Månadspeng 9:an

Hej,

Är inte 1600 kr/ månad lite mycket för någon som går i 9:an?

Hur tänker ni och vad ska pengen räcka till? Hur gör ni på gymnasiet?

1 gillning

Hade 200kr när jag gick i 9:an. Det är 419kr idag inflationsjusterat enligt ChatGPT. Fick det mesta kläder och skolutflyckter så pengarna var mest till fritid, bio mm.

1 gillning

Det beror på skulle jag säga. När man är 16 år (9:an eller 1:a året i gymnasiet), övergår barnbidraget till studiebidrag. Då är man gammal nog att hantera bidraget själv. 1 250 kr, som studiebidraget är i år, är inget stort belopp. Särskilt inte om tonåringen själv köper sina kläder.

Minns att jag själv fick studiebidraget när jag gick i gymnasiet. Vi hade 16 års klubbar i min stad så man gjorde sitt bästa för att få bidraget att räcka till kläder, fester och annat. Det blev inga dyra märkeskläder direkt.

Var kommer siffran 1600 kr ifrån? Är det ett belopp ni betalar ut idag?

Jo. Tycker jag iaf.

Vi har gett dem barnbidraget och då köper de kläder själv samt har hyfsat stora påtryckningar att spara en femhundring också.

1 gillning

1600 är bra, det blir mycket godis och energidryck på lunchen

1 gillning

Låter mycket, vår dotter går i sjuan och får 350:-. Behöver dock inte köpa särskilt mycket “tråkigt” för de pengarna iofs…

1 gillning

Beror väl på när ni vill att barnet ska stå på egna ben. Ska det flytta vid 18 är det ju rätt bra om det är självgående med mat, kläder, budget, städning, transporter, extrajobb, egna livsmål o.s.v. vid 15-16 år. Det är ju bara 20-30 månader kvar då.