Det förstår jag väl. Jag har väldigt många års erfarenhet av att investera. Ovan var ett fiktivt exempel som visar på att det går att visa vad man vill med samma siffror. Jag vet att du inte rekommenderar någon att köpa vare sig det ena eller det andra, och inte skulle jag lyssna på dig om jag sökte råd heller. Men det finns andra nybörjare här på bloggen som kanske ställer sig frågan vad de ska investera i, som hittar dina tabeller och går på det. Därför vill jag bara göra dem en tjänst och nyansera bilden lite.
Det viktigaste är inte hur det gått innan man investerat, utan hur det kommer gå efter sitt investeringsbeslut. För dig som valde en viss fond (oavsett om det var för att enbart jämföra här, eller att du faktiskt investerade i den) så har du valt en period där den fonden gått bra. Investerade du är det bara att gratulera. Valde jag en ny period åt dig, som är senare och motsvarar att man använt jämförelsen ett tag för att ta sitt beslut, så gick det inte så bra - och så hade det just kunnat gå för en nybörjare.
Åter igen vet jag du gör bara en jämförelse och inga råd. Men du har valt en period som visar på det du egentligen vill visa, och vissa oförsiktiga personer kan använda den informationen som råd oavsett din avsikt. Och det är just dessa som inte borde vara så aktiva.
Vilken värld lever du i? Har du sett på reklamTV någon gång. Det kan finnas folk som satsar pengar i spelbolagen. Hur tycker du vi ska hantera det? när du reagerar för att jag rapporterar avkastningen för vissa fonder?
Anledningen till att jag valt att rapportera utvecklingen för vissa fonder är av just det skälet som du påpekar. Man kan bli lurad att spara i LYSA eftersom LYSA rekommenderas ofta här på bloggen (inte minst av bloggägaren).
Det är lite whataboutism över ditt meddelande, men som svar på ditt whataboutism för att komma vidare till ämnat så har jag dels ingen TV, men tycker ändå inte att det ska få förekomma reklam för spelande, alkohol, rökning, etc. någonstans.
Väl inne på ämnet:
Det finns fall/personer Lysa är bra för, andra där billiga globala indexfonder är bra, och andra som inte nöjer sig med de två första och vill köra sin egen väg. Bra i förhållande till alternativen denna individ annars fått för sig att göra, inte bra som i vad som objektivt hade varit bäst givet tillgång till total information och oändligt med energi och facit i hand. Tyvärr finns inget som är bäst för alla, eftersom både tid och ambitionsnivå varierar, och tur har man också olika mycket av.
Jag är inte heller ett stort fan av Lysa. Jag har en större observationspost där, som på många andra ställen. Vad jag vänder mig emot är att presentera en enskild lösning som bäst utan att samtidigt nämna för vem den skulle vara bäst för. Att presentera statistik som tycks tyda på att något är ofantligt mycket bättre än något annat, utan att förklara varför eller för vem det kan vara ett bra alternativ. Men nu torde bilden vara just nyanserad här, så nu tänker i alla fall jag lämna diskussionen då jag uppnått mitt mål med den.
E din utveckling i de fonderna visas väl i dollar? När du köper tillbaka kronor gör du samma förlust som vi andra har gjort bara det att vi ser vår förlust i grafen för lysa växlar pengarna till oss.
Du får betala växlingen själv bra mycket dyrare än vad lysa växlar för
“Vid handel med värdepapper och fonder i utländsk valuta växlar Avanza automatiskt aktuell valuta för din räkning (växlingen sker vanligtvis strax efter att den lokala marknaden har stängt, undantaget fonder då växling för köp sker i samband med stopptiden och för sälj i samband med att likvid utbetalas). Spreaden på växlingarna, dvs skillnaden mellan köp- och säljkurs i aktuell valuta är då 0,5 % (alltså 0,25% åt vardera håll om du köper en utländsk aktie eller fond och sedan säljer, vilket innebär två växlingar)”.
Exempel valutaväxling: Vi antar att ett köp görs i aktier till ett värde om 1000 Euro, vi antar även att Euron står i 10 SEK. Detta medför att du får betala 10 025 SEK. Om du säljer aktierna får du betalt 9 975 SEK.
0,25 % handlar det om alltså.
LYSA har tappat 5 - 7 % bara i år! Då är 0,25 % en droppe i havet!
"Högsta möjliga avkastning låter ju som något att eftersträva men det finns två problem.
Du vet sällan i förväg vilken avkastning du kommer att få.
De placeringar som ger dig bäst förväntad (genomsnittlig) avkastning har också hög risk att bli riktigt dåliga.
Finansvärlden har nämligen något som skulle kunna beskrivas som en naturlag: utan risk blir det ingen avkastning. Bäst förväntad avkastning får du genom att välja något extremt riskfyllt. Kanske något som kallas för bull-derivat som ger dig dubbla avkastningen om börsen går upp och dubbla förlusten om börsen går ner.
Det man istället brukar prata om är hur man får bäst riskjusterad avkastning. Dvs hur du får en bra förväntad avkastning i förhållande till risknivån. Här är vårt svar att du ska köpa en billig global aktiefond. Det tycker vi är ett utmärkt val för långsiktigt sparande."
Köper ni MS INVF Global Opportunity eller andra aktiva fonder se till att ha mycket i räntefonder eller sparkonto i Avanza, 40% sparkonto, för den fonden har risk att gå riktigt dåligt när väl björnmarknaden kommer. En snabb nedgång som man inte hinner sälja sitt innehav på. Tar man mer risk i aktiedelen bör man kompensera i andra delar.
Notera att en av VÄRLDENS RIKASTE MÄN, Warren Buffett har 40% KONTANT (sparkonto) i sin portföłj. Han tar även högre risk och får högre avkastning på börsen.
När man väl säljer är det inte riktigt lätt att tajma in så man köper innan uppgången kommer, man kan antingen råka köpa vid fel tillfälle och känna sig som en dubbel förlorare för det går ner igen och man säljer igen. Eller så kan man känna sig som en dubbel förlorare för man köper inte in och börsen återhämtar sig
Det finns ingen gratis lunch och är det för bra för att vara sant så är det antagligen det!
“Köper ni MS INVF Global Opportunity eller andra aktiva fonder se till att ha mycket i räntefonder eller sparkonto i Avanza, 40% sparkonto, för den fonden har risk att gå riktigt dåligt när väl björnmarknaden kommer. En snabb nedgång som man inte hinner sälja sitt innehav på. Tar man mer risk i aktiedelen bör man kompensera i andra delar”.
Om man nu ska sälja när börsen går ner så ska man definitivt inte äga en indexfond. Vid börsraset i våras sjönk index ca 33 %. MS INVF Global sjönk 28 %. Tvärtemot Aens långa utläggning ovan!
Ett bättre råd Aen vore nog attt man inte ska sälja utan köpa när börsen rasar!