Magisk WSJ Artikel: What Does Nevada’s $35 Billion Fund Manager Do All Day? Nothing đŸ€Ł

Trillade över denna artikel ikvÀll med magisk rubriksÀttning och citat. :rofl:

Jag fattar att jag Àr sen pÄ bollen dÄ denna publicerades redan 2016, men ÀndÄ! :see_no_evil_monkey: SÀrskilt med tanke pÄ att svenska pensionsförvaltare fortfarande förra Äret var ute pÄ investeringsÀventyr tvÀrtemot forskningens rekommendationer.

HÀr har vi en förvaltare som Àr ansvarig för typ 400 miljarder kronor som gör ingenting pÄ dagarna och ÀndÄ har han presterat 10.8% i avkastning i snitt per Är de senaste 5 Ären mot indexets 10.5%. :exploding_head:

Nu har jag inte sett nÄgon jÀmförelse mot hans kollegor i branschen, men jag vÄgar sÀtta 1000 kr i vÀlgörenhet att han har slagit majoriteten av dem.

Artikeln bjuder sjÀlvklart pÄ mÄnga klassiska citat:

His daily trading strategy: Do as little as possible, usually nothing.

The Nevada system’s stocks and bonds are all in low-cost funds that mimic indexes.

“Doing nothing is harder than it looks"

Calpers is severing ties with roughly half the firms handling its money. New York City this year slashed its hedge-fund commitments.

Even Mr. Edmundson can’t resist studying investment strategies. “I spend a lot of time researching things we ultimately don’t do.”

“The wine industry tends to be portrayed as something complicated and difficult with fancy terminology,” he says. “On the investment side, it’s really similar. You can focus on the small details rather than the big picture.”

With no one else on his investment staff, Mr. Edmundson rarely uses his conference table and four extra chairs. He volunteered his office to pension-fund employees who work for accounting or benefit calculations.

Despite shunning Wall Street help, Mr. Edmundson returns emails and calls from money managers pitching him products. The typical call lasts about five minutes. He lets callers down gently, deflecting advances by concluding the offering isn’t a good fit and thanking them for the information.

“I’ve become very good at saying no,” he says. “I don’t try to lead them on, so they don’t get false hope.”

Magiskt! :rofl::see_no_evil_monkey: Undrar om det hĂ€r skulle falla in för nĂ„gon av vĂ„ra svenska pensionsjĂ€ttar. :thinking: Men jag tror att vi alla vet svaret pĂ„ den frĂ„gan. 

Lite lÀnkar:

Deras investeringsfilosofi

Hittade Àven denna pÄ deras hemsida.

Consistently Apply Time Tested Investment Principles

• Focus on the long term
  • Maintain consistent exposure to the capital markets
  • Adhere to disciplined rebalancing process
  • Broadly diversify o Implement changes intelligently – act from a position of strength
  • Align strategy with risk tolerance and goals
  • Emphasize an uncomplicated structure
  • Keep costs low

Implementation

• Primary focus on asset allocation
  • Make asset allocation changes at opportune points in the market cycle
  • Emphasize index management
  • Adhere to an intelligent, disciplined rebalancing process
  • Utilize fewer portfolios/managers
  • Keep manager and asset turnover low
  • Emphasize higher quality assets

samt

och

och hÀr Àr hur det har gÄtt:

27 gillningar

Var helt sÀker pÄ att han satsade allt i Las Vegas

6 gillningar

Han ser rÀtt livstrött ut.

Redo att göra hÀftiga val som gör att han fÄr applÄder för att han gör pengar till investerarna. Det kliar efter bekrÀftelse och dopamin. Vilket antiklimax att fÄ sÄ bra avkastning pÄ pengarna sittandes sÄ. :joy:

2 gillningar

Han fÄr klappa sig pÄ axeln för vÀl utfört ombalanseringsarbete denna dag.

6 gillningar

Det finns en artikel (2021-1-11) skriver om vanliga fondsförvaltare investeringsĂ€ventyr. “150, or 500, or 1,000-plus (yes) in-person meetings with company managements in the past year.” Jag vet inte om de svenska pensionsförvaltarna har sĂ„ mĂ„nga möte varje Ă„r.

3 gillningar

Andra sidan av skÀrmen.

image

4 gillningar

Kan en insatt sÀga vad en fondförvaltare faktiskt gör eller behöver göra?

KÀnns som man bara kan placera likt index och sen bara hÄva in feta pengar?

De svÄra kanske inte Àr placerandet utav kapital utan att hitta nÄgons kapital att förvalta?

Han kör liknande upplÀgg som mig, minus ett par miljarder. :wink:

:sloth::sailboat::moneybag:

SÄg Madoff serien pÄ Netflix i helgen, hoppas fler Àr som förvaltaren i artikeln Àn hur de som var i serien. :see_no_evil:

2 gillningar

“Doing nothing is harder than it looks”

Den tror jag mÄnga kan hÄlla med om.

8 gillningar

Visst lÄter det kanon att finanserna vÀxer pÄ nÄgra stÀllen men vart kommer uppgÄngen ifrÄn?
NĂ„gon celldelning Ă€r det inte frĂ„gan om utan det flyttas pengar frĂ„n nĂ„gon som “förlorar “pengar eller att nĂ„gon tar ett lĂ„n.
Hörde att varje amerikan Ă€r skyldig ca 7,5 miljoner dĂ„ lĂ„n och den vansinniga rĂ€ntan vĂ€xer enormt. LĂ„n tas för att betala rĂ€ntor om och om igen och en del hamnar i fonder” som gĂ„r bra”
TÀnkvÀrt?

Vart hörde du det? :thinking:

Enligt min tvivelskapande kÀlla chat gpt, sÄ ligger det snarare pÄ 153 000 dollar per hushÄll, sÄ Ànnu lÀgre om det rÀknas per person. Men litar inte helt pÄ den, din kÀlla kanske Àr mer pÄlitlig? :blush:

StÀmde inte helt. Blir ca 300.000 dollar/person frÄn nyfödd till 100 Är gammal
Us dept clock.
Över 3 miljoner vilket Ă€ndĂ„ Ă€r galet mycket som ska Ă„terbetalas om inte det blir ett friĂ„r

Det Àr intressant att Madoff hade en framgÄngsrik och laglig karriÀr till en början. Men sen var vÀl de stora pengarna för lockande.

Att sitta still Àr svÄrare Àn man tror.

2 gillningar

Är det statsskulden, sammanlagda hushĂ„llsskulderna eller bĂ„da som sen delats upp per person?

Sidan Àr som ett flipperspel, sÄ hittar inte vad den rÀknar med. :see_no_evil:

Vad jag förstÄr sÄ Àr det allt. NÀstan 100.000.000.000.000 (100 biljoner blir det vÀl)

Ah, ÀndÄ lite skönt. HushÄllens skulder Àr dÄ inte fullt sÄ illa som det först verkade. :blush:

Men tokhöga statsskulder Àr sÄklart dÄligt, finns lyxfÀllan för statliga organisationer? :see_no_evil:

Men lite vÀl OT, sÄ det kan tas i en annan trÄd.

TyvÀrr har skulder i bÄde privat,kommunalt,stat och lÀnder allt med vÀxande fonder att göra.
Det Àr liksom grejen som mÄnga verkar blunda för. Medvetet eller inte.
För att bara sitta och vÀnta och se hur fonderna gÄr upp utan att göra nÄgot krÀver idag flyktingrörelser och krig dÄ skuldsystemet vi har idag Àr mÀttat.
Sanningen bör tas upp oftare för att fÄ en förstÄelse vad pengar egentligen Àr. En skuldsedel

Lite late in the party, men

Det finns först och frÀmst jÀttemycket administrativt jobb. Kalkylering av NAV dvs vÀrdet pÄ daglig basis, uppdatering av aktieinnehaven, skattebehandling, uppföljning av inflöd och utflöd, underhÄll av officiella material, rapportering till institutionella Àgare osv. Detta Àr en förvÄnande stor del av jobbet.

Sen Àr det sexiga dvs analysera bolag, definiera allokeringen osv. Mycket av detta Àr baserat pÄ köpta analyser och/eller analyser frÄn eget team / fondbolag men absolut gör mÄnga förvaltare sina egna analyser ocksÄ. Det finns mycket att lÀsa och mera intressanta bolag vill man ocksÄ trÀffa via video eller pÄ plats. Och naturligtvis bör man dÄ göra all handel enligt analyserna.

I en liten ”boutique” fond kan en förvaltare göra allt detta mer eller mindre sjĂ€lv, i större fonder finns det ett team för hela detta.

Det finns en myt om att det Àr lÀttare - eller billigare - att köra en indexfond. OcksÄ en indexfond mÄste göra alla administrativa saker och ting och innehavet Àr dÄ mycket större. Det kan dock bli mindre att analysera eller handla.

4 gillningar

MÄnga reser extremt mkt runt i vÀrlden och trÀffar företag och investerare.

1 gillning

Tack!!

Jag misstÀnkte att de var en hel del administrativt jobb. Antar pÄ stora stÀllen om man Àr högt uppsatt kanske man kan leja bort en del utav de och fokusera mer pÄ analysen?

Tack igen!

1 gillning