Nja tror jag hade föredragit att bara vara på 1.
Ja det verkar som folk säger ‘välj vilken som’ samtidigt som alla ändå väljer lysa, så man undrar ju lite varför. Att jag har en “känsla” eller “lutar mot” bw pga fastigheter, att hållbara portföljen har bra svenska fonder (investor, men 0.64%?) betyder inte jättemycket då jag inte grundar det på “riktiga” saker och fakta osv. Som nybörjare som inte är så insatt med allt detta med börsen så kan jag helt enkelt inte lika mycket som många här.
Som sagt lutar jag lite mot BW men problemet är hur folk pratar om lysa/bw får det verka som fel val så att säga. Fast inte alla vet allt om bw; nån reagerade starkt på att BW är en “aktiv förvalatare av passive indexfonder” - vet dock inte själv hur bra/dåligt det är.
Vet att aktivt förvaltade fonder nästan aldrig(?) går bättre än indexfonder, samt att de är dyrare. Men det BW gör är att välja passive indexfonder; är det stor skillnad från om jag hade skapat en portfölj med indexfonder själv på avanza?
BetterWealth är en aktiv förvaltare av passiva index investeringar.
Det innebär att vi endast investerar i passiva indexfonder, men att vi gör det aktivt.
Många har idag fått upp ögonen för de många fördelar som finns med passivt förvaltade indexfonder framför en aktivt förvaltad fonder. De är oftast billigare och mer effektiva när det kommer till att utnyttja marknaden.
I dag finns det mer än 3500 passivt förvaltade fonder som replikerar hundratals olika index.
BetterWealth väljer aktivt både vilka index som är bäst att investera i och därefter vilken fond som är bäst på att investera i just det indexet.
Det är detta som vi menar med aktiv förvaltning av passiva fonder.
Inlägg som denna som får mig tänka om när jag halvt beslutat att ta bw; Varför rekomenderas Lysa OCH OPTI - Nr 24 av Nightowl