Ett investeringssystem (baserat på fyra-hinkar-modellen)

Hej!

Jag har lite modifiera hink-modellen för att passa mig och tänkt man kan ju diskutera detta och finslipa hur man kan få det och funka bra, tanken var att göra ett lite längre mer seriöst inlägg men jag inser att det är ganska långt samma som hink-modellen men ändå inte, så ger lite grova riktlinjer över hur jag tänker så tar vi det därifrån.

Tanken var att ha fyra konton: Kapitalfördelning, Beredskap, Fundament och Asymmetri.

Kapitalfördelning:

Allt kapital skall igenom detta konto och det skall fungera som en form av styrelse, där beslut tas för att allokera vidare. Huvudsakliga uppgiften med detta konto är att ha en form av regel för att fördröja beslut, det vill säga efter att ett beslut har gjorts skall en 24-48h fördröjning börja före man flyttar kapitalet vidare. Fördelarna här är att minska impulsköp och att inte gå och peta i färdigt allokerat kapital.

Beredskap:

Beredskap skall fungera som en strategisk reserv, det vill säga kapital i vänteläge på diverse möjligheter och inte som en traditionell buffert. Här tänker jag mig korta räntefonder kan passa bra.

Fundament:

Detta är långsikta stabila basen i portföljen som skall ha buy and hold tänk, hit tänker jag mig att global indexfond tex webn skulle passa bra.

Asymmetri

Detta är då “lekhinken” där man med flit investerar i högrisk aktier där man kan förlora allt eller 2-5x pengarna, tanken är att aktivt försöka leta edge och efter att kapital 2x:a så säljer man av ursprungsdelen och låter kapitalet löpa.

-

Fördelarna jag ser med detta system är att man har inbyggd fördröjning vilket minskar impulsköp, tydlig risköversikt och framförallt har man gjort sig själv viktig vilket minskar risken att man är och pillar i den långsiktiga portföljen. Så i ett nötskal man skyddar kapitalet från dumdristig risk och emot sig själv genom att göra sig viktig samt bra plattform för att lära sig och fortsätta utvecklas vidare. :grin:

Detta är inte klart, det är bara en tanke jag har och tänker man kan ju bolla lite ideer och praktiska regler kring hur man borde tänka för att få detta att löpa, detta fungerar ju endast med tydliga regler som man följer slaviskt.

Hjälp mig bolla ideer och regler som fungerar, vi finslipar det tills det fungerar helt enkelt :stuck_out_tongue:

En design för att va aktiv investerare utan att ta för hög risk, ett botemedel för oss pillare!

1 gillning

Tycker spontant det ser ut väldigt mycket som de fyra-hinkarna. :slight_smile:

Men det fina är ju att man ska göra precis så som du gör, anpassa det till sig själv.

2 gillningar

Jo jag kom på det :joy: enda skillnaden är i princip hur jag tänker kring buffert, i fyra hinkarna handlar buffert mer om trygghet men jag vill ha den som strategisk reserv, möjligheten att agera, och att jag har kapitalfördelningskontot vilket jag tycker är väldigt smart för de minskar impulsbeteende. Detta är hinksystemet men lite modifierat.

Poängen är främst att designa ett system för psykologin och inte direkt för avkastningen, där det är meningen att man skall vara aktiv, man helt enkelt gör sig viktig även fast man förstår att det inte behövs egentligen. Det är såhär när man är lite bongstyrig, måst komma på saker själv :wink:

1 gillning

Buffert på en separat bank är mycket bra för den som pillar.

Någon extra dag att flytta pengarna brukar vara hinder nog.

Vanliga fonder istället för ETFer är också bra.

Slow and steady :+1:

Om man överhuvudtaget ska ha en lekhink kan man överväga att ha även den på separat bank.

En bank = en hink. tydliga gränser och något segare att flytta pengar emellan.

3 gillningar

Hmm, jag förstår hur du tänker och det är i grunden smart kanske smartare än vad jag försöker göra men..

Det jag egentligen försöker göra är att hitta ett botemedel mot tråkigheten och att ha separat bank tar även bort delen med tydlig risköversikt vilket jag anser är väldigt viktigt om man tänker va aktiv.

Tänker mig tex 80% fördelning i fundament då i webn och 10% i asymmetri som fördelas över 10 högrisk aktier, det jag dock inte blivit riktigt klok på ännu är hur man skall tänka kring strategiska reserven det måst ju finnas tydliga regler när man bygger den och när den skall användas.

Jag skulle vilja veta hur professionella tänker kring detta, hur gör de som faktiskt är insatta påriktigt.

1 gillning

Jag ser ju att detta är fyra-hinkar metoden problemet är att det inte är det i mitt huvud… får dock det inte formulerat och skillnaden ligger i reglerna, kanske har för lite kunskap ännu. Lite frustrerande men bra tvingar mig och tänka :+1:

Tanken är inte att maximera trygghet utan flexibilitet och möjlighet att agera.

2 gillningar

Jag tänker att trygghet är just flexibilitet. Dvs. att det är ingen motsägelse mellan de två.

1 gillning

Ja, det är i princip samma sak men ändå inte… skillnaden ligger nog i reglerna som jag inte riktigt ännu definera.

Jag tänker mer i dynamisk buffert än en klassisk buffert, alltså att kapitalet ska ha möjlighet att agera snarare än bara ligga som skydd. Det är alltså portföljens buffert och inte menat åt mina levnadskostnader.

1 gillning

Tror problemet är att jag försöker överkomplicera reglerna och därför ger det mig lite huvudvärk.. kanske de mogna är att det skall va så simpelt som möjligt och kanske mer som riktlinjer i olika scenarion.

Det viktiga är dock att man får de nedskrivet och man följer de slaviskt, det jag är rädd är inte att systemet nödvändigtvis skulle va fel utan att jag byter strategi i fel läge.

1 gillning

Absolut. Det är ju det som blir lite ironin, när du har en stor portfölj så behöver du inte längre en buffert eftersom man t.ex. kan lösa det genom värdepapperslån, sälja av portföljen, kreditkort, bolån eller något annat.

1 gillning

Detta har jag faktiskt tänkt på och belåning är ju på ett sätt en extra risk som bara gynnar en i vissa marknadsscenarion, och i andra skadar den egentligen mer än den tillför för att räntan äter upp vinsten, låt oss ta 1970 talets stagflation som exempel, som förövrigt påminner väldigt mycket om det marknadsklimatet vi har just nu.

Så kanske en dynamisk buffert ändå inte är en dum ide även med kapital, dit man kan styra kassaflödet medan värderingarna är höga låt oss säga då i webn. Jag är medveten att jag tänker mer i helheter än praktiska detaljer :stuck_out_tongue:

1 gillning

Tror egentligen att ens humankapital, ålder, familjesituation spelar en större roll än marknaden.

1 gillning

Det gör det säkert, jag tänker inte ens argumentera emot tvärtom håller jag med dig. Dock är det lite av en hobby och för en person som mig som ändå jobbar fysiskt och är ute på dagarna så kan man bra grotta ner sig i lite aktier på kvällen. :wink:

1 gillning

Har lagt ner lite tid på konkreta regler till portföljen och har landat i detta som prototyp:

Universal regel: Beslut om köp, sälj eller kapitalflytt görs aldrig samma dag, utan tidigast nästa börsdag.

Fundament:

• 85% i global indexfond, i detta fallet har jag valt WEBN.
  • Säljs aldrig om inget fundamentalt har ändrats. (måst dock ta reda på exakt vad fundamentalt betyder.)

Asymmetri:

• 15% i enskilda aktier.
  • 3% max i varje aktie och max 5 innehav.
  • Aktier startas på max 3%, men får växa fritt.
  • Om något fundamentalt har ändra i aktien så säljs den av nästa börsdag. (måst dock ta reda på exakt vad fundamentalt betyder.)

Beredskap:

• Tillsvidare en vanlig buffert med 3 månaders utgifter i korta räntefonder, kan inte riktigt motivera detta konto.

Tanken var ju från en början att investera i högrisk aktier som kan ge 2-5x avkastning men jag insåg rätt snabbt att detta inte är så vettigt så besluta mig för att köra med stabilare bolag.

Beredskapsdelen kan jag inte heller riktigt motivera, så nu får den funka som min privata buffert tillsvidare, insåg att allt kapital man har i beredskap är förlorad avkastning så stor alternativkostnad och det blir mer marknadstiming men lite undangömt.

Det ironiska är ju att efter en del eftertanke så landar man i redan beprövade strategier och en rätt simpel strategi :joy: men är man bongstyrig så är man, man ska komma på det själv. :wink:

1 gillning