Lysa ger möjlighet att välja 1% eller 20% home-bias (och ge gåva direkt till annat Lysa-konto)

Råkade såklart skriva fel och menade egentligen RT, men vi kan ha var PT för humorns skull :+1:.

5 gillningar

Har redan flyttat bort allt från lysa!

2 gillningar

Gjort detta på ett av mina konton nu. Vid en snabb överblick. Baserat på historisk avkastning och index från usa osv. Utan home bias, är det rätt så troligt att lysa kan gå betydligt bättre än de flesta global fonder. Baserat på historia kan de mycket väl gå bättre än både länsförsäkringar och dnb global.

Kan detta göra lysa till den nya favoriten. Eller är spridningen för liten nu utan home bias.

1 gillning

Ni som gjort detta. Hamnar de 20 procentenheterna i globalfonden istället eller proportionerligt mot övriga fonder?

De fördelas följande, i alla fall mitt:

76,56 procent i utvecklade marknader. Alltså globalfond.

12,44 procent i tillväxtmarknader

11 procent i globala småbolag

7 gillningar

Om vi använder detta med min fördelning (har ej ändrat än) kan vi räkna ut hur den borde fördelas:

Utvecklade marknader: 60,89%

Tillväxtmarknader: 10,4%

Globala småbolag: 8,71%

Summa: 80,0%

(Sverige 20,15%)

Notera att fördelningen inte är exakt (ska vara 20,0% sverige)

Andel exkl sverige blir då:

Utvecklade marknader: 60,89 / 0,8 = 76,11%

Tillväxtmarknader: 10,4% / 0,8 = 13,0%

Globala småbolag: 8,71% / 0,8 = 10,89%

Och differensen mot dina siffror:

Utvecklade marknader: 76,11 - 76,56 = -0,45%

Tillväxtmarknader: 13,0 - 12,44 = 0,56%

Globala småbolag: 10,89 - 11,0 = 0,11%

Så slutsatsen är att de fördelas procentuellt mellan de andra tillgångarna, men att den exakta fördelningen kan variera oavsett sverige eller inte.

2 gillningar

Ngn som vet hur det blir med räntedelen om man exempelvis har en 60/40-portfölj. Om jag tar bort home bias slår det också på räntefonderna?

Vet möjligen @janbolmeson

Fantastisk

För ~10,5 % homebias kan man fördela kapitalet jämnt på två konton. Aktivera funktionen på det ena (1%) och ha den avstängd på det andra (20%).

För ~5,75 % homebias kan du fördela kapitalet på fyra konton. Ha funktionen aktiverad på ett konto och avstängd på de övriga tre.

Teoretiskt kan man ha hur många konton som helst för att finjustera nivån, eller för att försöka tajma marknaden genom att slå av/på funktionen. Eftersom Lysa sköter ombalanseringen inom varje konto, kommer de automatiskt sälja av Sverige om det går extremt bra (och vice versa) för att bibehålla din valda bias.

Utöver detta kan man dessutom flytta pengar mellan kontona via ‘Intern överföring’. Det är smidigt eftersom det inte räknas som en ny ISK-insättning och därmed inte triggar extra skatt.

Härstammar det här från Lysas grundfilosofi om enkelhet? Förmodligen inte. Men när de väl rullar ut en funktion för en liten klick entusiaster, kan den snabbt maxas till ett riktigt kraftfullt verktyg med lite kreativitet… :slight_smile:

7 gillningar

Hahaha, skrattade högt när jag läste din kommentar @Lofolhdd :joy: Tror inte det var så det var tänkt. Kanske bättre att vi ber lysa om ett “home-bias-reglage” istället för av-på. :joy:

4 gillningar

Man behöver egentligen bara två konton och justera belopp-balansen mellan båda så borde man kunna ändra rätt steglöst?

2 gillningar

Låter logiskt. En följd av detta är väl att risken blir hög om man ska pilla ofta, att man inne och ute ur marknaden? På deras hemsida står det: ISK → ISK
1-2 bankdagar innan investerad enligt ny målfördelning

Jag ser Adamson facepalma framför mig efter allt prat om att minska beteenderisker.

2 gillningar

Haha, precis. Vet inte om @Patrik_Adamson läser, men vet att @Lysa gör det. Deras tanke måste vara:

2 gillningar

Man borde kunna scripta detta så att den håller önskad balans också, när svenska börsen svänger jämfört med världen. Man kan kopiera sessionen ur sin webbläsare och anropa APIerna automatiskt baserat på sina uträkningar.

Så man slipper pilla själv, menar jag. Väldigt enkelt smidigt med lysa, faktiskt.

4 gillningar