Lyxigaste du gett din partner

Att få är stort, att ge är större.

Vad är det materiellt lyxigaste du gett någon du älskar?

2 gillningar

Hm.

Snurrar till det i skallen min, börjar fundera över vad ’lyxigt’ betyder och hur combon ’materiellt lyxigt’ väcker tankar om att det måste kosta massvis för att kvalificera.

Eftersom jag varit singel i fem år nu så gräver jag inte i historien utan tänker lite fritt.

Vet inte om jag nånsin köpt nått dyrt på det viset… däremot vet jag att den sjal jag stickade till min mamma av ett ekologiskt och fantastiskt fint yllegarn (som är så lent att det känns som bomull) i hopp om att jag lyckats välja en färg och ett mönster så att jag äntligen kunnat ge henne något jag skapat själv som hon faktiskt skulle vilja använda, lyckades.

Gav henne den förra julen, och såg den på henne första gången för ett år sedan då vi inte setts på 7-8 månader pga Covid och jag stod i hennes hall i en halvtimme med tillbörligt avstånd och snackade med henne.

Visat sig att hon ÄLSKAR den och har haft den på sig mest varje dag sedan dess (då en sjal har behövts). (OCH hon har gett sitt accept att jag delar denna bilden, så klart.)

Så kanske den kan vara ett exempel på ’materiell lyx’ som samtidigt har ett (stort) inslag av sådant som är viktigt för mig, som inte har så starka dragningar till ’materiell lyx’.

Tack för frågan!

16 gillningar

Min fästmö har börjat studera. Jag köpte en laptop till henne för ca 16ggr mer än vad jag någonsin köpt till nån tidigare…

Nu vill jag oxksp ha en laptop :expressionless::roll_eyes::roll_eyes::rofl:

6 gillningar

En ny bil till min fru, inte av lyxmodell men ändå dyrt. Var visserligen så att vi ändå behövde två bilar så det kanske inte räknas. Om lyxigt är sådant man skaffar utan att behöva, så är det nog smycken.

Efter att gjort mig av med en massa prylar senaste tiden, inser jag att det bästa sättet för att slippa göra sig av med saker är att aldrig skaffa dom.

Nu för tiden försöker jag undvika att ge något som vi inte verkligen behöver.

3 gillningar

Nu är det hennes tur köpa tillbaka en laptopp åt dig :joy::+1:. Så brukar man fördela pressenterna på julafton :joy:. Det ska gå jämnt ut :grin::+1::joy:. Eller man vet aldrig om du har någon snäll älskarinna som har råd köpa en åt dig. Då slipper din ordinarie kvinnan stå ut för hela kostnaden. Det är också ett sätt behålla /spara pengar i familjen :hugs::thinking::face_with_hand_over_mouth::1st_place_medal::+1:.

Min sambo (nu fru) hade sparat ihop 90 000 kr för att köpa en häst men hon gillade inga hästar för 90 000 kr. När vi var och provade en för 80 000 stod ett fantastiskt vackert sto i boxen bredvid. Den kostade 160 000 kr. Jag sa till henne att testa och två veckor senare pytsade jag in mellanskillnaden.

Det gör till saken att hon hade letat i över två år efter rätt häst och hon hade inte mer pengar. När hon kom hem varje kväll var hon överlycklig och det varade i tio år tills barn och annat kom emellan och intresset svalnade.

Det är bland mina bästa beslut i livet. Det ska väl sägas att jag hade ca 100 000 sparat själv. Men jag hade inget intresse som kostade så mycket. Hästen såldes sen för ca 300 000 men den kostade fruktansvärt mycket pengar i underhåll så tro inte att det var en bra affär.

12 gillningar

Har köpt ett litet hus till min hund för att kunna ha honom kvar. Sen är det ju inte bara hundens men utan honom hade vi inte behövt dubbla boenden så på sätt och vis :smiley:
Sambon har fått en resa till Lissabon för några år sedan, men det är ju inte så materiellt. Då är nog tavlan jag pusslade ihop med bilder på honom och hans barn det finaste. Den var dock inte dyrare än några hundralappar om jag inte minns fel :slight_smile:

3 gillningar

Japp, det är tanken som räknas :smile:

Tycker detta är helt fel utgångspunkt när det gäller gåvor. En bra gåva är något som mottagaren vill ha - inte nödvändigtvis dyra saker.

Jag har köpt en massa presenter till min fru men en av de mest uppskattade är en tjephållare av samma typ som brukar finnas i butiker. En svart, tung, sak som står still när man drar ut tejp. Dyr för att vara en tejphållare men inte direkt dyr i kronor. Hon gillar verkligen att slå in paket och göra små konstverk av dem och en bra tejphållare underlättar det. Men hon har (hade, har blivit bättre på det) också svårt att köpa saker som är dyra (i förhållande till liknande produkter) åt sig själv och hade aldrig själv lagt 300 kr på just en tejphållare.

Det är säkert 15 år sedan hon fick den men jag får fortfarande höra vilken fantastisk present det var och hur bra den är. :slightly_smiling_face:

Lyxigaste jag ger min fru: Frukost på sängen varje morgon.

För mig har lyx ingen direkt koppling till pengar.

Men många andra tycker nog att de smycken jag har gett henne är det lyxigaste…

1 gillning

Vi är inte så materiella direkt… men snart blir det ett hus som jag betalar så det är väl det. :upside_down_face: Annars så är det nog resor.

Vi har i princip slutat ge varandra materiella presenter. Det är ingen absolut regel men just på jul och födelsedagar känns det inte längre så meningsfullt.

Det bästa som jag har gett min partner är möjligheten att flytta till Sverige och bygga ett mer ordentligt liv. När jag pratade med svärfar om detta för några år sedan var han av uppfattningen att jag mer eller mindre räddat dem (sambo och bonusdotter) från total undergång. Jag tyckte då att den beskrivningen kändes dramatisk men den politiska utvecklingen gör att han mer och mer ser ut att få rätt. Jag har noterat att hans analyser av saker ofta är bra. För att vara en “sovjetmänniska” har han anmärkningsvärt bra koll på omvärldsfrågor.

1 gillning