Min sambo kommer från ett fattigare land. Hon uppfattar att Lyxfällan är ett bra program för att lära sig om hur det svenska samhället fungerar. Jag tycker att hon har en poäng. Är jag fel ute här? Hon har tidigare levt på mycket liten budget och är inte så van vid slösaktigt beteende.
Som samhällsinformation finns det enligt mig bättre alternativ än ett TV program vars deltagare befinner sig i djupast möjliga ekonomiska misär ![]()
Har du något mer konkret förslag?
Hoppas inte det är det enda som tittas på. ![]()
Som tur är så är ändå Lyxfällan exempel på hur dåligt mående ihop med tillgång till dåliga lån och krediter lätt och snabbt blir en ond spiral. Inte på hur svenskar som grupp hanterar sin ekonomi.
Vad tror du om Aktuellt och På Spåret?
Det handlar inte om att svenskar som grupp skulle hantera ekonomi dåligt. Det handlar mer om konsumtion som ideal och de beteendemönster som hör samman med det. Rent krasst tänker jag att en hel del personer med stora skulder inte främst utmärker sig genom sin konsumtion utan mer genom att inte alls ha inkomster som matchar konsumtionen.
Säger Aktuellt något alls om hur svenskar i gemen tänker och agerar? Det brukar väl mer handla om typ Gaza eller andra liknande platser där ”The great warlord in Washington” har bestämt sig för att tillreda lite ”Kentucky fried children”.
På spåret är ju trevlig underhållning men har ju inte heller så mycket med svenska beteendemönster eller psykologi att göra.
Har själv aldrig fattat konsumtionshets. Men jag är heller inte som alla andra.
Sett två Kyxfällanavsnitt, då hade man sett allt kändes det som. Finns betydligt roligare och lärorikare program där ute som tur är. ![]()
Ja, det finns helt klart ett element av sameness. Samtidigt kan ju olika inslag framstå som mer exotiska för någon som aldrig kunnat konsumera i vanlig mening.
Jag fattar inte varför de bränner kosing på snabbmat, spel, koffeinläsk och resor. Jag hade bränt allt på växter, lyxglass och skräddarsydda skor. ![]()
Jag rekommenderar henne att se Caroline och Jan istället!
Det är ordentliga människor, ger en bra inblick i Svensk kultur och säger kloka saker.
På UR play finns mycket bra tycker jag. Har inte sett dessa själv, men det finns bl a en serie som heter ”Så funkar Sverige” och en annan som heter ”Ekonomi för alla”.
Tycker det borde läras ut i gymnasiet 2:a el 3:e ring.
Så de kommande 18-åringarna inser vad det innebär att ta SMS-lån, solidariskt betalningsansvar, att gå i borgen för ngn, att betala försent, handla på avbetalning, skriva på ett kontrakt (tyvärr oftast digitalt idag, vilket leder till att chansen till eftertanke inte finns) med mera.
Att ränta inte är hela kostnaden för ett lån utan avgifter av alla dess möjliga slag (ex uppläggningsavgift). Plus vad det kostar att betala försent
Att äta på den lokala pizzerian hela månaden funkar inte för de flesta utan de måste gå till ICA och handla 6 av veckans kvällsmåltider där.
Plus vad snus, cigg, öl, alkohol, överdrivet köp av kläder, tatueringar, piercingar, bröstlyft, spelmissbruk; står iväg vad som är viktigast, mat till dina barn, hyra, sparande till drömvillan
Att mycket noggrant gå igenom o kolla/testa vad man köper bilar/hus/lägenheter.
Det enda jag kan tycka att de missar i lyxfällans budgettavla; är värdefallet för bilen och kommande kostnader för service/reparationer.
Det där tyckte jag var spännande. Jag håller med om att det är bra som “samhällskunskap” men min upplevelse är att Jan speglar sitt spektra av “svensk kultur” och inte spänner över speciellt stor bredd inom “svensk kultur” sett till olika socioekonomiska skillnader eller andra mångfaldsområden. Det här är ingen kritik utan min bild av att det är så vi människor funkar överlag om vi inte medvetet väljer att vidga oss.
Jan är en bra målbild, en bra förebild för någon som är ny i Sverige eller för alla i Sverige.
Förebilder är viktiga.
Även om jag undrar varför han spenderar så mycket pengar och inte istället jobbar lite mindre.
Medel IQ är väl runt 105. Det innebär att för varje individ som har 115-125 så finns lika många med 85-95. Sen har det givetvis med impulskontroll, karaktär och kunskap att göra.
Du glömde det viktigaste. De få avsnitt jag såg så vägde troligen dåligt mående till grunden för det mesta.
Att sen sakna kunskap och att det inte finns bättre reglering kring lån och krediter hjälper inte.
Är övertygad om att de flesta i lyxfällan vet att dyra lån är dåligt. Men det är inte där grundproblemet ligger, att försöka fixa dåligt mående med konsumtion funkar sällan.
Nja, jag har sett många avsnitt och det är många som mår dåligt när de hamnat där de hamnat. Tveksamt om de ens var medvetna om vilkenriktning de var på väg i när de började gå utför.
Tänk va bra alla tjejer mått av 2 katter, hund och häst och oftast en mesig kille som betalar😂
Absolut! Ett lifehack de lärt ut är ju att beställa hämtpizza efter att barnen har gått och lagt sig… ![]()
Jag tror inte det handlar om kunskap i ekonomi utan impulskontroll i kombination konsumtionskulturen i samhället. Det är inte direkt svårt att fatta att man inte kan leva över sina tillgångar och att lån måste betalas tillbaka.
… Ser nu att melwa är inne på samma sak.