LYSA utveckling 2021

Lysa och Småbolag. För mitt Lysakonto med 100% aktier ser det ut så här:

Ej Sverige:

• Vanguard USA: 19,00 %
  • Vanguard Nordamerika : 19,00 %
  • Vanguard Europa : 18,00 %
  • Vanguard Tillväxtmarknader : 15,00 %
  • Vanguard Global Small-Cap: 12,00 %
  • iShares USA: 6,00 %
  • Vanguard Japan: 6,00 %
  • Vanguard Asien och Australien: 4,00 %
  • Lyxor Europa: 1,00 %
    Sverige:
  • Öhman Sverige Marknad Hållbar: 20%

Vill man veta detaljer så får man titta i respektive fonds innehav, men min bedömning är ca 12% globala småbolag av den delen som inte i finns i Sverige.

Är det inte undervikt mot USA också jämfört med SPP Aktiefond Global?
80% SPP Aktiefond Global ger 0.8x0.6=48% USA
Medan Lysa har 19% Vanguard USA + 6% iShares USA + 18% Vanguard Nordamerika (0,19x0,95). Dvs totalt 43% USA. Vilket påverkar eftersom USA gått bättre än Europa/EM under lång tid.

Viss underprestation i Sverigedelen även om den inte blev jättemycket:

Globala småbolagen desto större skillnad (även om det inte är exakt samma fond):

1 gillning

Kunde varit ännu värre med tanke på hur smal den är, som exempelvis denna dom senaste 3 åren, över 20% skillnad :flushed:

Jag jämförde mellan 1/1-21 - 31/12-21, vilken period jämförde Jan?

1 gillning

7 januari datumet i bilden var bara hur fonden gick i fredags, ser rött ut :joy:

1 gillning

Ja, det är ett hett tips om man kan tänka det som en portfölj. De flesta (inkl. mig) klarar inte det mentalt. Om det går ner så kommer jag inte tänka “det var bara 80 % av nedgången eftersom jag egentligen har 20 % på ett separat konto”. Därför tar jag förlusten med att ha kontanter på ISK på t.ex. Nordnet. Nu går ju inte det hos LYSA.

Men ja, säg att man har 100 000 SEK och vill köra 80/20 så gissar jag ett det ett bättre case (högre sannolikhet för avkastning) att köra:

• 80 000 SEK LYSA 100 % aktier
  • 20 000 SEK bankkonto med insättningsgaranti

än 80 / 20 hos LYSA på 100 000 SEK.

Nej. Den har gått bättre pga av avsaknad av tillväxtmarknader.

2 gillningar

Men vem vet, det kanske vänder snart och Öhman överpresterar i några år… kanske lagom efter att dom bytt ut den :thinking:

1 gillning

Jag blev överaskad av mig själv under Coronakraschen för jag blev jättestressad över att ha en 85/15 portfölj på ett ISK eftersom jag inte kunde se vilka pengar som var “säkra”. Allt rasade och det hjälpte inte mig mentalt att det föll lite mindre än index utan det kändes som att hela portföljen skulle försvinna. Efter kraschen så flyttade jag räntedelen till ett eget ISK och nu tycker jag det är jätteskönt att kunna se hur oförändrat det beloppet är när börsen och aktiedelen har haft sina korrigeringar.

Lite OT i den här tråden kanske men det kan vara värt att prova strategin att ha ränte-/kontantdelen separat, det som är mentalt lättare för någon kan vara mentalt svårare för någon annan.

2 gillningar

Oj, vilken bra kommentar och tankespjärn. Måste suga på den här karamellen. Jag själv jämför alltid mot indexkurvan. Men det är klart att det är nog fler som tänker så här än jag… :flushed:

1 gillning

Skäms lite för att jag slår på min egen trumma igen, men jag förstår båda dessa synsätt och får det best-of-both-worlds i min (publikt vilande) app eftersom jag kan ha bla. en bankkonto-portfölj samt en Lysa 100-portfölj och välja att se den procentuella förändringar per portfölj (vid ett ras - skönt att kontanterna står still) eller totalt (vid ett ras - skönt att det inte faller så mycket pga bromsen i kontanterna).

(Men för långsiktighet är det nog bäst att inte titta på något annat än den totala procentuella fördelningen mellan olika tillgångar.)

1 gillning

Intressant svar om räntor och räntefonder !

Vad tror vi om ränteläget för 2022 ? Finns det något som talar för höjda räntor 2022, vilket skulle kunna leda till bättre avkastning för räntefonder ?

Min bild är dock:

• Vi kommer att se marginellt högre räntor under 2022, för inga riksbanker vill höja räntan. Inget jag kan se talar för bättre avkastning för räntefonder för 2022 än 2021.
  • Givet samma ränteläge som idag så är det mao ett bättre att stålsätta sig och fördela mellanrisk-hinken på sparkonto (40%) och Lysa Aktier/100% (60%)

Jajamensan, jag tror mig om att klara det mentalt :wink:

The time to buy is when there’s blood in the streets, even if the blood is your own - Nathan Rothschild

Be greedy when others are fearful, and fearful when others are greedy - Warren Buffet

Utmärkt tillfälle att köpa räntefonder! :slight_smile:

4 gillningar

Man kan väl skapa ett konto på lysa för 100% räntor isåfall och ett med 100% aktier… om man inte ändå blir skakis av att först behöva se sammanfattnings-siffran,innan man går in på resp konto

2 gillningar

Precis! Hade det varit omvänt, att aktier går minus så hade alla sagt köp :slight_smile: Men visst, räntor är inte riktigt samma sak.

Ingen har lyckats förklara varför man ska räntefonder och inte en egen kombination av aktiefonder/sparkonto. Då räknar jag bort räntefonder som bygger på företagsobligationer.

Min slutsats:

• Inget talar för klart högre räntor och avkastning värd namnet i räntefonder för 2022
  • Enda inställningen värd att ha i Lysa är mao 100% och räntedelen på ett separat sparkonto.

Därför att räntepapper (obligationer) handlas på en öppen marknad precis som aktier. Därmed är förväntad kommande ränterörelse (stigande räntor) redan en del av marknadspriset idag.

Räntepapper (obligationer) är en mycket mindre riskfylld tillgång än aktier men har samtidigt en volatilitet p.g.a. de handlas på en öppen marknad.

P.g.a. att volatiliteten sen blir okorrelerad med aktier till viss grad så kan man driva upp den riskjusterade avkastningen med obalansering mellan aktier och räntepapper.

Ett bankkonto saknar volatilitet i princip helt.

Det är en skum spekulation, eftersom alla dessa förväntningar redan är inprisade i värdet på räntepapper idag. Så frågan blir istället är du skicklig nog att kunna överlista marknaden och veta att räntepapper är dåligt just nu?

1 gillning

Det som jag tycker är klurigt här är hur man ska placera sin mellanriskhink.
Om man nu tex vill ha fördelningen 60% aktier och 40% räntor så är frågan hur man
ska fördela detta ? Om vi antar en mellanriskhink på tex 100’ så ser jag två alternativ:

1. Lysa: 60%-40% : 100’

2. Lysa Aktier (100%) eller LF Global Indexnära: 60% och 40% på ett sparkonto : 100’

3. Hälften var av 1) och 2) dvs 50’+50’ eftersom det inte går att bedöma om räntefond eller sparkonto är bästa ränteval.

Räntedelen ovan ska balansera nedgångar i Aktiedelen, dvs räntefonder i företagsobligationer går bort.

Vad talar för vilken variant för 2022 ?

1 gillning

Det är en mycket grov förenkling men ja.

60/40 aktier/räntor är en mycket traditionell portfölj. Ser ingen anledning att dra in bankkonton i det p.g.a. man försöker tajma räntemarknaden. För jag ser uteslutande av räntepapper som ren marknadstajming.

6 gillningar

Korslänkning:

Hmmm :thinking: Lyssnat ikapp på gamla podavsnitt och ändrade Lysa till 90/10 :eyes: Besviken

1 gillning