Ja precis!
Jag brukar vara bra på att räkna och föra statistik
Den enda osäkerheten är för äldsta kontot där jag kan ha missat ngn insättning/uttag i början.
Hej!
Precis som du skriver så räknas avkastningen i kronor ut som kontovärde minus nettoinsättning (insättning-uttag).
@blogfia om du hör av dig till vår support, helst i inloggat läge så kan de hjälpa dig med beräkningen av avkastning för just ditt konto. Hänvisa gärna till mig så kan jag ta en extra titt på siffrorna.
Mvh,
Oscar
Hej, bumpar denna tråden då jag också har lite svårt att förstå Avanzas sätt att räkna.
När man kollar avkastning/utvecklingen “Sedan start”, vilket är det jag vill, är det samma som beskrivs ovan för Lysa?
I kronor= totalt belopp-insättningar
I procent= TWR
Är det standard på övriga plattformar Nordnet, SAVR m fl?
Tillägg: procent är kul i all sin ära, men i slutändan är det ändå pengar som “byts” mot varor och tjänster. Så jag har full förståelse för att många vill veta hur pengarna utvecklas i sparmål som t ex barn, hus, semester, pension mm.
Mer eller mindre ja. Branschen har det som norm också.
Procent i TWR är bara för att kunna jämföra “performance”. Procent som mått är inte användbart för att se hur mycket mera pengar du har tjänat på kapitalinkomster.
Alright tack!
Om Lysa eller nån annan kikar på den här tråden, får man önska en funktion i utveckling av sparande över tid som heter:
Tillväxt sparande (inklusive insättningar)
Procent:
Kronor och ören:
Tillväxt sparande (exklusive insättningar)
Procent:
Kronor och ören:
Det kanske kan locka okunniga kunder som vill ha svart på vitt hur det går ![]()
Detta är en tämligen meningslös uppgift. Den är mer eller mindre vilseledande tyvärr.
Procent fungerar inte som användbart mått på tillväxt inklusive insättningar. Kruxet är att avkastning är mutiplikativ (exponentiell) över tid och inte addidativ (linjär).
Därför man presentearar de mått som är användbara. TWR procent för att jämföra “performance” och tillväxt i kronor (med/utan insättningar).
Okej fair enough, men de övriga tre!
De är ju där. På lysa kan du se:
Nuvarande värde
Periodens insättningar
Samt TWR procent.
Ja men inte hos Avanza väl? Det är främst där jag tycker det är krångligt, men inte så konstigt heller i o m att det är köp, sälj, insättningar, uttag och utdelningar mm över tid.
Tar den den avkastningen i kronor och ören hänsyn till förändringar som sker ink alla ovan?