sänka risken. Sedan får man välja om man vill tro på det eller inte. Men din kommentar är inte relevant för vad han sa.
Det verkar finnas en kraftig tendens i kommentarsfälten att aggressivt tillbakavisa alla som tar upp riskhantering och möjligheter för ett större börsfall framöver. Börsen har hittills varit cyklisk med både upp- och nedgångar om vartannat. Det är inte en fråga om det kommer utan när.
Såvida inte “this time is different”, vilket det aldrig är. Detta skulle kunna vara en klar bubbelindikator, om man nu tror att sådant kan förutses.
Doktor fond
Utöver vad ML svarat dig ovan, så har det varnats för börskrasch sedan 2015. Jag varnar varken mer eller mindre än någon annan.
Jag försöker belysa och hjälpa läsare genom att “tipsa” om att det finns strategier där man tar lägre risk och samtidigt får högre avkastning över tid. Låter kanske som science fiction i mångas öron, men faktum är att det historiskt sett fungerat.
Ingen vet något säkert, men dessa miljontals backtester ger dig utfall att ta ställning till. Det är alltså data vi känner till och kan agera efter. Vi kan inte agera efter tester som är utförda framåt i tiden. Om börsens cykler framgent följer historien så kommer momentumstrategier att fungera. “Bevisen” finns i resultatet av backtesterna.
Poängen är inte att generera bäst avkastning när allting går bra.Huvudvapnet man har i momentumstrategier är att man får en dämpande effekt i dåliga tider vilket ger resultat/avkastning över tid.
Även om det tar sin tid så rekommenderar jag dig och alla andra att läsa det jag bifogat i mitt tidigare inlägg. Det öppnade verkligen upp mina ögon efter att jag följt tråden på flashback under någon månad. Om du anser att flashback är ett forum man bör ta med en nypa salt så håller jag förvisso med, men det är stor nivåskillnad på trådarna och jag är helt säker på att du kommer få stort förtroende för trådskaparen tämligen omgående. Det ställs frågor i tråden och dessa besvaras löpande på ett pedagogiskt vis. Massor med tester presenteras och uppdateringar kommer varje månad.
Avslutningsvis tycker jag det är värt att nämna att Henning Hammar och trådskaparen i flashback kommer fram till samma slutsats.
Framtiden behöver inte vara en kopia av historien. Troligen är den inte det!
Det argumentet talar lika mycket emot alla strategier, även 100% globalfond.
Jag( eller källorna jag hänvisar till) har inte påstått att framtiden är en kopia av historien, men risken/möjligheten att den är så under vår livstid är tillräckligt stor för att jag skall välja och investera efter utfall jag tagit lärdom av. Det vill säga cykler och historisk data. Jag kan ju inte ta lärdom av framtiden…