Lysa/Spiltan global investment

Hej! Har ett Lysakonto med 100% bred aktie och Spiltan global investment. Dom känns lite lika hade det varit ett bättre drag att ha allt på något av dom eller att ha lika på båda? Min sparhorisont är 10-15 år.
Hur går era tankar?

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

De är inte ett dugg lika enligt mig. Lysa är mycket bred och investerar i hela världen, alla branscher och storlekar på bolag, med många tusen innehav.

Spiltan global investerar väl endast i investmentbolag? Ganska nischad fond med andra ord. De flesta innehaven i denna fond lär redan täckas i Lysas bredaa portfölj.

Skulle absolut välja Lysa före endast Spiltan.

3 gillningar

Tack Mattias för ditt svar👌
Mina tankar har vägt åt att investera allt på mitt Lysa så du bekräftade mitt val☺️ Känns tryggare att ha det på sikt.Ha en fin helg!

3 gillningar

Det är naturligtvis korrekt att det inte är analoga investeringar.

Däremot skulle jag inte påstå att Investmentbolag är nischat som placeringsform, då det finns många underliggande innehav i varje investmentbolag. Du kommer ju indirekt äga alla bolagen varje investmentbolag äger. Investor (som är ett av 27 investmentbolag i Spiltan Global Investmentbolag) har 20 underliggande innehav till exempel.

Sedan kommer ju den lilla detaljen att Spiltan Global Investmentbolag har presterat mycket bättre än Lysas aktiefonder under de senaste fem åren. Nu har ju Lysa bestämt sig för att inte längre redogöra för hur deras investeringar gått vilket är talande.

Visst, historisk utveckling är ingen garanti för framtida utveckling men teorierna bakom Lysas upplägg är ju också baserade på historisk data.