Lysa vs BetterWealth vs Opti

Handlar du bara fonder som handlas i SEK hos Avanza så har du inget av varken courtage, spread eller valutaväxlingsavgift.

1 gillning

Någon som använder bw, känns sällsynt i detta forumet (inte varit här länge dock)

Ja alltså jag går ju fram o tillbaka o fram o tillbaka.
Frågan är väl vilken strategi som är bättre, och de flesta gör verkar tycka lysa eller egen enkel portfölj som kanske är billigare än även lysa.

Jag vettefan dock så jag lutar ett hål ett tag, annat håll nästa dag. Sen är frågan även hur stor skillnad avgiften mellan alternativ är - inte särskilt stor tror jag

Jaha okej bra att veta

Använde du lysa? Kikade igenom tråden angående vad Pensionsmyndigheten sa och folk som sa att en enkel egen portfölj är lika bra om inte bättre samt billigare, men ändå använder vissa som kan ändå lysa.

Minns inte hur du gör men har du nån aning om varför detta kan vara? Lysa blir ju 0.325% typ om man kör bred

För att det är bekvämt med en robot som sköter ombalanseringen automatiskt åt en. Samt att många tycker att även en enkel egen portfölj är svår att starta. Man vet inte hur man ska göra eller vilka fonder man ska ha. Enklare då att bara välja en robot till allt.

2 gillningar

Billigare beror på. Ska du ha samma breda portfölj är kostnaden mer eller mindre likadan, se denna tråd med exempel: Motsvarande LYSA- och basportföljen hos storbankerna | Bästa fonderna hos de olika bankerna.

Beror på kapital. T.ex. vid en miljon så är avgiften 0.297.

Jag förstår det absolut 100%, jag är en av dem. Syftade mer på folk som är mycket mer kunniga och insatta i börsen och allt än en nybörjare som mig med ingen ork för allt sånt. Exemplet jag gav var Jan, inte direkt en nybörjare.

Ombalanseringen, om man har räntor, är ett argument - men låter lite dyrt för bara det. Dock mindre Johan att avgiften kan bli mindre beroende på hur mycket man har insatt.

Som jag förstått det är det lite diminishing returns när det kommer till antal aktier, men skillnaden är väl då stor mellan en enkel egen portfölj med globala aktier och lysa - dock mindre så mellan tex bred och hållbar. 1000 är ganska mycket.

Ja avgiften kan bli mindre det tänkte jag inte på.

Jag vet att du inte är helt nöjd med utbudet i den hållbara då du har 50/50, är det bredden/ombalanseringen (om du har räntor) vad som gör lysa värt det?

Jag kanske har fel angående hur stor skillnaden är mellan en egen portfölj och lysas bredd. Jag vet att det blir många aktier men hur många behövs egentligen för att vara bra diversifiering

Visst kan du få en billigare portfölj om du förenklar den, se nedan.

För mig handlar Lysa mest om att slippa tänka på portföljen. Annars sitter jag varje helg och funderar hur jag ska optimera portföljen, och gör dumma fondbyten som gör att jag ofta ligger utanför marknaden.

Andel av portfölj Fond Avgift
100% Länsförsäkringar Global Indexnära 0.22%
Totalt: 0.22%

Eller med home bias:

80% Länsförsäkringar Global Indexnära 0.22%
20% Plus AllaBolag Sverige 0.22%
Totalt: 0.22%

Eller med tillväxtmarknader:

70% Länsförsäkringar Global Indexnära 0.22%
10% Avanza Emerging Markets 0.29%
Totalt: 0.23%

Eller med globala småbolag:

60% Länsförsäkringar Global Indexnära 0.22%
10% Avanza Emerging Markets 0.29%
10% Handelsbanken Gl Småbolag 0.66%
Totalt: 0.27%

(SPP:s Plus-fonder kan användas för en portfölj med mycket lägre koldioxidutsläpp)

1 gillning

Sorry, Använder inte Avanza, trodde de hade courtage och valuta avgift på ETF-fonder. Dock så är typ 98% av de fonder vi handlar inte i SEK. Men men

På ETF:er har de det såklart.

Men inte på fonder. Vilket var det som gällde för att få tillbaka förvaltningsavgiften upp till 50k som frågan gällde.

Snygg sammanställning, hur skulle du göra med räntor? Jag börjar undra om alla kör 100% aktier :slight_smile:

1 gillning

Bra fråga. Jag har ingen aning om hur t.ex. AMF Räntefond Mix står sig mot robotprodukternas ränteutbud? I vårt hushåll kör vi sparkonto hos nischbank istället. Och det är väl en del här som också gör det, se t.ex. Om man skippar räntefonderna 2022 gör man en marknadstajming då?.

Eftersom räntefonder är komplicerat kanske det är något som ni bör lyfta fram mer om ni har en bättre produkt? Alternativt erbjuda fler alternativ (räntor / råvaror / guld) och egen fördelning. Vårt hushåll har allt hos Lysa, men jag hade nog lätt flyttat till er om jag t.ex. kunde välja 80% strategisk aktier, 10% råvaror, 10% guld.

1 gillning

Vad tycker du om hållbar inriktning? Hört olika.
Mindre riskspridning, att om världen går mot hållbart så dyker de upp på vanliga index/fonder då behövs inte investera hållbart ny typ.

Bort med vissa dåliga men även bra företag.

Bortsett från etik/moral, hur stor risk är icke-esg aktier? Skyddas man faktiskt om de gör ngt “dåligt” eller tar riskspridningen hand om det.

“Hållbart påverkar avkastning och risk hör är en studie”

“Hållbart påverkar inte risk och avkastning negativt hör är en studie” typ jaha

Kan man byta till och från hållbar på bw eller måste man skapa ny portfölj? Och går det avbryta överföring som har status “överförs”? Vad händer om det inte finns tillräckligt på kontot när det försöker dras?

Min personliga åsikt är att världen går mot hållbart i snigelfart. Senast den här veckan var det 40 grader varmare än vanligt i Antarktis.

Lysa Hållbar har gått bättre än Lysa Bred sen start. Jag tycker att deras +1000 bolag räcker för mig. Sen saknar den helt exponering mot tillväxtmarknader, vilket vissa ogillar och vissa gillar (extra aktuellt denna vår med tanke på Ryssland).

Kör hälften hållbart och hälften brett? Och eftersom du verkar ha svårt att bestämma mellan Lysa och BW, kanske köra hälften på varje plattform?

Jag tycker alla breda sparanden som kostar <0.3x % är jättebra, bara tuta och köra.

Min personliga åsikt är att världen går mot hållbart i snigelfart. Senast den här veckan var det 40 grader varmare än vanligt i Antarktis.

Yep… men låter lite som att man får välja mellan avkastning och hållbart eftersom världen inte riktigt verkar bry sig så mycket.

Hör från vissa dock att det påverkar avkastning och risk, från andra att den inte gör det. Shrug

Dock säger du också

Lysa Hållbar har gått bättre än Lysa Bred sen start.
Vilket är bra. Fast är väl pga tillväxtmarknader inte gått så bra? Fortfarande så har lysa bred och lysa hållbar inte då stor skillnad på din avkastning. Så går det bättre för tillväxtmarknader så går det säkert bättre för den än hållbar.

Sen saknar den helt exponering mot tillväxtmarknader, vilket vissa ogillar och vissa gillar (extra aktuellt denna vår med tanke på Ryssland).

Mm… varken gillar eller ogillar. Enda tanken är typ “mindre olika sorters företag = dåligt?”

Kör hälften hållbart och hälften brett? Och eftersom du verkar ha svårt att bestämma mellan Lysa och BW, kanske köra hälften på varje plattform?

Kanske inte är ett dumt förslag, men tror jag hade föredragit allt på en plats. Även om det är samma tjänst? Där kommer psykologi lite in i spel. Går det ner och jag vill fylla på med lite pengar som är över eller från skatteåterbäringen osv vill jag av nån anledning läggs in det på en plats. Fast logiskt det

Jag tycker alla breda sparanden som kostar <0.3x % är jättebra, bara tuta och köra.

Mindre än 0.3? Lysa bred är 0.325 tror jag för mig. Hållbar 0.36x och bw är 0.36 vanlig 0.37 hållbar.

Gillar att bw hållbar har Investor (dock 0.64% till skillnad från lysa bred’s 0.97%) undrar dock om den kommer gå bort i framtiden då bw hittar en mer hållbar fond.
Har just nu också en fond med tillväxtmarknader (vet ej om det är en av de inte-hållbara? Är alla tillväxtmarknader ej hållbara?)

David bw och nightowl hade en intressant konvon i nån tråd (var det t.o.m denna?) tydligen har bw och lysa har olika strategier, sen får man väl välja vilken man tror på

nu har bw börjat dra min engångsinsättning.
Tåget har börjat rulla… :scream_cat:

@Johann Eftersom aviften går ner ju mer pengar man har, “redan” vid 200k går det ner 0.01%, är BW fortfarande ok tror du? Förlorar man inte mkt pengar? Som ränta-på-ränta men avgift.

Massa snack om 100% aktier och sen sparkonto för ränta. Bw tvingar minst 4.5% räntor och 3.x% fastigheter.

Kan väl ha sparandet på något konto obundet. Ligger just nu på 0% ränta Swedbank

Vanliga (ej hållbar) då?
Så mer av hållbar kommer säkert bli esg fonder, avgift samma (lägre kanske? får man va snål o hoppas eller är det omöjligt ;))

Fråga; Sänker ni avgiften ju mer pengar man har på kontot? Vet inte hur vanligt det är.

Är man så petig med sin portfölj är det garanterat bättre att skapa en egen portfölj :slight_smile:

Jag tycker inte den avgiftsskillnaden är viktig. Men du kan alltid skapa en portfölj likt de jag visade ovan (Lysa vs BetterWealth vs Opti - Nr 112 av Johann) och få en jättebra portfölj för 0.22% :slight_smile:

Finns många sätt att rangordna hållbarhet. Men om vi t.ex. tittar i Avanzas fondlista och sorterar på “Fossila bränslen” får vi detta:

Om vi sen går in på fonderna och klickar på “Ifrågasatta brancher” ser man att Avanza/LF har mer kolkraft, alkohol, oljesand, tobak, kontroversiella vapen, militärindustri etc jämfört med t.ex. SPP Emerging Market Plus.

Hållbarhet handlar också om hur fondbolaget arbetar aktivt med bolagen de inkluderar. Vissa fondförvaltare arbetar mer aktivt med bolag, och vissa gör ingenting.

Hållbara fonder är tyvärr oftast lite dyrare. Så en annan strategi, som ibland också förespråkas här i forumet, är att investera så billigt så möjligt och sen skänka mellanskillnaden till olika miljöprojekt. Googlar du “skatteavdrag skänka pengar” kommer du se att man t.o.m. får skatteavdrag på det, så man skänker pengar med hävstång!