Materiella saker som förutsättning för minnen och upplevelser?

Jag har aldrig tänkt att materiella saker gör gör mig rik, eller skänker mig glädje utan det är minnen och upplevelser som gör mig rik. Exempelvis tycker jag om att springa och de lopp jag anmält mig till, spenderat mina pengar på och sedan sprungit har gett mig fina minnen men samtidigt är ju ett par riktigt bra löparskor något materiellt som varit en förutsättning för att kunna springa lopp. Det är också en speciell känsla att “köpa nya fina löparskor”. Har också massa andra exempel såsom att jag nu ska börja springa med min snart ettåring och har ju då köpt en löpvagn som jag ser väldigt mycket fram emot att använda.

Vad tänker ni om materiella saker som en förutsättning för att skapa minnen? Kan t.ex. vara utrustning eller liknande. Ligger min emotionella sida av pengar i det materiella?

jag har så länge jag kan minnas älskat hifi och hembio, , så prylar inom de områdena har gett mig fina minnen, samtidigt som mässor o liknade ger upplevelser inom hobbyn…och alla trevliga diskussioner på forum o liknade
Dock är det en dyr hobby o sånt är inte populärt på detta forumet

1 gillning

Det är ju en gammal felaktig uppdelning att kroppen (det materiella) och själen (det emotionella) är två separata saker. Utan den fysiska hjärnsubstansen finns inga emosioner eller någon “själ”.

Jag upptäckte det väldigt konkret när jag försökte leva spartanskt och vara ödmjuk trots mitt arv. Materiell fattigdom suger även själsligt. Jag blev underviktig, gick ner 20% kroppsvikt och har aldrig känt mig så risig.

Man ska nog ha respekt för hur mycket det materiella betyder. Åtminstone de grundläggande sakerna. Utan materialism, ingen idealism.

Om de har gett dig fina minnen och upplevelser inom hobbyn kan man ju på ett sätt säga att det är väl använda pengar?

1 gillning

Håller med dig. Intressant att du försökte leva spartanskt. Ja, det är en svår balansgång mellan hur mycket eller lite vikt man bör lägga vid det materiella.

Jag kan tycka det, men det har kostat på. . och just den där “byta prylar hela tiden hetsen” kan ha varit lite överdriven.
Och projektorer o sånt är DYRA med kasst andrahandsvärde. .
Men det är en kul resa. .dagens system ser kanske inte så märkvärdigt ut, men det är det :wink:
Sen vill man inte räkna på vad det kostat genom åren. .har nog ägt +20 olika högtalare mm

Jo men ett intresse är ett intresse. Precis som att vissa har smink och kläder som intresse så kanske det är sånt som skänker dem rikedom, jag vet inte…

Jag är nog tvärtom och har försökt vara effektiv i hur jag använder min ekonomiska burnrate, men samtidigt glömt effekten i den. Effekt×effektivitet avgör ju vad man får ut av ekonomin .

Att man får mycket livskvalitet per krona är oväsäntligt om man knappt spenderar några.

Sedan är det såklart kasst att bränna massa pengar utan att det märks, men det problemet har inte jag så ofta. Bara en rädsla för “buyers remorse” efter impulsköp eller villhöver-resonemang.

Det skänker väl status om inte annat. Det är så jäkla underskattat med status. Varje människa behöver validering. En helt statuslös människa befinner sig ju i en fruktansvärd situation mentalt. Man hör sällan folk sträva efter att bli utfrysta mobboffer, trots att många viftar bort betydelsen av status och att bli sedd.

Vad har du mer för områden du gärna lägger pengar på? Löpning verkar ju vara en stor grej. Annat?

Är du ute efter tips kan jag säga att kvalitetsverktyg, typ gamla industrimaskiner och hobbyverkstad är väldigt givande att ha, så man kan uppleva obehindrad skaparglädje.

Det och bra fordon, både bil och båt (räcker iofs med kajak och cykel. Eller skor :thinking:) så man kan åka på äventyr :grin: helt otroligt vilka vyer många går miste om.

Du får väl fundera. För egen del gillar jag känslan av att kunna lösa problem. Pengar löser en hel del problem, tex hur man ska få ihop träning när man har en ettåring. Det är alltså inte sakerna i sig utan snarare att jag kan komma framåt utan att hindras eller få ångest av att jag inte har råd. Jag gillar känslan av att ha resurser.

2 gillningar

Ja, status är viktigt för många. Och ja, bekräftelse /validering är det många som behöver men borde inte målet vara att få det genom hur man är som person och inte baserat på, vad man gör, hur man ser ut eller vilka prylar man har? Alltså är det inte mer najs att få status för att du helt enkelt är en genuint snäll person /människa snarare än att du ser ut på ett visst sätt?

Andra områden är t.ex. gymkort, netflixkonto, annan sportutrustning.

1 gillning

det där med status o upplevelser är nog olika för alla. .jag har nog en udda inställning.
Gillar bilar och visst skulle jag vilja ha en fräckare bil än jag har och har kört en Lamborghini o visst va det en upplevelse…MEN jag skulle inte vilja äga en även om jag va rik. .
Skulle som max vilja ha typ en Audi RS3 eller liknande, , en Lambo eller Ferarri nja…även om jag gillar bilar o hur snygga dessa är . . .men bara tanken att alla skulle stirra på en o man skulle inte våga ställa bilen pga att nån skulle repa eller annat.
Skulle däremot lätt vilja ha ett par extrema högtalare men där skulle “ingen” veta va det är eller kostar

Hobbies och intressen är ju allmänt saker som berikar ens tillvaro. Vissa kräver materiella saker/pengar andra inte.

Så det handlar nog mer om kopplingen vad som krävs för att göra det som berikar ens tillvaro.

Exempel:
Saker
Pengar
Tid
Fysiskt utrymme
Var man befinner sig fysisk
Osv

3 gillningar

Jag försöker tänka “lycka eller njutning” inför att jag spenderar någonting (tror jag läste om det första gången i någon bok från Dalai Lama). Målet är att minska på njutning och öka inom lycka:

Exempel på hur jag ser på det:

Köpa hem pizza efter en tung dag på jobbet: njutning
Äta en grekisk sallad på en taverna i Grekland med familjen och titta på solnedgången: lycka

Köpa en kajak för att kunna njuta av lugnet i Stockholms skärgård: lycka
Köpa en ny tv för att Elgiganten hade en svinbra deal: njutning

Köpa ett par bra boxningshandskar: lycka (för att jag kan utföra min sport)
Köpa ett par extra boxningshandskar för att det var rea på några riktigt coola: njutning

För mig skulle nog formeln bli: (lycka-njutning)/kostnad

Jag lägger så klart pengar på det jag anser vara njutning men jag försöker utmana mig själv till att minska ner konsumption som inte ger mig något

1 gillning

En självklarhet. Jag kan inte campa utan någon som helst utrustning eller uppleva spel x utan spelkonsol/dator y. Det innebär dock inte att fokus på konsumtion gör en lyckligare eller ger ett rikare liv, vilket är det många vänder sig emot. Att hela tiden uppgradera, ackumulera tillhörigheter, fast fashion etc. har ett pris i form av att man får avstå annat och/eller ökad ”admin” utan att det i förlängningen ger något mervärde. Dessutom miljöaspekten nu innan vi löst det problemet och ev. behöver köpa tid.

Sen en kommentar gällande smink och liknande som dykt upp i tråden. Vi höll på att fördärva ozonlagret bland annat pga. drivgas till hårspray och nu hittar man mikroplaster (som under väldigt många år användes i bland annat olika typer av krämer) i fåglars hjärnor vilket ger symptom. Idag används ”produkter” i allt högre utsträckning av allt fler grupper, man kan anta med någon ännu okänd konsekvens för miljön. Vi behöver komma bort från den ”trenden” helt oavsett om vi har råd med den rent ekonomiskt.

Spontant har bil i mina barndomsår varit förutsättning för långa bilsemestrar. Båt för härliga båtsemestrar.

För egen del i situation jag är nu, sambo utan barn, och bor centralt - är alternativkostnaden i huvudbry och pengar högre än nytta gällande bil och båt - och bringar mig då inte lycka. I framtiden kan det ändras!

Så för mig kan materiella saker ge förutsättningar för fina upplevelser som går under lycka. Om man införskaffar dom av den anledningen. På samma sätt som en burk bullens pilsnerkorv i skogen kan bringa samma känsla av lycka.

Känns som anledningen bakom införskaffandet är det ”viktiga”.

2 gillningar

Man får skilja på “behöver” och “villhöver”. Tittar man på lyxfällan så är det “villhöver” som dominerat deras tillvaro och de blir inte lyckligare för det.

1 gillning

Stuga, båt, motorcykel, cykel är grejer som möjligör skapandet av många, många minnen.

4 gillningar

Samtidigt så söker många här vinster/utdelning eller hög avkastning.
För att det ska gå måste fler konsumera allt mer som kostar pengar. Pengar är skuld som skapas när någon tar ett lån. Dock skapas inte räntan som kräver ytterligare lån.
Handel måste finnas men mode etc
Ökar på slitaget av resurser.
Några år gamla saker blir värdelösa.
Folk faller för influensers köp/reklam så man undrar om de inte har några egna idéer skjälv alls

1 gillning

En bil kan vara en förutsättning för att skapa minnen. Det är nog den viktigaste materiella saken för mig när det gäller att skapa minnen.

1 gillning

Den materiella prylen som givit väldigt många fina minnen för mig är väll båt.

Har haft så jäkla många roliga stunder ute på vattnet med båten med vänner/familj.

Sen är väll moppe med på listan också! När man gled 10 kompisar på.rad med mopederna och ända bekymret man hade var att hitta vart nästa fest var, det var tider det :sunglasses:

2 gillningar