Hej.
(Vill bara tillägga att jag vet inte hur jag svarar på denna frågan fast i en annan tråd, så jag svarar på denna här och så tar vi alla andra frågor i den andra tråden. Hoppas det är ok Admin)
Först av alt vill jag säga tack för frågan och jag uppskattar att det finns de som vill gå till botten med saker =)
Tyvärr är frågan inte ställd på ett sätt som går att svara på. Anledningen är att i en portfölj kan du inte titta på aktier som en fristående komponent och dra de slutsatserna du gör. Nu vet jag att vissa andra tjänster allokerar enligt de principerna men det är ur ett portföljperspektiv inte optimalt.
Låt mig ta ett exempel
En lågrisk portföljs aktiedel kan bestå av 100% svenska aktier. Helt enkelt för att det inte ger mening ut ett portföljoptimeringsperspektiv att ha högrisk aktier så som global small-cap när portföljen i sin konstruktion ska vara låg risk. Även Ränte delen bör då till största delen bestå av lågrisk räntor (kort duration, liten eller ingen kreditrisk, infaltionsskydd)
En högriskportfölj bör bestå av högriskaktier (tänk global index men med mer smallcap, samt mer tillväxtmarknader) samt att ränte delen bör ha stor andel kredit och längre duration)
Som exempel innehåller BW Strategisk 1 100% svenska aktier medan BW Strategisk 7 har som största andel aktier MSCI world small cap.
Det skulle aldrig ge någon mening för oss att ha en 100% aktier som liknar ett index med någon liten modifikation (Om vi inte har en 100% aktieportfölj då ger det mening, men då är det bättre för kunden att köpa en billig globalfond) och sen använda den i viss % och kalla det en optimal portfölj. Eller man kan kalla det vad man vill men det är helt enkelt en aktiefond och en räntefond och de jobbar inte tillsammans på ett bra sätt. Det är ett typiskt exempel på (Anser jag) riktigt dålig portföljförvaltning, jag skriver anser jag för att det kan de kloka resonera om i evighet
För att tala om passiv eller aktiv så är förvaltning passiv i den mening att där är ingen marknadstajming med eller att vi på något sätt försöker överprestera något index.
Men med det sagt
Om vi nu talar om 100% aktier (vi har ingen 100% aktier, men om vi hade haft det)
Svaret är i så fall
-likt alla robotar så är vi per definition Aktiva – då vi inte har ett uttalat index vi följer, men likt alla andra robotar är förvaltningen passiv i den mening att vi tar ingen aktiv risk, vi över eller under viktar inget eller försöker tajma.
För att beskriva i samma termer som ovan:
BW använder market cap och tar viss hänsyn till valutarisk, volatilitet, samt portföljens totala Var och ES
Hoppas att det gav svaret du sökte