M.E.L.L. - FIRE på ett annat sätt

Ja, ska vi märka ord så kan man väl påstå att man är “beroende” av något som man kan kontrollera, jag är ju tex beroende av att jag stoppar i mig mat, annars svälter jag, men det kan jag ju också ha kontroll över. Det är väl dock i normalt språkbruk inte i sådana sammanhang ordet “beroende” (och dess motsats “oberoende”) används.

Jämför tex inom matematik uttrycken “beroende variabel” och “oberoende variabel” där definitionen är att en kan man kontrollera och den andra kan man inte.

Eller tex det vanliga svaret på en fråga, “det beror på”, som används för att uttrycka att svaret inte är upp till en själv utan påverkas av andra faktorer.

Om du hävdar motsatsen i den här diskussionen om ekonomi så skulle jag gärna vilja se ett konkret exempel som visar på vad du menar.

Sedan så är det väl sant att det inte finns någon som är 100% ekonomiskt oberoende eftersom även om man är vad man normalt kallar FI så är man ju fortfarande i praktiken beroende av att det ekonomiska systemet i sig fortsätter fungera. Men då är man ju mer i prepper-territorium.