Vi har pratat pension på jobbet idag. Jag fick en 33 åring att flytta all sin tjänstepension från traditionell försäkring till fondförsäkring.
Då började jag fundera. Vad räknar man egentligen på för förväntad avkastning på traditionell kapitalförsäkring?
Det hade ju varit kul att fundera över hur stor skillnad det blev i förväntad avkastning på hennes 800k på 33 år.
Sen dök det också upp funderingar över vilket fondbolag som bör ha bäst odds att förvalta ens pengar.
Avgifter har jag länge vetat om att man ska kolla på. Men antal bolag och allokeringar verkar ju vara nog så viktigt. Hälften av min tjänstepension har hamnat hos folksam med 0,31% i fondavgifter plus 50 kr/år.
Men jag lyckas inte googla mig fram till hur många bolag man får i entrelösningen. Eller ens en enskild fond tex Folksam LO Världen. Finns det någon bra plats man kan se det på? Har försökt kolla på Morningstar plus folksams egna hemsida.
Försökte även hitta information om AMF för att jämföra. Hittar inte heller hur många bolag deras AMF världen har.
Det blev tillslut Länsförsäkringar. Men ska det vara så svårt att se hur aktiv/passiv en fond är samt hur många bolag den äger? Eller är jag bara trött som klivit upp tidigt och jobbat 12 timmars så jag inte hittar?
Passiva indexfonder med låga avgifter. Lf Globalindexnära, Robur Access mfl.
Aktiva fonder med höga avgifter. Kortsiktigt kan de gå betydligt bättre än index. Långsiktigt brukar de inte klara detta.
Passiva fonder som låtsas vara aktiva och därmed tar ut höga avgifter. Swedbank och Nordea har uppmärksammats mest, men de finns i alla banker.
Sedan finns det vissa aktiefonder som investerar i investmentbolag, typ Spiltan och Kavaljer. Låga avgifter och ger ändå en hyfsad bra riskspridning till låga avgifter.
I en global indexfond står de 10 största innehaven för över 20 procent. Om en global fond har 1500 eller 4 000 aktier spelar i praktiken ingen som helst roll för utfallet. De som tror detta sov på mattelektionerna…
Tack för svar Nestor!
Jag tror inte heller 1500 eller 4500 har jättestor betydelse. Även om jag hellre tar 4500. Men när jag sökte i detta forum på AMF Global så fick jag upp 150 (vilket är mycket mindre än 1500). Jag var dock trött och såg först nu att det ju var en helt annan fond. Så det är nog inte så illa.
Men det som stör mig är att jag bara kan se dom 10 största innehaven överallt jag kollar. Jag hittar ingen stans där man får se antalet innehav. Hur ska man då veta om man köper något med 10 eller 1500 bolag?
4,5-6,5% före avgifter och skatter.
Observera att alla Livbolag har olika förutsättningar beroende på hur garantierna är utformade.
Ju sämre garanti desto högre förväntad avkastning.
Garantier dämpar riskutrymmet.
Jag skulle vara försiktig med att försöka påverka arbetskamrater i en viss riktning oavsett om du vill väl och du sannolikt har rätt.
Bättre att beskriva och motivera hur du själv agerat och resonerat och sedan låta det sjunka in hos din arbetskamrat.
En 15%-ig nedgång på börsen i samband med bytet skulle innebära mer än -100.000kr vilket skulle kunna ta död på den goda stämningen på jobbet.
Haha! Det är sant! Nå hon var redan väl investerad i länsförsäkringar sedan länge med andra pengar och nöjd. Så jag är inte orolig på den punkten i det här fallet.
Då ser jag det hellre som att jag bör ha gett henne en 0,5% högre avkastning mot att ligga kvar. Vilket hade gett drygt 1 mille mer i pension. Och det innan man räknar in framtida insättningar.
Jag inser att det är ett av dom största misstagen folk gör på mitt jobb att folk inte aktivt väljer bort trad som man hamnar i om man inte väljer. Jag är av uppfattningen att det kommer spela sjukt stor roll för pensionen i slutändan.
Klart att det sannolikt kommer spela roll men om det blir på bekostnad av sömnlösa nätter och kallsvettiga lakan så kanske det inte är värt det?
Hur vi hanterar risk är väldigt individuellt.
En ny IPhone 14 kostar väl ca 15.000kr inkl garanti i 2 år.
Om garantin gick att förhandla bort och du fick 300 spänn i rabatt istället - skulle du nappa på det?
Garantier kostar pengar någonstans längs vägen så enkelt är det och vi lite mer riskbenägna måste ha respekt för att alla inte har samma riskaptit.