Min personliga åsikt är att världen går mot hållbart i snigelfart. Senast den här veckan var det 40 grader varmare än vanligt i Antarktis.
Yep… men låter lite som att man får välja mellan avkastning och hållbart eftersom världen inte riktigt verkar bry sig så mycket.
Hör från vissa dock att det påverkar avkastning och risk, från andra att den inte gör det. Shrug
Dock säger du också
Lysa Hållbar har gått bättre än Lysa Bred sen start.
Vilket är bra. Fast är väl pga tillväxtmarknader inte gått så bra? Fortfarande så har lysa bred och lysa hållbar inte då stor skillnad på din avkastning. Så går det bättre för tillväxtmarknader så går det säkert bättre för den än hållbar.
Sen saknar den helt exponering mot tillväxtmarknader, vilket vissa ogillar och vissa gillar (extra aktuellt denna vår med tanke på Ryssland).
Mm… varken gillar eller ogillar. Enda tanken är typ “mindre olika sorters företag = dåligt?”
Kör hälften hållbart och hälften brett? Och eftersom du verkar ha svårt att bestämma mellan Lysa och BW, kanske köra hälften på varje plattform?
Kanske inte är ett dumt förslag, men tror jag hade föredragit allt på en plats. Även om det är samma tjänst? Där kommer psykologi lite in i spel. Går det ner och jag vill fylla på med lite pengar som är över eller från skatteåterbäringen osv vill jag av nån anledning läggs in det på en plats. Fast logiskt det
Jag tycker alla breda sparanden som kostar <0.3x % är jättebra, bara tuta och köra.
Mindre än 0.3? Lysa bred är 0.325 tror jag för mig. Hållbar 0.36x och bw är 0.36 vanlig 0.37 hållbar.
Gillar att bw hållbar har Investor (dock 0.64% till skillnad från lysa bred’s 0.97%) undrar dock om den kommer gå bort i framtiden då bw hittar en mer hållbar fond.
Har just nu också en fond med tillväxtmarknader (vet ej om det är en av de inte-hållbara? Är alla tillväxtmarknader ej hållbara?)
David bw och nightowl hade en intressant konvon i nån tråd (var det t.o.m denna?) tydligen har bw och lysa har olika strategier, sen får man väl välja vilken man tror på