Hade ju varit riktigt trist om någon repade
Klokt resonemang!
Vilket bra sätt att se på det hela! Gillar resonemanget!
Ja, bra poänger det ni skriver. Dels miljö och hälsoaspekten men också att konsumtion bidrar till ekonomisk tillväxt vilket i sin tur gör många som investerat ger ökat sparande
Ja, precis! Det viktiga blir ändamålet
Jag tror alla behöver bekräftelse och validering. Folk som aldrig får det mår inte särskillt bra. Sen har olika människor olika stort sådant behov.
Vad man väljer att göra och hur man väljer att se ut och presentera sig själv till andra är en del av vem man är som person. Vet inte varför en del tror att dessa delar borde ignoreras. Och att man tänker att de borde det kommer inte få dem att ändra sig. Folk bedömer instinktivt utifrån det man ser. Och eftersom utseendet och prylarna man har runt sig är det första folk har att utgå ifrån så kommer att öka chansen till validering för det även förbätra hur man bedöms på andra punkter. Till en viss gräns naturligt vis.
Det finns de som borde lägga mer vikt vid sina beteenden än vad de gör. Utseendet ska ju inte behöva va en kompensation för att övrigt är dåligt utan ett komplement som förstärker helhetsintrycket.
Materiella saker som ger minnen skulle jag säga är det mesta fast de ger olika minnen. Tex påverkar klädval hur man blir bemött av främlingar och därmed vilka upplevelser och minnen man får av at interragera med dem. Vilken bil man har påverkar upplevelsen av en roadtrip. Den kan va obrekväm och bullrig eller bekväm och rolig.
Specifika saker är väl hobbysaker. I mitt fall tält och friluftsutrustning. Eller saker som förbättrar socialt umgänge. Tex grill och trädgårdsmöbler, biljardbord, mm. Men det kan också va souvernirer som är användbara i vardagen. Tex en klocka köpt i Schweiz som påminner en varje gång man kollar tiden, en annorlunda flasköppnare från Australien eller varför inte en Dansk osthyvel.