Månatligt sparande på Lysa

Hej :smiley:

Jag spar regelbundet. Har relativt nyligen månatligen börjat spara på Lysa med investeringshorisont mer än15 år, 100 procent aktier och investeringsinriktning bred.

Sparandet på Lysa ligger på minus i nuläge och de senaste månaderna.

Samtidigt som jag förstår att det kommer hända en hel del på de kommande 15 åren smyger sig orostankar på.

Jag välkomnar era spontana kommentarer och åsikter om mitt sparande på Lysa. Tänker ni exempelvis att jag efter visst antal år ska ändra fördelningen mellan aktier och fonder respektive investeringsinriktningen? Något annat? Ska jag fortsätta spara varje månad trots att det bara är minus?

Vänligen
Eva

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile: Lysa är ett utmärkt val för sparande på olika ändamål. Du har gjort helt rätt som valt 100% aktier när det är 15 år i horisont.

Precis som du säger kommer det gå både upp och ner kraftigt flera gånger under så lång tid. Det är inget att bry dig om. När det närmar sig uttag så kan du sänka risken genom att allokera om en del till räntor.

Jag brukar tänka 10% aktier per år i sparhorisont.

Du ska absolut inte sälja bara för att det går neråt! Det är det sämsta man kan göra. Pengar som behövs på kort sikt ska ju redan vara på sparkonto. Bara att fortsätta köpa varje månad med andra ord! Nu är det ju till och med rea på börsen när det gått neråt.

Önskar dig lycka till i ditt fortsatta sparande :slight_smile:

6 gillningar

Tack för ditt svar. :smiley: