Lysa uppdatering 24/3

1. Lysa tar inte neutral position om det finns 20% Sverige jämfört med Global index 1%. Lusa minskar Usa index en del jämfört med Global index. Lysa kommer hålla sig i stort sätt ganska likt Global indexfond bara att Lysa är nästan dubbel så dyr i avg.
Mvh.jack

Så var det dags för den månatliga uppdateringen (2020-10-01)

Barnportföljen 90/10 senaste månaden 1,1 % i år 0,5 %

Lysa 90/100 senaste månaden 1,5 % i år -3,6 %

Länsförsäkringar global indexnära (indexfond) senaste månaden 1,0 % i år -0,9 %

MS INVF Global Opportunity (aktiv fond) senaste månaden 4,0 % i år 31,8 %

Det går inget bra för indexkramarna. Jag tror vi aktiva kan göra ett plus på 40 - 50 % när året är slut!

Varför hade du inte Handelsbanken Hållbar Energi A1? Den har gått +9.79% denna månad och +49% i år! Själv investerade jag precis i “MS INVF US Growth A”, för den har ju gått +77% i år och är således bäst även i framtiden :slight_smile:

Man kan göra 1000% per år om man är aktiv. Men nu är det inte den strategin vi följer.

E. Du kommer förlora mot LF global så småningom. Ms underpresterar ett par år innan de lägger ner fonden. Och då står du kvar med en avkastning som index minus avgifter.

eller när säljer du ms? Vad är din säljsignal?

Bananen

Det låter ju inte bra.

En liten fråga bara … vilken kristallkula använder du? Du verkar veta precis hur det går för fonderna framöver. Du jobbar förmodligen hos en fondmäklare. Sådana mäklare har jag tyvärr inget förtroende för.

Jag är lite mer seriös. Jag kollar vad som händer med fondens utveckling. Skulle utvecklingen vända så har jag sålt långt innan jag ligger på samma urusla avkastning som LF global.

C

Du verkar veta hur man fixar 1000 % i avkastning per år.

Kan du inte ge oss lite tips om hur man gör. Jag är nämligen lite skeptisk. Även om jag är en aktiv sparare har jag inte lyckats få 1000 % per år… så jag är idel öra.

Hej igen. 1000% ja du kan ju testa mind capital tex. Där får du 1,5% per dag långsiktigt.

Eller så köper du bara de top 5 eller 10 aktierna i världen som har gått upp mellan 500-3000% i år och när dem inte prestation länge byter du bara till de som går bäst just nu. Hur enkelt som helst.

Varför finns där ingen professionell produkt som följer din strategi E? Eller vi kanske har testat den strategin redan i Sverige? Men fonderna las ner?

Var kan man läsa om någon som har lyckats skapa meravkastning genom att välja fonder så som du gör utan att ens titta på innehaven eller kostnaden? Bara på historiska priser? Ingen teknisk analys ens utan bara om den gick upp då köper man. Och om den går ner då säljer man.

C

Du får nog läsa på lite C.

Tekniska analys innebär just att man tittar på priskurvan och gör bedömningar utifrån den. Analys av företagens ekonomiska prestation mm kallas fundamental analys.

Du läser just nu en som lyckats. Jag har skapat rejäl merakastning jämfört med index. Så …det finns åtminstone 1 som lyckats. För min del räcker det!

Jag vill jättegärna tro dig E, men överallt jag letar hittar jag artikel efter artikel som visar att strategin fallerar förr eller senare, klart att det fungerar ett tag. Det funkar tills det inte funkar längre.

Detta är ett utklipp från våra vänner på morningstar.

nästa månad publicerar jag en ny debunk. Du hittar inga sånna artiklar om indexfonder.

”Om momentum vore en självklart vinnande strategi skulle fondbolagen ha fond-i-fond som skötte omplaceringarna. Flera försök gjordes faktiskt före finanskrisen, men misslyckades återkommande: Fondkompassen lanserades 2005 och dödades 2011. Swedbank Robur Momentum lanserades 2007 och dödades 2013. Capinordic Trend lanserades 2008 och dödades 2012. Många av de senaste årens fonder startade av PPM-förvaltare har också försökt använda momentum, men misslyckats jämfört med AP7 Aktiefond.”

”När den globala börsutvecklingen istället blir kortare svängningar kring en platt trend, då kommer fondsparare som frestas att försöka pricka rätt med momentum att förlora pengar på att återkommande köpa högriskfonder som sedan faller tillbaka. Det blir i längden både ledsamt och olönsamt.”

De momentumfonder som Morningstar nämner lades ner efter bara 4-6 år, vilket egentligen är för kort tid för uttala sig om något fungerar långsiktigt.

Swedbank Robur Momentum tycks ha varit en märklig fond. De flesta jag känner till som investerar kvantitativt med momentum tittar på utvecklingen 3, 6 eller 12 månader tillbaka i tiden, och i vissa fall väger man samman flera av dessa tidsperioder.

Forskningen visar att den senaste månadens utveckling i vissa fall snarast innehåller en faktor av return to mean, vilket gör att en del momentuminvesterare väljer att bortse från den senaste månaden. (Det är det som Morningstar med andra ord beskriver som “kortare svängningar kring en platt trend”.)

Vad gjorde då Swedbank? Jo, självklart startade de en “momentumfond” som bara tittade på den senaste månadens utveckling. De investerade alltså enbart i den störande felfaktor som forskningsbaserade momentuminvesterare försöker eliminera i sina screeners.

Och slutresultatet blev uppenbarligen så som man kan förvänta sig, och fonden lades ner.

C

Det är som vanligt …man följer flocken och göra som dom …eller välja en egen väg som man tror på. Den som lever får se …det blir spännande och se om jag blir stormrik eller utfattig!

E

Det låter som att du är i riskzonen för spelberoende.

Att det inte finns några momentumfonder med en fond-i-fond strategi är bevis på att din strategi inte fungerar långsiktigt. Men du kan väl få tro på att du har hittat en vinnande strategi genom att välja aktiva fonder som presterat bättre än index. Före alla andra. Inklusive de fonder som lagts ned med samma strategi.

Lycka till men det kommer gå dåligt för dig om du inte ändrar riktning nu!

Aen

Nja …spel och spel. Det handlar det väl inte om. Vi kallar det sparande eller investeringar. Du kan väl inte mena att jag är spelberoende för att jag investerar i fonder. Du får nog tänka dig för lite innan du skriver sådana dumheter.

Men det betecknande för sådana som du Aen är att du vet precis hur det ska gå för mig. Förmodligen har du inte investerat i aktiva fonder, men ändå vet du precis hur det kommer att gå för mig som gör sådana investeringar.

Kanske skulle du vara en smula ödmjuk. Åtminstone är det inte passande att agera som en besserwisser kan jag tycka, när det finns personer närvarande med lång erfarenhet av investeringar.

Haha tycker nästan lite synd om E nu. Vi gick kanske på lite för hårt igår. Självklart finns det massvis av bra fonder där ute. Men att lyckas hitta de som är bra och komma in innan de är bra är inte det lättaste.

Grattis om du är +50% i år E. Jag är typ +4% på hela portföljen global+Sverige+företagsobligationer+sparkonto

Problemet är inte att E satsar sitt kapital på aktiva fonder. Det är upp till var och en att satsa på det man tror på.

Problemet uppstår när någon rekommenderar nybörjare att satsa stort på aktiva fonder och dissar forskningsbaserad investering. Det här forumet är inte som andra forum där man diskuterar nån oskyldig hobby. Det som diskuteras här påverkar människors ekonomi och deras möjlighet att nå framtida drömmar. En del läsare är pålästa och en del är totala nybörjare. En del reflekterar själva och en del sväljer det som skrivs med hull och hår. Det är viktigt att vara ödmjuk och försiktig när man ger ekonomiska råd till människor med okända personligheter och förutsättningar.

Björnen

Du verkar ju vilja styra vilka kommentarer här på bloggen som är OK och inte OK. Vilken värld lever du i? Har du sett på TV någon gång. I TV-reklamen vill man verkligen att folk ska satsa sina pengar med stora risker. Ska du förbjuda TV reklam för det kan vara farligt för oerfarna sparare? Denna blogg är lika öppen som TV 4. Det är ingen skillnad.

Så var det dags för den månatliga uppdateringen (2020-10-29)

Nybörjarportföljen 60/40 senaste mån -1,8 % i år -1,8 %

Lysa 60/40 senaste mån -2,5 % i år -4,1 %

Länsförsäkringar global indexnära (indexfond) senaste mån - 3,9 % i år -4,8 %

MS INVF Global Opportunity (aktiv fond) senaste mån -2,2 % i år 29,4 %

MS INVF Global Advantage (aktiv fond) senaste mån 1,6 % i år 52,1 %

Swedbank Robur Globalfond A (aktiv fond) senaste mån 0,7 % i år 23,7 %

Avkastningen på mina aktiva fonder är ca 40 % högre i år jämfört med indexfonderna. Jag tror jag kommer att slå indexfonderna med ca 50 % innan året är slut.

Jag noterar att du plötsligt slänger in MS INVF Global Advantage i din sammanställning. Alla andra uppdateringar du lagt in i denna tråd har enbart innehållit MS INVF Global Opportunity. Men första gången den börjar gå dåligt så finns plötsligt en annan aktiv fond med. Har du bytt? Eller kommer du byta nu när den gått ner?

Antag att jag är ny i sparandevärlden. Jag har har inte investerat tidigare, så jag har inte tagit del av den fina “i år”-utvecklingen för MS INVF Global Opportunity, men förra månaden efter din senaste publicering och lovordande av MS INVF Global Opportunity lydde jag ditt råd och valde just MS INVF Global Opportunity. Just nu ligger jag då alltså back -2.2%, både på en månad och since forever eftersom jag är ny. Är det fortfarande MS INVF Global Opportunity som gäller framöver denna och nästa månad? Eller ska jag sälja den nu när den gått ner och hoppa över till MS INVF Global Advantage som verkar gå bra? Vad ska jag välja? Vilken är bäst kommande månad?

Erik A

Var och en väljer själv vilka fonder som man ska köpa (som tur är). Jag har inte rekommenderat någon att köpa den eller den fonden. Det jag gjort är att redovisa utvecklingen av fondernas avkastning. Du måste själv ta ansvar för dina fondval så klart. Löjligt att försöka skylla på någon annan! Du verkar inte vara vuxen att skriva på en sådanhär blogg.