Min nuvarande ekonomiska plan, som förhoppningsvis blir min sista, bygger på en medveten prioritering av robusthet, likviditet och psykologisk uthållighet. Det är en ekonomisk arkitektur designad för att tåla stormar, oavsett om de kommer från bankkriser, inflationsspiraler eller systemrisker.
1. Grundpelaren: Trygghet och likviditet I botten har jag räntekonton med statlig insättningsgaranti.
Buffert: 3–6 månaders utgifter på obundet konto. Detta fungerar som en krockkudde för oväntade händelser utan att tvinga fram försäljning av bundna tillgångar.
Räntetrappa: Resten av det fria kapitalet placerar jag i bundna sparkonton med löptider på 3–12 månader. Genom att undvika långa bindningstider (2+ år) slipper jag den inlåsningseffekt som uppstår om räntorna stiger kraftigt.
Bankval: Jag håller mig till stabila aktörer: SBAB (helägt av staten) och Skandiabanken . Jag prioriterar enkelhet och systemriskminimering framför marginalintäkter från mindre nischbanker.
2. Investeringsfilosofin: Medveten tilt från USA När det gäller kapital med en längre tidshorisont har jag valt att aktivt avvika från den konventionella globala marknadsvikten.
USA-tilten: Istället för den vanliga exponeringen på ca 70 % mot USA, har jag sänkt andelen till 20 % . Detta beslut drivs av en analys av extrem koncentrationsrisk (MAG-7-bolagen), historiskt höga värderingar och geopolitisk osäkerhet i USA.
Global spridning: De övriga 80 % fördelas på Europa, Japan och tillväxtmarknader (EM). Detta skapar en portfölj som är tyngre i värdebolag, industri och finans, och mindre beroende av den amerikanska tech-sektorn och dollarns värdeutveckling.
Uppsikt: Jag har en ram för att begränsa riskerna: max 35 % i en region, max 20 % i en sektor och max 5 % i en enskild aktie. Det är ungefärliga gränser som är till för att förhindra att portföljen glider tillbaka mot en oönskad riskprofil.
3. Uttagsfasen: Mekanisk disciplin Som pensionär ackumulerar jag inte längre något nytt kapital och fokus ligger på uttag. Därför fokuserar jag på att minimera administrativ börda och beteendefel.
Proportionella uttag: Vid behov av uttag säljer jag en fast procentsats från varje fond. Detta låter marknaden sköta den automatiska ombalanseringen. Vinnande marknader får löpa på, medan förlorande marknader får en högre andel av nästa uttag, vilket naturligt håller vikterna i balans över tid.
Inflationsskydd: Aktier betraktar jag som det enda hållbara skyddet mot långsiktig inflation, eftersom de representerar ägande av företag som kan höja sina priser i takt med inflationen. Råvaror och kryptovalutor ser jag som spekulation utan underliggande värdegenerering. Min undre gräns för aktieandelen är 30 % .
4. Det ultimata skyddsnätet: Pensionsförsäkringar Jag erkänner mina mänskliga och biologiska begränsningar. Utöver det fria kapitalet har jag en inkomstbas i form av pensionsförsäkringar. Dessa fungerar som en existensgaranti. Även i ett absolut värstascenario där det fria kapitalet skulle gå förlorat på grund av bedrägeri eller kognitiv nedsättning, säkerställer pensionen en månatlig utbetalning som täcker grundläggande behov. Detta separerar överlevnad från livskvalitet och ger mig en psykologisk frihet som är svår att uppnå på annat sätt.
Slutsats Min ekonomiska modell är inte designad för att maximera avkastningen i en växande marknad, utan för att minimera risken för totalförlust vid en kris. Genom att kombinera en flexibel räntestruktur, en medvetet diversifierad aktieportfölj med låg USA-exponering, och en osårbar bas i form av pensioner, har jag försökt skapa en antifragil privatekonomi. Den är byggd för att inte bara överleva kriser, utan för att ge mig sinnesro oavsett vad framtiden bär med sig.
@walion Fördelningen är för tillfället 37% aktier + 31% räntor + 32% pensionsförsäkringar, dvs en 54/46-portfölj.
Det viktigaste för mig är att räntedelen ska vara så stor att jag inte tvingas sälja aktier. För tillfället täcker räntedelen mina levnadsomkostnader i drygt 10 år. En kraftig och långvarig nedgång för aktier (sequence of returns risk) är ju den kanske största risken för en nybliven pensionär.
systemrisk: stora och snabba politska och geopolitiska förändringar (både internt och i relationerna med omvärlden),
historiskt höga aktievärderingar,
en stor koncentration till en liten grupp teknikföretag.
Ingen av dessa risker har någon direkt motsvarighet i Europa.
Dessutom:
Den till synes dramatiska tilten (från 70 % USA till 20 %) är i praktiken inte så stor eftersom de flesta amerikanska storföretag verkar på en internationell marknad.
Mitt huvudmål är inte att matcha index utan att minimera förlusten i ett värstascenario.
Det här är första gången i min investeringsresa som jag valt att avvika från en marknadsviktad billig global indexfond. Även om jag är en försiktig general och kan min finansiella teori så har jag nu valt att agera eftersom jag ser historiskt stora förändringar.
Genom att gå från 70 % till 20 % USA tar du en stor risk att missa avkastning. USA utgör en så stor del av världsbörsen eftersom många av världens största, mest lönsamma och mest konkurrenskraftiga företag finns där. Om USA fortsätter att vara den dominerande marknaden kommer en så kraftig undervikt sannolikt att kosta mycket avkastning över tid. Du går dessutom emot marknadens samlade värdering, eftersom marknaden i dag anser att amerikanska bolag står för ungefär hälften av världens börsvärde. För att det ska vara rätt beslut krävs i princip att marknaden har fel om USA:s framtida betydelse.
@SNS Ursäkta otydligheten. Jag avser alla mina pensioner när jag säger pensionsförsäkningar. Pensionerna ger mig en månatlig livsvarig utbetalning med förhållandevis starka garantier för att nivån inte ska sjunka dramatiskt. Det gör att jag kan slipper riskera att kapitalet tar slut innan jag gör det. Det är ett av de tre benen i min strategi och utgör cirka en tredjedel av mitt kapital.
Å andra sidan, om USA tappar sin dominerande ställning så kommer undervikten sannolikt att rädda mig från förluster över tid. I min livssituation är riskminimering mycker viktigare än att försöka maximera avkastningen.
Är i liknande läge som TS. Jag har liknande andel USA. Prioriterar låg risk sett i SEK .
Perspektivet ändras när man nått sådan ålder att man inser att pengar man kan plocka ut löpande under säg 10 år när man har ork och hyfsad hälsa är det man behöver prioritera med hög grad av säkerhet.
Ett USA begrepp är “GOGO years” . 65 till 75 års ålder typ brukar man prata om schablonmässigt. Ofta ökar spenderandet tydligen en hel del första 2-3 åren i pension om man har den möjligheten,
Eventuell ( även trolig bättre avkastning med mer risk) kommer troligen öka på sparkontot utan större nytta för vare sig mig eller mina barn. ( Dom har god ekonomi och kommer vara runt 60 med bra egen ekonomi och snarare under downsizing av boende etc när ev arv från oss börjar vara rimligt att fundera över.
Våra äldre släktingar och vänner säger typiskt att sparkontot snarare börjar växa med åren om man planerat vettigt och säljer huset och ev sommarstuga och bosätter sig nära service etc innan man blir för gammal.
Här är en datapunkt:
Jag har haft den nya portföljen i ett år och den har vuxit med 22 %, identiskt med min tidigare globalfond. Europa har gått sämre än Global, men EM och Japan har gått bättre. Snittavgiften har varit 0.25 % mot 0.21 % för globalfonden.