Män och kvinnor - Löneskillnader

Efter en diskussion i chatten angående detta tycktes det att det var vettigt med en tråd angående detta.

Chatten kom in på spåret efter att jag delade min sommarläsning “Why men earn more”:

Controversial and exhaustively researched, gender expert Warren Farrell’s latest book Why Men Earn More takes as its stunning argument the idea that bias-based unequal pay for women is largely a myth, and that women are most often paid less than men not because they are discriminated against, but because they have made lifestyle choices that affect their ability to earn.

Why Men Earn More argues that while discrimination sometimes plays a part, both men and women unconsciously make trade-offs that affect how much they earn. Farrell clearly defines the 25 different workplace choices that affect women’s and men’s incomes – including putting in more hours at work, taking riskier jobs or more hazardous assignments, being willing to change location, and training for technical jobs that involve less people contact – and provides readers with specific, research-supported ways for women to earn higher pay.

Why Men Earn More, with its brashness in the face of political correctness, is sure to ignite a storm of media controversy that will help to make this thoroughly pragmatic expose. Warren Farrell’s next bestseller.

Det handlar nämligen inte, enligt honom och hans extensiva forskning, om att män får högre lön för samma jobb, utan att ett jobb som är mer krävande oftast är mer betalt.

En diskussion mellan David Eberhard och Veronica Palm från debatt där DE tar upp medlingsinstitutets statistik från 2017.

Det som är frågan är angående denna strukturella diskriminering jag ofta hör att kvinnor utsätts för. Att de alltid får lägre lön för att de inte är en man, även om de gör samma jobb. Och jag tänker att vi kan hålla oss till Sverige först och främst.

@Jacke78, jag kan inte hitta bevis på att det är en strukturell löneskillnad. Du som gått en kurs ang. detta får gärna hoppa in och motbevisa/föra diskussionen framåt.

Trevlig helg och ha en fin fredag!

4 gillningar

Är det inte t.ex. ett strukturellt problem att männen nästan alltid tar mycket mindre föräldraledighet? 1974 tog pappor ut 0.5% av föräldraledigheten. Även idag tar de inte ut mer än 30%.

8 gillningar

Detta är min killgissning har ingem statistik bara vad jag sett runt mitt egna liv.

Om man vill tjäna bra pengar generellt så gäller det att arbeta mot den privata sektorn men många kvinnor tar lite säkrare jobb inom offentliga sektorn och där kan det vara svårare o tjäna mer pengar än liknande tjänst i den privata sektorn.

Sen på de arbetsplatser jag varit på så ha kvinnorna varit lika kompetenta skillnanden är att när klockan slagit 5 så mäste de hem till barnen etc medans jag själv kört på några timmar extra på jobbet och samt kunnat dyka upp på mer helger jag har alltså kunnat “offra” mer tid åt arbetet vilket många med barn kansle ej vill göra.
Detta påverkar ju en del sen när arbetsgivaren ska ge mer ansvar till någon då tar man ju gärna personen som dyker upp i ur o skur.
Säger inte att alla kvinnpr drar hem tidigare men känns vanligare att de har större ansvar för barnen.

4 gillningar

Strukturellt problem eller personligt val. Vart drar man gränserna? Män har all möjlighet att ta ut mer ledighet, men det görs tydligen inte.

Jag gillar inte idén att staten ska styra över hur individuella familjer gör sina val.

9 gillningar

För att ta bort den ekonomiska faktorn (män har oftast mer välbetalda jobb) så borde föräldrapenningen höjas till 100%. Det skulle göra att för hushållets ekonomi har det ingen betydelse vem som är hemma.

4 gillningar

Det intressanta är att diskutera varför familjerna gör detta valet.

• Kvinnor tar ut ungefär 2/3 av VAB-dagarna.

• Kvinnor utför enligt Sifo fem timmar mer hushållsarbete per vecka.

Däremot är kvinnor rejält underrepresenterade när det gäller våldsbrott.

Allt detta är fria val. Jag tycker heller inte att staten ska bestämma hur man lägger upp sin vardag, men jag tror inte det saknas strukturella bakomliggande faktorer.

Ett bättre sätt skulle vara en helt individualiserad föräldrapenning normerad till en fast summa. Att passa barn är lika svårt för en höginkomsttagare som en låginkomsttagare och bör därför kompenseras lika. Det skulle dessutom möjliggöra för exempelvis studenter och egenföretagare att vara föräldralediga i större utsträckning.

(om staten nu ska blanda sig i hur vi finansierar att uppfostra barn.)

4 gillningar

Nja, jag är egentligen för en fast summa som ersättning men…

Jag tycker att ersättningen ska vara ganska låg eftersom det ekonomiska ansvaret för barnen ska vara föräldrarnas i första hand. Om ersättningen blir för låg blir det förstås ännu svårare att få höginkomsttagare att vara hemma.

Om ersättningen blir för hög kan det istället bli en “barnfälla” som gör att låginkomsttagare är hemma pga. att det är det ekonomiskt bästa.

2 gillningar

Då förvärrar vi ytterligare den ekonomiska faktorn. Det skulle garantera att den med lägst lön är hemma.

4 gillningar

Angående föräldrapenning är den ju utformad så att den som tjänar mindre får betydligt högre kompensation än de som tjänar mer så det är ju uppbyggt så att kvinnor generellt tjänar mer på att ta föräldrapenning medan männen jobbar.

Min erfarenhet som rel högavlönad kvinlig överläkare är att är det svårt att få lika hög lön som ens manliga kolleger med samma (el tom lägre) formella kompetens inom samma medicinska område. Detta trots arbetsvillighet (stanna kvar längre), inget behov att gå och hämta barnen (då dessa är vuxna), etc, etc…
Läkarförbundets statistik visar på det år efter år.
Undantag finns förstås men statistiken är tydlig.
Tyvärr……

22 gillningar

För mig är det inte alls kontroversiellt. Har själv kollat upp detta och läst konjunkturinstitutets rapporter där man jämför löner med hänsyn till vissa faktorer och ser där är det då bara skiljer några enstaka procent som är “oförklarliga” men att det inte behöver betyda att diskrimineras utan att det kan vara andra faktorer som också spelar in men som de inte tagit hänsyn till.

5 gillningar

Jag tycker statistiken är tydlig när man tittar på vilket kön som har mest ersättning för övertid och jour. Siffror på löner inom offentlig sektor brukar presenteras ganska ofta i tidningen där man kan se både grundlön och hur mycket de taxerat och där är det väldigt tydligt att det främst är män som har höga extraersättningar. Sen har jag också jobbat inom offentlig sektor och tyckte där att det främst var kvinnor som premierades… År efter år :slight_smile:

1 gillning

Inom min branch (IT) är det tvärtom, dvs kvinnor tjänar mer än män (5,2% högre medellöner). Ett mönster vi inte enbart ser i Sverige utan även i andra länder. När jag bodde i London läste jag en branschtidning där man lyfte samma sak. Det är även lättare för kvinnor att söka jobb då efterfrågan på kvinnliga programmerare är högre än manliga. Inte så lätt att få till en “jämställd” arbetsplats när så få kvinnor söker sig in till utbildningarna.

Samtidigt ska man vara försiktig att tolka medellöner inom ett visst yrke som att de är orättvisa. Det finns ju en rad olika faktorer som påverkar vad man får i handen. Erfarenhet, utbildning, geografi, ansvar, arbetsplats etc.

4 gillningar

Har en kvinnlig kollega inom it. Hon upplever ofta att hon får jobbförfrågningar främst för att fylla ut någon jämnställningskvot, inte för hennes faktiska kompetens…

5 gillningar

Så kan man säkert uppleva det. Har själv jobbat på arbetsplatser där vi verkligen försökt att få in fler kvinnor. Inte för att vi behövde nå en viss jämnställningskvot utan för att vi menar att vi hade byggt upp en bättre arbetsplats om den inte enbart bestod av män. Ofta slutade det dock upp med att vi ändå anställde fler män då utbudet på kvinnliga programmerare var nästintill obefintlig.

2 gillningar

Det är många variabler att ta hänsyn till i den här frågan.

Mäter vi skillnad i årsinkomst eller skillnad i lön per arbetad timme? Av någon konstig anledning brukar skillnaderna bli mindre när man tittar på inkomst per arbetad timme för samma jobb med samma uppgifter.

Därtill tycker jag en sak är spännande. Ofta kritiseras ondskefulla kapitalister, som bara vill tjäna pengar, för detta.

Säg den kapitalist, som skulle kunna byta ut hela sin arbetsstyrka, och betala dem mycket mindre i lön som inte skulle göra detta - varför görs inte detta? Denna aktör skulle ju konkurrera ut alla andra om denne kan ha personal som arbetar lika mycket och bra men kostar mindre.

Sedan rekommenderar jag också Medlingsinstitutets genomgång av löneskillnader mellan män och kvinnor. Den är gedigen och inte så sensationalistisk.

7 gillningar

Du syftar på denna?

1 gillning

Vad menar du med “strukturella bakomliggande faktorer”? Är det att kvinnor är strukturellt sämre betalda än män? Är det att män och kvinnors hjärnfysiologi och neurologi skiljer sig och därav skapar vanligare utfall (fler män i fängelse, fler kvinnor som tar hand om barn etc)? Är det att flickor blir uppfostrade annorlunda än pojkar?

Bara så vi får fram vad det är vi menar med strukturella faktorer.

Vanligt för män också i kvinnodominerade yrken för att försöka få en jämnspridning i gruppen.

Även om kompetensen alltid är grunden.

Det här argumentet förstår jag inte. Alla är fria att lägga upp sina liv som de vill men väljer man att ta emot bidrag i form av tex föräldrapenning måste man förstås acceptera villkoren för dessa. Självklart ska staten forma bidragen så att det gynnar samhället i stort. Vill man ha det på annat sätt får man finansiera egna lösningar och undvika bidragsberoendet.

5 gillningar