Tolkar jag dig rätt i att valet mellan Opti och Lysa i slutet av dagen är ett val mellan app eller hemsida?
Ja, så skulle man säga. Har för mig att jag har skrivit det på andra ställen t.ex. i utvärderingen av fondrobotarna tidigare i år. Bara man är medveten om att det är olika faktorer man optimerar på.
Hej. Jag har båda å dom har gått lika bra. Opti lysa.
@Adam_Johansson Intressant! Lika bra efter alla kostnader? Under vilken period?
Hej. Under senaste året. Opti 21,1% lysa 21,2%
Jag tolkar det som uppgång senaste 12 månader, innan debitetade avgifter. Då vinner Lysa. Tolkar jag det rätt?
Sant. Jag har ca samma på båda. Kul å jämföra.
Man jämför alltid efter avgifter
Vilken fördelning på Opti är likställd Lysa 90(aktier)/10 i risk och möjlighet?
Opti 100% aktier
Eller 70/20/10?
Länka gärna om du har svaret på det sen tidigare.
Jag kollar på lysa/betterwealth och hade då inte valt den dynamiska portföljen. @janbolmeson är lysa bättre om man kör med strategisk portfölj på bw?
Förstår inte riktigt lysa vs bw?
Mer tekniskt språk?
Största skillnaden jag som nybörjare ser är typ… råvaror/alternativa?
Enkelheten att komma igång med ett bra sparande är den stora skillnaden. Skillnaden är vilken målgrupp man har och hur man kommunicerar till den. Det är den största skillnaden och redan där har de valt två väldigt olika vägar. Om vi kollar på det första och andra blocket man ser på deras hemsidor och app är väldigt talande.
”Vi tar inte betalt i smyg”
”BetterWealth är en digital investeringstjänst som investerar dina pengar till låga avgifter”
— BetterWealth
”Ett bättre sparande”
”Skapad för dig (och mig)”
— Opti
För den som inte har sparat tidigare, kanske saknar förkunskaper och inte använder sig av de termer som används flitigt inom ekonomiska världen är valet enkelt vilken som är mest tilltalande. BetterWealth’s kommunikation antar att besökaren är van vid den finansiella jargongen och varför låga avgifter är viktigt. Opti å andra sidan kommunicerar att det ovana inte är så svårt eller komplicerat, samt att de gör det enkelt.
Ok förstår. Men betterwealth vs lysa då?
Har haft opti tidigare och nu när jag vill in på börsen igen är jag osäker om betterwealth eller lysa är bättre.
Både har låg avgift (bra) men bw lite lägre tror jag?
De flesta verket tycks ett lysa är bättre dock.
Både erbjuder hållbart val. Betterwealth har lite råvaror och alternativa… men vet inte hur bra det är. Vissa gillet inte råvaror osv.
Vet inte vilken som jag bör välja? Eller vad skillnaden är. Enligt Twitter konto går det bättre för bw i år men verkar att lyda gick bättre förra året. Så…
Vad @janbolmeson sa om bw är dock typ att han tror de fokuserar mer på deras dynamiska portfölj och att av den anledningen är lysa bättre ?
Du hittar svaret på dina frågor genom att jämföra deras två erbjudanden
. Finns också en del trådar i forumet du kan söka och se vad andra har tyckt till om sedan tidigare. Nu när jag snabbt jämför deras produkter är den stora skillnaden att Lysa är marginellt billigare och att BetterWealth har guld och fastigheter som komponent i sina portföljer. Historisk avkastning är inget jag personligen kollar på, då det inte säger något om hur det blir i framtiden.
Med insats på 50 000 och 68% aktier kostar BetterWealth 0,36% och Lysa kostar 0,34%. Själv sparar jag i Lysa med guld (Xetra-Gold) på Avanza som komplement.
Lysa är några punkter billigare.
Båda är jättebra. Inte så stor skillnad mellan dem. Det är bara att singla slant och välja en ![]()
(Själv använder jag Lysa)
Varför avslutade du Opti?
jo, det stämmer… men det verkar inte finnas ett uppenbart rätt val (fast de mesta verkar ha lysa, ser inga många med bw)
förslagen från lysa (98/2) och bw (92/5/3) har samma avgift dock (0.368 för lysa, 0.37 för bw)
som nybörjare som inte kan så mycket lutar jag mer åt bw, delvis pga alternativa (fastighetsbolag?) men litar inte till 100% på min instikt, då jag var bombsäker ett tag att jag ville prova sigmastocks haha.
Kan nog bero på vilka val man gör. Förslagen jag fick hade bara 0.002% skillnad.
Lutar typ åt BW men alla verkar ha lysa så det känns att jag måste väl ha fel då haha. Får kanske singla en slant.
Fast kollar nu vilka innehav de har, och ser investor, atlas copco hexagon, osv på lysa - vilket jag gillar. BW verkar också ha lite as dessa. Fast kanskemindre?
På lysa verkar det vara ca 0.96% investor
på BW har de XACT OMXS30 som är 8.48% av portföljen och investor är 7.59% av den, så 8% av 8% är… 0.64%?
EDIT: Hade fel, det ver under Bred… tror jag vill ha hållbar? Då är det öhman marknad global, öhman marknad sverige
Drog mig ur börsen helt för jag hade lite på opti och lite på avanza och orkade inte med stressen/osäkerheten/visste inte vad jag höll på med.
Vill välja nån fondrobot nu och månadsspara typ och opti är vädligt hög avgift, alla gillar lysa/bw (främst lysa) så opti är inte en av robotarna jag försäker välja mellan.
EDIT:
Valde först betterwealth men efter några timmar av läsandes och beslutsångest så avbröt jag insättningen där.
Alla pratar så gott om lysa här. Alla artiklar och poddar från Jan mm prisar lysa och säger inget om bw eller säger att bw är bra men de är små och är orolig att de köps upp eller höjer priserna osv medan lysa har visst att de håller hårt på låga priser o dyl.
Jag läste också att bw ombalanserar ens portfölj när det är skakigt på marknaden? Har mejlat och frågat om mer information. de rör alltså inte procenten aktier och räntor som på deras dynamiska portfölj men de ändrar t.ex. hur stor del av aktier som USA står för osv.
En intressant sak är dock följande! Sett att @Johann inte tyckte om att vissa aktier inte fanns med på lysas hållbara portfölj - på bw hållbar verkar vissa av dem finnas. T.ex. Investor Atlas Copco osv.
Anledningar att välja bw är typ
- deras hållbara har bättre aktier (kanske. Enligt en nybörjare som inte vet skit men gillar Investor) än lysa.
- har fastigheter i deras alternativa (men bara 3% spelar det roll?)
- ändrar mängden aktier räntor osv ju närmare ditt mål du kommer (men inget ändras första 20 åren så du kan ändra själv med lysa)
Anledningar till att välja lysa?
- bredare portfölj
- större företag/bevisat vad de står för/har stöd och används av många personer smartare än mig/kanske lägre avgift beroende på inställningar
Gillar hållbart men gillar också att mina aktier går bra. Sett folk säga att går världen mot mer hållbart då blir aktierna på lysa bred också mer hållbara pga index, så att specifikt välja hållbart inte är lika bra som man tror?
En sista grej; är 50% lysa bred och 50% lysa hållbar dåligt? Har du aktier på bred du gillar får de vara hälften av pengarna om du har både vred och hållbar och därmed sämre avkastning eller?
Skulle jag välja BW så skulle jag ta deras strategiska portfölj. Alltså den som håller samma fördelningen hela tiden oavsett hur marknaden går. Inte den dynamiska som jag upplever försöker tajma marknaden.