Lyx/dyra saker ni testade och sedan backat ifrån?

Ja, fy! Tillägger att hus ensligt är grejen. Absolut inga grannar nära häcken! :laughing: Har blandad erfarenhet av lägenhetsgrannar. De flesta är helt ok men dom enstaka jobbiga kan vara väldigt jobbiga. Gäller överallt iofs.

1 gillning

Testat hyra en massa saker som varit min “dröm” att äga till jag efter ett par dagar av att hyrt saken insett att jag inte löngre vill ha den haha kan rabbla lite grejer jag är glad att jag hyrde innan jag köpte.

Stuga vid vattnet (fint men passade ej med min övriga livstil) lägenhet passar min livstil bäst har jag insett.

Fordon = hyrt fyrhjluingar/sportbilar/crossar ja allt möjligt på två tre eller fyra hjul riktigt härligt men också där insett att jag rätt snabbt tröttnar på de flesta fordon efter ett tag ibland redan efter en vecka.

2 gillningar

Man kan tydligen hyra Rolexar.

1 gillning

Flickvän å.

6 gillningar

japp det är så man blir “Successful by projecting successfullness” (på tiktok)

1 gillning

Dricka till maten på restaurang. Men jag gillar inte vin, öl eller läsk. Och drinkar är så fasligt dyra. Billigare att lägga huvudet på sned och be maken att göra dem till mig hemma. :laughing: Och hans drinkar är ofta godare än ute. Kanske kärlek som är den extra kryddan. Eller att han har lärt sig exakt vilken sötmabalans jag gillar.

5 gillningar

Dyra tält. Jag har köpt alldeles för många och dyra tält. Allt från lättviktstält för ensamvandring till stora familjetält med ståhöjd. Men det har visat sig att det som alltid används är ett Robens Voyager som kostade 2700:- för 10 år sedan och trotts all användning fortfarande ser ut som nytt.

Öl till maten på hotellreaturangen. Jag betalar bara extra för att bli tjock.

Pommes till hamburgarn på snabbmatställen. Jag betalar bara extra för att bli tjock.

3 gillningar

Alltså, inte för att vara den som är den, men ursprungsfrågan gällde “lyx/dyra saker”; öl på puben, pommes till burgaren är knappast lyx eller dyrt, även om jag helt håller med om att det är saker man enkelt står över och sparar in lite på… men vi började med rolex klockor och sen är på pommes på mcdonalds :joy: jag tror inte meningen var bara att diskutera hur man lever smart och sparsamt

12 gillningar

Det kan absolut räknas som lyx eller dyrt att betala 100 kr för en öl på puben när samma öl kostar under 20 kr på Systembolaget, tycker jag.

2 gillningar

Stora fälgar på bilen, alltid haft det men nu beställde jag en bil med standard 18" tillslut . . va nära att ta 20" men 25 000:- extra

2 gillningar

Hur mycket jag gillar min bil ökar minst 20% bara på fälgar. Jag är helt med

Nya saker. I princip allt som går att köpa nytt kan man köpa för halva priset begagnat. Köper man allt för halva priset så blir effekten detsamma som att dubblera sin inkomst, och ofta kan man få samma vara med prislappen kvar för att någon köpt fel modell, storlek, eller mokapär i present.

9 gillningar

Jag avgiftar mitt habegär lika effektivt I en billig second hand butik som I en märkesbutik. Skillnaden är att prylen kostar 30 sek mot 3000.

3 gillningar

Exakt! Och visst blir man till och med gladare när man lyckas köpa en fin märkesjacka för 300 kr på Sellpy, och sedan ser kollegan gå och köpa samma jacka för 6000 kr en månad senare.

Kanske är det jag som är lite udda, men det faktum att någon annan har köpt,intensivt älskat, och sedan tröttnat på något gör det mer spännande på något sätt! Det är som att klädesplaggen har en historia.

3 gillningar

Det stämmer ju förstås men…

Mina största kostnader är för boende och mat och det är lite svårt att köpa begagnat för halva priset!

SAS Gould Lounge på Arlanda. Blivit magsjuk två gånger av maten där då maten ofta ligger framme för länge, (en gång både jag och frugan) tycker städningen och kvaliten sjunker för varje år. Alldeles för mycket gäster många ggr, samma i CPH senaste åren. Sätter mig numera med pöbeln i andra fräschare och tystare områden på flygplatsen.

1 gillning

Loungerna är väl bra för specifika syften (en lugn fotölj att sitta och jobba i vid en försenad affärsresa) men annars ganska onödiga. Flyger man i vettig tid föredrar jag en pub :slight_smile:

1 gillning

Jag reser en del men har aldrig förstått konceptet med lounge på flygplatser ifall man är privatperson. Man har ju enbart tillgång tre timmar innan avgång. Vilket betyder ifall man är på en större flygplats och ta sig till gaten så är det knappt 2 timmar tillgång.

Via mitt jobb så kan jag få ett rabatterat kreditkort men det gäller enbart en person i loungen. Kostar 300 kr för en extra varje gång, vilket ej känns prisvärt.

Specialtillfällen. Vi missade vårat flyg (flygplatsens fel) och blev fast på terminalen med småbarn i några timmar. Både jag och frugan hade kreditkort (famljedeal från banken) så det var skönt att ha en lugn tillflyktsort. Men mest rullade i omkring med en lånevagn får att få ungen att sova.

Jag tror det främsta syftet är att skapa en känsla av exklusivitet för att kunna sälja dyrare kreditkort. :slight_smile:

2 gillningar

Det beror nog helt på flygbolag. Jag har väntat betydligt längre än tre timmar i lounger. Jag tycker det ger ett mervärde att kunna sitta lite mer avskiljt (beroende på lounge och tidpunkt).