Vi har precis börjat spara i lysa.
Hur ska man tänka med pensionssparandet nu när börsen är på top. Hur ska man fördela sin portfölj mindre aktier än räntor eller tvärtom vi kommer inte använda pengarna på ca 20 år😊
Vi har precis börjat spara i lysa.
Hur ska man tänka med pensionssparandet nu när börsen är på top. Hur ska man fördela sin portfölj mindre aktier än räntor eller tvärtom vi kommer inte använda pengarna på ca 20 år😊
20 år? 100% aktier

Trots att börsen är på topp nu tycker du vi ska investera i 100% aktier.
Är det bättre att lägga in lite åt gången eller stor summa direkt ?
Börsen får alltid nya toppar är min bild av börsen om man kollar på börsens utveckling de senaste 100 åren..
Man brukar säga “time in the market beats timing the market”!
Här kan du läsa lite mer om det, 256. Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid?
Jag hoppas du har en buffert att ta från om du behöver pengar.
100% aktier.
Känslomässigt kan det vara bra att dela upp sparandet. Matematiskt är det mer rätt att investera allt på en gång.
Om du ändå inte behöver pengarna på 20 år så är det bättre att investera allt på en gång. Se bara till att inte sälja om börsen skulle falla utan låt börsen ha sin gång.
Tack för svar. Buffert har vi. O tanken är att ha ett
långtidsspar pension 90%aktier eller 100
Ett barnspar 70 30 kanske
O ett korttidspar 60 40
O allt på lysa. För vi vill att det ska sköta sig självt.
Låter detta bra?
Jag kör 70-30% aktier, kommer att behöva pengarna inom 5 år.
Barnens pengar behöver vi inte förrän tidigast om 8 år
På MrMoneyMustache-forumet har de en tråd som heter “The top is in”. Gissa hur många poster den har…
Det kanske är så att den kommer att gå ned imorgon, kanske inte. Hur som helst är sannolikheten väldigt god att den inte är nere, relativt nu, om 20 år. Problemet med att inte vara investerad i marknaden är att nu måste du varje dag tänka efter om det är idag som du ska gå in. Statistiskt sett är det ett beslut som folk inte är bra på att fatta, utan går in för sent och missar en uppgång.
Jag läste att om du varit investerad i S&P 500 mellan 2003 och 2022 hade du fått ca 6.5x avkastning. Men om du på något sätt missat de bästa 10 dagarna över de 20 åren hade avkastningen blivit mindre än hälften. Missade du de bästa 20 dagarna hade du gått back.