Lysa: vad menar de med ombalansering?

Hej!
Jag har fått följande meddelande från LYSA “En ombalansering är genomförd på ditt konto: Lysakonto och dina pengar är investerade enligt din valda målfördelning om 100 % aktier och 0 % räntor.”
Om jag har 100% aktier behöver de inte göra någon ombalansering mellan aktier och räntor!
Det jag undrar över är om de gör någon ombalansering inom aktieinnehavet?

Indexfonder måste ju göra regelbundna ombalanseringar mellan olika aktieinnehav men iom att Lysa inte förvaltar aktiefonderna själva så avser deras egen ombalansering räntor vs. aktier och inget mer.

Lysa ombalanserar för att bibehålla samma fördelning tex 20% Sverige lika så EM,småbolag för att det ska hållas samma % som var tänkt från början. Det skär även om du har 100% aktie index :raising_hand_man::+1:. Tillexempel om Sverige sticker iväg 1% då ombalanseras det till utsprungliga 20% . Man behöver inte ha räntor för att Lysa ska göra en ombalansering i portföljen :raising_hand_man:. @JesseX

2 gillningar

Jag tror att Lysa gräns är 3% ifrån satt vikt under fem dagar.

I detta fall kan man väl tänkas killgissa att ombalanseringen skett från det globala till Sverige?

Hej @Bernt1!

Precis som @Jakke och @Fotbollsgras är inne på så ombalanserar vi även inom aktiedelen av portföljen. Detta för att hålla vår portföljsammansättning över tid. Vårt mål är att 80 % av aktiedelen ska ligga i den globala fonden och resterande 20 % i den svenska fonden. Om den faktiska fördelningen mellan fonderna avviker med minst tre procentenheter från detta under fem på varandra följande bankdagar så ombalanseras fonderna. Det som händer är att vi säljer lite av det som gått relativt bättre för att köpa mer av den andra fonden och då återgå till önskad fördelning.

Utöver detta ombalanseras underliggande innehav i respektive fond löpande för att de ska matcha index och portföljsammansättning. Men när det sker inom en fond får man som kund inte någon mejlnotis.

Bästa hälsningar,
Albin på Lysa

6 gillningar